به گزارش سوره سینما، محسن خباز اظهار کرد: سامانه فروش ایرانتیک که زیر نظر مؤسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز فعالیت می کند از حدود سال ۸۸ – ۸۹ فعالیت خود را آغاز و در زمینه فروش بلیت سینما و موسیقی و تئاتر خدمات رسانی کرد.
او افزود: از سال ۹۴ و همزمان با آغاز به کار سینما فرهنگ شیراز و پردیس سینمایی گلستان و بازگشایی مجموعه فرهنگی سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، سامانه فروش بلیت ایرانتیک به صورت مستقل و جدا از پلتفرم سینماتیکت اقدام به فروش بلیت سینما کرد و همین امر باعث شد شیوه ارائه خدمات به مخاطبان سینما در شیراز با کیفیت بسیار مطلوبی صورت پذیرد.
مدیرگروه سینمایی «هنرشهر آفتاب» در رابطه با علل ضرورت خدمت رسانی «ایرانتیک» در سطح ملی عنوان کرد: بیش از هر چیز لازم میدانم از جناب آقای مهندس مسچی عزیز و مؤسسه سینما شهر به واسطه نگاه بلند ایشان و تأثیر انکار ناپذیرشان در توسعه سینمای دیجیتال ایران سپاسگزاری نمایم. در عین حال ما با توجه به تجربه هایی که در فروش بلیت در سامانه ایران تیک داشتیم و با عنایت به مطالعات و پژوهش هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به گسترش روزافزون سینمای ایران ومخاطبان، تنها یک پلتفرم نمی تواند همه نیازهای سینمای ایران و مخاطبان را برآورده کند و بر این اساس ایران تیک را در سطح ملی بارگذاری کردیم.
او با اشاره به استقرار تیم تخصصی و کارشناسان در این زمینه ادامه داد: با توافقی که میان مؤسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز و شرکت «آژند پردازش بامن» شکل گرفت، راه اندازی ایرانتیک در سطح ملی آغاز شد و شرکت نگارگران سرزمین تماشا به مدیریت عاملی پویا شرکت بزازان از جوانان با نشاط و پر انگیزه که هم درک درستی از اتمسفر سینما دارد و هم دارای تحصیلات آکادمیک درحوزهی مدیریت است، تاسیس گردید که برای فعالیت مذکور سامانه طراحی شده مورد نظر نیازمند تغییر بود.
در این میان سازمان سینمایی نیز برای آنکه بتواند به صورت متمرکز بر فروش سینمای ایران نظارت داشته باشد و با توجه به اهدافی که برای ارتقای شیوهی فروش بلیت سینما داشتند به دنبال برنامه ای بودند که مجموعه های متعددی بتوانند بر یک بستر مشخص، اقدام به فروش بلیت آنلاین نمایند.
بنیانگذارایرانتیک با بیان اینکه راه اندازی سامانه های متعدد فروش بلیت سینما اقدامی هوشمندانه است عنوان کرد: پیش تر به دلیل تکیه به یک سامانه، بروز هرگونه اختلال در آن موجب می شد خریداری بلیت از سوی مخاطبان با مشکل روبرو شود. همچنان که در ادوار گذشته در مقاطع بسیار کوتاهی این اتفاق افتاد و سینمای ایران از این ناحیه آسیب دید. برای برون رفت از این عارضه به نظر می رسید که سینمای ایران همچون دیگر بخش های خدماتی مثل سامانه های فروش بلیت هواپیما و … باید در فضایی رقابتی قرار گیرد. این فضای رقابتی قطعاً به انبساط اقتصادی سینمای ایران کمک خواهد کرد.
خباز گفت: در نهایت با مذاکره سازمان سینمایی با مجموعه های مختلف و شرکت های فعال در زمینه فروش آنلاین، تصمیم بر آن شد سامانه ایران تیک نیز با توجه به تجربیات موفق در این زمینه فعالیت کند. همچنین با توجه به سبقه گروه برنامه نویسی ایران تیک که متشکل از گروه های متخصص و جوان هستند، نرم افزار و سامانه ای با نام «سمفا» طراحی شد تا یک هاب و مرکز کنترل فروش بلیت آنلاین را در قالبی رقابتی بستر سازی نماید.
