سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ خرداد ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
ساداتیان با اشاره به تعطیلی سینماها ناشی از بحران کرونا مطرح کرد:

خسارت ۴۰ میلیاردی سینما جبران ناپذیر است/ متاسفانه سینماداران را با انبوه مشکلات به حال خود رها کردند

jamal-sadatian

سیدجمال ساداتیان گفت: امکان جبران خسارت ۴۰ میلیاردی سینما در تنگناهای اقتصادی دولت وجود نداشته و با بازگشایی فوری سالن‌ها و افزایش ظرفیت فیلم‌ها باید از خسارت‌های بعدی جلوگیری کرد.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما در خصوص شرایط سینمای امروز کشور گفت: انتشار ویروس کرونا به صورت غیرارادی همه دنیا را در برگرفته و منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است. در این میان فعالیت سینما نیز به عنوان مرکزی برای تجمع افراد متوقف شده و تا به امروز بعد از گذشت ۴ ماه در حالت تعلیق قرار دارد در حالیکه فعالیت دیگر مشاغل به حالت عادی بازگشته و تمامی امور از سر گرفته شده است .

وی افزود: چشم امید اهالی سینما به حمایت دولت است ولی متاسفانه تا این لحظه تصمیم قطعی و مطمئنی برای بازگشایی سینماها گرفته نشده است. از طرفی دیگر سطح بودجه بندی سال ۹۹ حاکی از کسر بودجه وحشتناک بوده و کرونا و خسارات مالی ناشی از آن به این کمبودها دامن می زند. این در حالی است که چشم امید سینما به فعالیت جشنواره ها در نیم سال دوم بوده و عملا  از این روند وامانده ایم. در شرایطی که بودجه سینماداران در سال ۹۸ ، ۱۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است، شیوع ویروس کرونا منجر به ۴۰ میلیارد تومان ضرر مالی به بخش شده و امکان جبران آن در دولت وجود ندارد.

ساداتیان ممانعت از فعالیت سینما را عاملی برای تلنبار شدن مشکلات مالی دانست و خاطرنشان کرد: کمترین توقع ما از دولت رفع هزینه های مربوط به حقوق پرسنل و سالن های سینما است اما رسیدگی مسئولان به مشکلات، در حد مصاحبه باقی مانده و سینماداران را در امید به معجزه به حال خود رها کرده اند.

وی در خصوص وضعیت خسارات وارده بر اقتصاد سینما اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت سینمای کشور غیرقابل پیش بینی است و باید منتظر بمانیم تا بحران فروکش کرده و اکران فیلم ها به حالت عادی بازگردد. به هر حال خسارت ۴۰ میلیارد تومانی سینما باید جبران شود.

این تهیه کننده سینما عنوان کرد: احتمال وقوع بحران همیشه وجود دارد بنابراین نباید همه فعالیت ها تحت تاثیر اتفاقات متوقف شود .سینما نیز وظیفه تامین نیاز های روحی و روانی مردم را برعهده داشته و با آغاز فعالیت های اجتماعی سینما نیز در اولویت نیاز ها قرار می گیرد. این در حالی است که با وجود پروتکل های بهداشتی، سالن ها تعطیل و اقتصاد سینما فلج شده است و در این شرایط باید به فکر بازگردانی ضررهای مالی بوده و از ادامه آن جلوگیری کنیم .

وی در خصوص راهکار جبران خسارات وارده بر سینما یادآور شد: با وجود رکود اقتصادی ناشی از کرونا، تعدیل نیرو راهکار مناسبی نبوده و لازم است شرایط بهره مندی از خدمات بیکاری فراهم شود. بدین منظور اعطای وام بیکاری به پرسنل سینمایی راهکاری برای تامین بخشی از هزینه های این افراد است .پردیس سینمایی آستارا بالای ۵۰ نفر پرسنل دارد که طی این ماه ها حقوق آنها از حساب شخصی پرداخت شده است و چشم انداز مشخصی برای این اتفاق وجود نداشته و کنترل آن از دست خارج شده است .

ساداتیان تاکید کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا فیلم هایی ساخته شده است که خارج از ظرفیت نمایش در سینما بوده و باید تقویت شوند . راه اندازی سینماها با اکران فیلم های قوی و در کنار آن بهره مندی از ظرفیت VOD منجر به رونق چرخه تولید فیلم و سینما و تنوع در آن می شود.

وی در پایان اشاره کرد: چشم امید اقشار سینمایی، به دولت است در حالیکه دولت به علت تنگناهای اقتصادی، قدرت مالی چندانی ندارد از طرفی هم سینماداران توان پرداخت حقوق ثابت پرسنل خود را نداشته و تنها راه نجات آن بازگشایی سالن ها و آغاز فعالیت ها با حفظ پروتکل بهداشتی است.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>