سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

فصل سوم «بچه مهندس»؛ ادای دین به نخبگان در یک درام معمایی

bache-mohandes3

در فصل سوم سریال «بچه مهندس» ضمن ادای دین به دانشمندان و فن سالاران جوان کشورمان، همه چیز در بستر درام معمایی تعریف می‌شود.

سوره سینما – یکی از سریال‌های مناسبتی سیما در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ که به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی، وضعیت استانداردی دارد فصل سوم «بچه مهندس» است.

این سریال به نویسندگی حسن وارسته و به کارگردانی علی غفاری، با قصه های متنوع و استفاده از ژانرها و زیرژانرهای گوناگون و همچنین بازیگران متعددی از نسل‌های مختلف، به روایتی غنی تبدیل شده است.

فصل سوم «بچه مهندس» هم یک سریال سرگرم کننده و مفرح برای ساعات پس از افطار است و هم جنبه های محتوایی و راهبردی قابل توجهی دارد. به همین دلیل هم این سریال برای سلیقه های مختلف متناسب است؛ هم برای علاقه مندان به آثار رمانتیک و خانوادگی جاذبه دارد و هم برای جوانان علاقه مند به فیلم های مهیج و هم برای افرادی که در جست وجوی داستان های معمایی هستند، این سریال انتخاب خوبی است. روش رسیدن «بچه مهندس ۳» به این جایگاه، در هم تنیده شدن گونه ها و زیرگونه های مختلف است.

یکی از قالب های روایی جذاب در صنعت فیلم و سریال سازی جهان که در این سریال هم قابل مشاهده است، زیر گونه (ژانر فرعی) برادری یا رفاقت است. در زیرگونه برادری، چند فرد که از صفات اخلاقی، فیزیکی و شخصیتی ناهمگونی برخوردارند، در یک مسیر با هم همراه و شریک می شوند. در «بچه مهندس ۳» نیز از همین قالب استفاده شده است. این سریال ادامه قصه زندگی جواد جوادی است. در فصل اول، دوران خردسالی وی و در فصل دوم، دوران نوجوانی اش روایت شد. اما در فصل سوم، دوره جوانی جوادی و زندگی دانشجویی او به تصویر کشیده شده است. در این فصل، جوادی و دو دوست صمیمی اش قصد شرکت در مسابقه پرواز پهپاد را دارند و در این مسیر با مشکلات و توطئه هایی مواجه می شوند. برخلاف دو فصل اول این سریال که ساختاری ملودرام داشت، «بچه مهندس ۳» به سمت اکشن و تقابل هم رفته است. این سریال، فرازها و مقاطع مختلفی دارد. اما شروع پرکشمکش و اکشن سریال، یک راهبرد خوب برای تأثیرگذاری و جذب مخاطب بود. در قسمت های اولیه فصل سوم «بچه مهندس» شاهد درگیری ناخواسته جوادی و گروه دوستانش با نیروهای نظامی و امنیتی بودیم. چون پهپاد ساخت آن ها وارد محدوده ممنوعه شده بود.

این سریال در ادامه وارد فاز دانشگاهی می شود و فضای نخبگانی را به تصویر می کشد. در این بخش، ضمن ادای دین به دانشمندان و فن سالاران جوان کشورمان اما باز هم همه چیز در بستر درام تعریف می شود. یعنی هم یک کشمکش بین دو گروه از دانشجویان در مسابقه پرواز هواپیمای بدون سرنشین شکل می گیرد که بعد مشخص می شود، هواپیمای یکی از گروه ها هک و به عمد ساقط شده است. از طرفی برای استاد این دانشجوها چالش هایی پیش می آید و با ورود یک تیم تروریستی و خرابکاری به کشور، مسائلی پیش می آید. از سوی دیگر، جوادی و گروه دوستانش وارد یک شرکت می شوند که در آنجا نیز با مفاسد و مسائل تازه ای روبرو می گردند. همه این ماجراها، موجب شکل گیری یک داستان معمایی تو در تو و چند وجهی در این سریال شده است. اتفاق مثبت سریال «بچه مهندس ۳» این است که در آن، به ندرت زمان هدر می رود و تقریبا هر لحظه شاهد یک حادثه، تقابل یا گره و معمای جدید هستیم.

اما یکی ازویژگی های خاص «بچه مهندس ۳» این است که در فضای دانشگاهی و نخبگانی یا تعقیب و گریز و معما محدود نمانده است بلکه ابعاد خانوادگی و عاطفی نیز در آن وجود دارد. این سریال حتی به مسائل اجتماعی روز کشور نیز نیم نگاهی دارد. بخش هایی از سریال، به بازنمایی مکان های کارگری و مشکلات این قشر زحمتکش پرداخته است. با توجه به اینکه امسال با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، این رویکرد، قابل توجه است. چون بدون توجه و تقویت نیروی کار امکان توسعه و افزایش تولید وجود ندارد. فصل سوم «بچه مهندس» به هر دو رده از نیروهای لازم در عرصه تولید توجه کرده است؛ هم نیروهای مهندسی و فن سالاران نخبه و هم کارگرها در بخش هایی از این سریال سهم دارند.

در مجموع، مهم ترین دستاورد فصل سوم «بچه مهندس»، القای روحیه خودباوری و پرورش استعدادهای داخلی بدون اتکا به غیر است. این سریال نشان می دهد که بسیاری از جوانان نخبه و دانشگاهیان تیزهوش اگر مورد حمایت و هدایت قرار بگیرند، می توانند نیازهای کشور را تأمین کنند و هم موجب کاهش وابستگی به خارج می شوند و هم اینکه از خروج آن ها از کشور ممانعت می گردد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>