وی درباره برخی شائبه ها مبنی بر اینکه سمفا و ایران تیک هردو زیر نظر تیم فنی ایران تیک اداره می شوند اظهار کرد: سامانه سمفا، ارتباطی با ایران تیک ندارد. گروه نرم افزاری ایران تیک با توجه به تجربیاتی که از اتمسفر سینما داشتند سفارشی را که از سمت سازمان سینمایی به ما محول شده بود طراحی و پیاده سازی کردند و در اختیار این سازمان قرار دادند.
خباز یادآور شد: معتقدم این سامانه به نفع سینمای ایران است. سامانه سمفا با درکی که ما از آن داریم و با افق چشم اندازی که از سوی سازمان سینمایی برای آن در نظر گرفته شده است می تواند در یکی دو سال آینده تغییرات چشمگیری در مدیریت سینمای ایران شکل دهد چراکه هم مخاطبان از این سامانه بهرهی خوبی خواهند برد و هم سینماگران و صاحبان آثار و سینماداران می توانند از این سامانه به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و روند مدیریتی سینمایی ایران درحوزههای مختلف کاملاً مکانیزه و هوشمند صورت پذیرد.
این سینمادار خاطر نشان کرد: هریک از گروه های ارائه کننده سامانه آنلاین فروش بلیت با چشم اندازی که دارند می توانند کارهایی را برای توسعه اقتصاد سینمای ایران انجام دهند و این اتفاق، موجب هم افزایی و رونق سینمای ایران خواهد شد. تصور می کنم الگوهای فروش و ایده پردازی هایی که هر کدام از ما می توانیم داشته باشیم به رشد سینمای ایران کمک می کند. البته که لازمه آن، رشد همه جانبهی سینمای ایران است و باید تمامی بخش های سینما هم به رشد و بالندگی برسند.
وی درباره مزیت های رقابتی ایران تیک نسبت به دیگر سامانه های فروش عنوان کرد: این سامانه همان طور که از ابتدا یک رسانه جامع فروش بلیت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است در فضای توسعه ای هم در همان شکل حرکت خواهد کرد؛ ایران تیک قرار نیست صرفاً در فضای سینما تنفس کند و بنا است در حوزه تئاتر و موسیقی هم فعالیت داشته باشد.
بنیانگذار ایرانتیک افزود : مجموعهی سامانه های فروش بلیت سینما با نگاه به فصول مشترک با سامانههای دیگر میتوانند به ابزاری دست یابند که مخاطب بتواند با فراغ بال بیشتری دست به انتخاب بزند چرا که معتقدم از این پس کیفیت خدمات در این زمینه مهم تر از چگونگی فروش یک بلیت است.
خباز تاکید کرد: بهتر است به جای مانع تراشی ها، با کمک یکدیگر به رشد بستری کمک کنیم که درنهایت اقتصاد سینمای ایران را رشد می دهد. به عنوان یک سینمادار که مجموعههای متعدد سینمایی را با همکاران خود راهبری میکنم، اولویت نفع اندکی که سامانه فروش در بر خواهد داشت نیست، بلکه افزایش فروش بلیت سینما و ارتقای ضریب اشغال سینماها است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توانیم امیدوار باشیم «سمفا» به عدالت در سینمای ایران کمک می کند، گفت: درصورتی که عدالت را مترادف با مساوات قرار ندهیم بله. عدالت بر مبنای تلاش بیشتر و شیوههای متعدد و متکثر فروش، فرضیه ای است که در بستر فعلی که سازمان سینمایی در سمفا تعریف کرده قابل اجرا است. رفع انحصار قطعاً به رشد، بالندگی و هم افزایی می انجامد. انحصار با هر کیفیتی باعث می شود میزان پویایی و تلاش یک مجموعه به کمترین میزان خود برسد چرا که رقیبی برای رقابت ندارد.
خباز در پایان توضیح داد: امیدوارم ما سیاست گذاران و گردانندگان سامانههای فروش بلیت سینما با نگاهی کلان به موجودیت سینمای ایران به دور از جمود و ایستایی به رشد این صنعت کمک کنیم و به کمال مطلوب آن که طراوت هرچه بیشتر سینمای ایران است دست یابیم.