سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مدیر «مرکز مستند سوره» مطرح کرد:

تولید چهار مستند با موضوع کرونا/ مستند، تولیدی مقرون به صرفه در بحران اقتصادی سینما

yasser-faryadras

«مرکز مستند سوره» با چهار مستند پیرامون موضوع شیوع ویروس کرونا، تولیدات سال ۹۹ حوزه هنری را رقم زد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، یاسر فریادرس مدیر «مرکز مستند سوره» در خصوص تولیدات این مرکز با موضوعیت کرونا گفت:  شیوع ویروس کرونا از جمله دغدغه های اخیر جهان بوده و اهمیت آن تاحدی است که فعالیت افراد در مبارزه با آن را به یک جهاد تبدیل کرده است. در این راستا حوزه هنری به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری  اقدام به تولید ۴ اثر مستند و نماهنگ کرده و از این قضیه غافل نمانده است. براین اساس  ابعاد فعالیت های جهادی با ژانر و گونه هایی متفاوت به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: مستند نیمه بلند «غلامعلی» به تهیه کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی سعید صفار ماجرای زندگی طلبه ای در بیمارستان فورقانی قم را روایت می کند که با شیوع ویروس کرونا از برگزاری مراسم عروسی خود منصرف شده و به همراه همسرش داوطلبانه به بیماران بستری در بیمارستان، خدمات رسانی می کند. در واقع این اثر نمایی از جهاد غلامعلی بدرلو است و مراحل تولید آن در هفته جاری به پایان می رسد.

فریادرس خاطرنشان کرد: مجموعه مستند کوتاه دیگری به تهیه کنندگی روح اله امینی و مشارکت حوزه هنری ساخته شده و با عنوان نهضت تبلیغات اسلامی با موضوعیت جهاد گروه های مختلف مردم در زمینه های مربوطه از جمله حضور طلاب در غسالخانه ها و امور ضدعفونی اماکن عمومی توسط افراد، از شبکه مستند به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: مستند «میانه میدان» به تهیه کنندگی روح‌الله رحیمی از دیگر تولیداتی است که جهاد در برابر ویروس کرونا را به نمایش گذاشته و حوزه هنری به عنوان مجری طرح در آن مشارکت داشته است. ناگفته نماند این مستند نیز از شبکه های سیما در حال پخش است.

مدیر «مرکز مستند سوره» ضمن تاکید بر اهداف بلند مدت حوزه هنری در تولید مستند عنوان کرد: مستند دیگری به تهیه کنندگی هاشم مسعودی به موضوع ویروس کرونا در شهر مشهد پرداخته و‌ جهاد را از نگاه و دوربین یک پرستار به تصویر کشیده است. این اثر از جمله آثاری است که با هدف حضور در جشنواره فیلم حقیقت تولید شده و در فضاهای مردمی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی نماهنگ «ربنا» را از دیگر تولیدات «مرکز مستند سوره» معرفی کرد و اذعان داشت: این نماهنگ ویژه ماه مبارک رمضان ساخته شده و به کارگردانی محمدباقر شاهین و تهیه کنندگی ابوذر شاهین در فضای مجازی منتشر شده است.

فریادرس درخصوص بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت روایت پرستاران و جهادگران درمانی به سبک شهید آوینی  در مجموعه مستندهای در حال تولید گفت: در حال حاضر تولیدات مستند از لحاظ تعداد آثار ، قابل قبول است اما آثار شهید آوینی از لحاظ کیفیت و دلنشینی بی نظیر بوده و در فضایی به دور از بروکراسی اداری ساخته شده است. با این حال تلاش می شود با وجود برخی شرایط اداری ، بر کیفیت آثار تمرکز کرده و تولید مستندها در جهت کمک به بهبود وضعیت و احیای سبک شهید آوینی صورت گیرد.

وی با تاکید بر وضعیت نا به سامان اقتصادی در شرایط انتشار ویروس کرونا گفت: با توجه به بحران اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا، همه عرصه ها با مشکلات مالی روبرو شده اند. بر این اساس با توجه به محدودیت های مالی، از تولید مستند غافل نمانده و در نظر داریم سال ۹۹ تعداد تولیدات مستند را افزایش دهیم. علارغم محدودیت های مالی، سینمای مستند به علت کم خرج بودن از فضای تولیدی بیشتری نسبت به سینمای داستانی برخوردار است و این امر بر قدرت تاثیر گذاری مستند نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

مدیر «مرکز مستند سوره» با اشاره به عواقب انتشار ویروس کرونا در تعطیلی روند تولید مستند افزود: خطر شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده برای مبارزه با آن بسیاری از فعالیت ها را به تعطیلی کشانده است. حوزه هنری نیز از این قضیه مستثنی نبوده و روند تولیدات فیلم و‌ مستند را با محدودیت های مالی، تعطیلی مراحل تولید و عدم امکان حضور در محیط روبرو کرده است. این در حالی است که حتی ساخت مستندهای اخیر با مشکلات بسیاری همراه بوده و برخلاف تصور،  بیمارستان ها همکاری خوبی با تیم تولیدی نداشته اند. بنابراین امیدواریم با فروکش کردن خطر انتشار ویروس، اجرای پروژه ها از سرگرفته شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر به علت شرایط بحرانی جامعه و انتشار ویروس کرونا از مستندسازان جهادی و فعال در محور مقاومت و‌سوریه دعوت به همکاری شده است چرا که فعالیت در این وضعیت، دست کمی از موقعیت های سخت جنگ ندارد بنابراین با توجه به محدودیت های مالی، طرح های موجود سنجیده و ساخته می شود.

فریادرس درخصوص تولیدات سال ۹۸ خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ مستند در حوزه هنری تولید و رونمایی شده است این درحالی است که این آثار به جشنواره هایی نظیر جشنواره فیلم عمار و حقیقت راه یافته و به پخش صدا و‌سیما رسیده است. لازم به ذکر است در وضعیت بحران ویروس کرونا، امکان رونمایی از برخی آثار وجود نداشته اما شرایط برای پخش آن در VOD فراهم و با استقبال خوبی روبرو شده است. همچنین به زودی شرایط‌ نمایش مستند «روزگار یک چهل ساله» در فضای مجازی ایجاد خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>