سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
محمدرضا صابری در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

ضرورت بخشش مالیات بر ارزش افزوده سینما/ ایجاد سیاست‌های جدید اکران برای مخاطبان خانوادگی

mohamadreza-saberi

مدیرعامل شرکت سینمایی نور تابان گفت: اختصاص وام ۴ درصدی به سالن‌های سینما کمکی نمی‌کند، بنابراین خانه سینما با معافیت چندماهه از مالیات بر ارزش افزوده به فکر حمایت از سینماداران و فیلمسازان باشد.

محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت سینمایی نور تابان در خصوص خسارات وارد شده به اقتصاد سینما در ایام کرونا به خبرنگار سوره سینما گفت: متاسفانه بحران کرونا و تعطیلی سینماها بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به سینماهای کشور وارد کرده است. در حالی که این صدمات از ساخت و سازهای بخش خصوصی نیز غافل نمانده و مدیریت سینمای جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: با وجود آسیب های زیادی که به بخش تولید فیلم و سالن‌های سینما وارد شده است اما همچنان تلاش شده است موجودیت پرسنل را حفظ کرده و با اختصاص بیمه بیکاری بخشی از کمبودها جبران شود. این در حالی است که حتی یک سینمادار هم  در جلسه کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما حضور نداشته تا کمی از حقوق سینماداران دفاع شود. ما اینگونه تصمیمات را قبول نداریم و معتقدم اختصاص وام ۱۰میلیونی به هر سالن و تسویه آن طی ۶ ماه راهی به جایی نبرده و جبرانی برای خسارت ها محسوب نمی شود.

صابری خاطر نشان کرد: انتشار ویروس کرونا قطعا همانند سینماداران، تهیه کنندگان را نیز دچار ضررهای مالی کرده و باید فکری به حال جبران آن شود. بر این اساس انجمن سینماداران به منظور جذب مخاطب و استقبال از بازگشایی سینماها پیشنهاد می کند فیلم های پر مخاطب را با اعمال شرایط خاص و خانوادگی به روی پرده سینما به نمایش گذارند. در این روش با ایجاد برخی سیاست ها، فروش بلیط به خانواده ها بدون اعمال طرح فاصله گذاری صندلی ها انجام شده و فضای گرم و صمیمی میان اعضای خانواده حفظ می شود. قطعا خانواده ها را نمی توان از هم جدا کرد و باید فکری به حال آن شود.

وی ضمن تاکید بر آغاز فعالیت مشاغل و بازگشایی اماکن عمومی عنوان کرد: بر اساس تصمیمات دولت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همه مشاغل فعالیت خود را آغاز کرده و‌ ساعات کاری به روال عادی بازگشته است در حالیکه که همچنان بازگشایی سالن های سینما در وضعیت بلاتکلیف قرار داشته و هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است. بنابراین وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی و‌ خانه  سینما موظفند به این مشکل رسیدگی کرده و از عواقب بیکاری تعداد زیادی از اهالی و دست اندرکاران سینما جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت سینمایی نور تابان درباره وضعیت پرداخت حقوق پرسنل سینما اظهار داشت: سینماداران دیگر از پس هزینه‌های پرسنل سالن ها بر نمی آیند و ضررهای مالی زیادی متقبل شده اند.

پردیس سینمایی کورش هم از این قضیه مستثنی نبوده و پرسنل آن آسیب های مالی بسیاری دیده اند. درست است که بیمه بیکاری تاحدی کمک کننده است اما اعمال آن حداقل به ۴ماه زمان نیاز دارد. در این شرایط مدیریت هزینه سالن ها سخت شده و‌ همه سینماها هر چه زودتر باید باز شود.

وی بازگشایی سینمای همه استان ها را عاملی برای اعتماد تهیه کنندگان به طرح فاصله گذاری صندلی های سالن ها معرفی کرد و یادآور شد: سینما نیاز به فیلم دارد و بدون آن راه به جایی نمی برد. در شرایط انتشار ویروس کرونا، بهره مندی از تنها ۴۰ درصد ظرفیت سینماها، برای فیلمسازان نگران کننده است. این در حالی است که اگر تهیه کنندگان بدانند که با وجود محدودیت های سالن ها، از اکران فیلم در سینمای استان هایی که در وضعیت قرمز کرونا به سر می برند، محروم هستند از نمایش اثر خود صرف نظر کرده و‌ از طرح فاصله گذاری صندلی های سینما استقبالی نخواهند کرد.

۸۵ درصد فروش بلیط به صورت اینترنتی انجام شده و جبران محدودیت ‌صندلی ها منوط به افزایش سانس های نمایش با فاصله زمانی نیم ساعته میان سانس ها است تا به حد لازم از ضررهای بیشتر جلوگیری شود.

صابری گفت: سینما قشر نجیبی است و مظلوم واقع شده است. اختصاص وام ۳۰۰ میلیونی با بهره ۴درصدی به فیلم های متقاضی اکران و در قبال آن اعطای وام ۱۰ میلیونی به هر سالن سینما کاملا غیر منطقی است چرا که برای نمونه پرسنل پردیس سینمایی کورش و قدس ۵۳ نفر بوده و‌ پرداخت حقوق آن ها در این چند ماه تعطیلی سینماها با این مبلغ امکان پذیر نیست. ناگفته نماند ماهانه مبلغ ۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه برق سالن ها بوده و‌سینمادار‌ بدون درآمد، مجبور به پرداخت آن است.

وی افزود: فراموش نکنید هیج چیزی جای سینما‌ را نمی گیرد. نمایش آنلاین نیز جایگزین بلند مدت خوبی محسوب نمی شود و تنها باید به فکر بازگشایی سینماها بود.

مدیرعامل شرکت سینمایی نور تابان معافیت سینماداران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی سالن ها را راهکاری حمایتی معرفی کرد و ادامه داد: وام ۴درصدی به سالن ها کمکی به سینماداران نمی کند اما بخشش چند ماهه این مالیات به نفع سینمادار و فیلمسازان بوده و‌ در شرایط بحرانی به جبران خسارات وارد شده به سینما و تهیه کنندگان کمک بسیاری می کند بنابراین از خانه سینما توقع داریم با اعمال این راهکار به سینما کمک کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>