سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ شهریور ۱۳۹۲ در ۱:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب
سرقت فیلمنامه صحت دارد؟/

حاشیه‌های «پل چوبی» تمامی ندارد

khosro-naghibi

نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «پل چوبی» اتهام سرقت این فیلمنامه را تکذیب کرد.

نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «پل چوبی» اتهام سرقت این فیلمنامه را تکذیب کرد.

سوره سینما- یکی از اخبار داغ این روزهای سینمای ایران سرقتی بودن فیلمنامه فیلم سینمایی «پل چوبی» نوشته خسرو نقیبی و مهدی کرمپور است، داود رحمتی مدعی شده نویسنده این فیلمنامه است و از قرار معلوم پیگیری قانونی برای احقاق حقش را شروع کرده است. به سراغ وکیل پرونده و نقیبی، یکی از نویسندگان رفتیم تا صحت و سقم این خبر را جویا شویم.

نویسنده این متن یک فرد معلول جسمی است و انگیزه دروغگویی ندارد

وحید نجاتی وکیل داود رحمتی با اشاره به اینکه موکل وی معلول است، به سوره سینما گفت: سال ۹۰ وقتی رحمتی «پل چوبی» را در جشنواره دید، شکایت خود را مطرح کرد، چون فیلمنامه او با نام «عشق، سیگار، قهوه» تشابه زیادی با فیلمنامه فیلم کرمپور داشت. به عبارت دیگر تنها شخصیت های فیلم با آنچه در متن هست، جا به جا شده بود و مسائل سال ۸۸ هم به آن اضافه شده بود. این تشابه چیزی است که ۵ نفر کارشناس خبره در سازمان سینمایی در دولت قبل، آن را تایید کردند.

وی افزود: کرمپور می گوید متن را با اقتباس از فیلم سینمایی «کازابلانکا» نوشته و از طرف دیگر عنوان می کند فیلم او یک فیلم سیاسی است. من که نه با سینما آشنایی دارم و نه ادبیات، در جریان هستم که «کازابلانکا» یک اثر عاشقانه است، نه سیاسی. به هر حال قصد ما این نیست که این فیلم اکران نشود، تنها می خواهیم به حق داود رحمتی رسیدگی شود. سازمان سینمایی هم وقتی فهمید این فیلم شاکی خصوصی دارد، امتیازی به آن نداد و پیرو آن کارگردان نتوانست فیلمش را در نوروز و خرداد و پس از انتخابات اکران کند. گویا برای اکران دوم عید فطر تلاش هایی انجام شده و ما هم به این دلیل که نمی خواهیم سرمایه بخش خصوصی تلف شود، از این اتفاق خوشحالیم، تنها می خواهیم در تیتراژ از داود رحمتی با عنوان صاحب طرح یاد شود و توافقات مالی نیز صورت بگیرد.

این وکیل گفت: مهدی کرمپور اینطور بیان داشته که داود رحمتی عشق سینماست. صحبت من این است که آیا عشق سینما بودن بد است؟ اصلا همین عشق است که ایشان را تا امروز فعال نگه داشته و روا نیست این برخورد با ایشان صورت بگیرد. مهدی کرمپور با آن همه ستاره ای که در فیلم آورده و آن همه هزینه آیا از پرداخت دستمزد یک نویسنده اکراه دارد؟

ادعای منتشر شده کذب محض است

خسرو نقیبی یکی از نویسندگان «پل چوبی» با تکذیب قطعی این خبر توضیح داد: من و مهدی کرمپور در شروع دهه ۸۰ این طرح را کار کردیم و در خانه سینما هم ثبت شد. بعد از اینکه وقایع سال ۸۸ رخ داد، آن را بازنویسی کردیم و آنچه دیدیم شکل گرفت. در واقع تم عاشقانه این فیلم از «کازابلانکا» برداشت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا همان اوایل دهه ۸۰ این فیلمنامه ساخته نشد، گفت: ما احتیاج به یک محرک سیاسی برای قصه داشتیم. به نوعی انگار فیلمنامه تا آن زمان چیزی کم داشت و دستمان به کار نمی رفت. تا اینکه پس از سال ۸۸ تصمیم گرفتیم اتفاقات نیمه اول آن سال را به قصه اضافه کنیم و اینطور دریافتیم که آنچه قصه ما کم داشت، فراهم شده است.

«پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرمپور داستان زوج جوانی را روایت می کند که از هم جدا می افتند و با ورود یک همکلاسی قدیمی به کشور قصه رنگ تازه ای به خود می گیرد، ضمن اینکه خواهر یکی از شخصیت های اصلی به دلیل فعالیت های سیاسی در بازداشتگاه به سر می برد. بهرام رادان ، هدیه تهرانی، مهناز افشار، مهران مدیری، برزو ارجمند و … از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرمپور که در سی امین جشنواره فجر روی پرده رفت و هنوز فرصت اکران عمومی نداشته است.