سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۲ در ۹:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب
حذف پروانه ساخت و ممیزی/

الوند: شورای پروانه ساخت نباید در کوچکترین جزئیات فیلمنامه دخالت کند

486_851

کارگردان فیلم سینمایی «پرتقال خونی» حذف اعمال نظر سلیقه‌ای و دخالت در جزئیات فیلمنامه توسط شورای پروانه ساخت را ضروری تر از انحلال این شورا دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «پرتقال خونی» حذف اعمال نظر سلیقه‌ای و دخالت در جزئیات فیلمنامه توسط شورای پروانه ساخت را ضروری تر از انحلال این شورا دانست.

سوره سینما- با شروع به کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم و اعلام برداشته شدن ممیزی پیش از چاپ در زمینه کتاب و سپردن ممیزی به خود ناشران بعد از چاپ، مخالفان و موافقان زیادی به همراه داشته است. شنیده می‌شود در حوزه سینما نیز قرار است این سیاست اعمال شود. به طوری که پروانه ساخت و ممیزی پیش از ساخت فیلم برداشته و مسئولیت آثار سینمایی در زمینه اکران و بعد از تولید به صاحبانشان سپرده شود.

سیروس الوند کارگردان سینما دراین باره به سوره سینما گفت: شورای پروانه ساخت برای صدور مجوز در سینما لازم است چرا که اطمینان خاطر به فیلمسازان می‌دهد. اما شورای پروانه ساخت نباید با اعمال نظر شخصی و ترسیم خط قرمزهای بی‌منطق، در کوچکترین جزئیات فیلمنامه دخالت کند. برای ساخت یک فیلم فیلمساز باید خلاصه داستان چند صفحه‌ای را به شورای پروانه ساخت ارائه دهد تا آنها با تایید موضوع مجوز ساخت را صادر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مزاحم» ادامه داد: اعمال نظر در فیلمنامه توسط شورای پروانه ساخت درست نیست. چرا که در طول تولید فیلمنامه بنا به دلایل مختلف تغییر می‌کند. از طرف دیگر فیلمسازان پس از سال‌ها به چار چوب کلی و خط قرمزهای اجتماعی، سیاسی و عقیدتی واقفند. فیلمسازان بهتر از همه می‌دانند چه فیلمنامه‌ای را بسازند تا در زمینه اکران با مشکل روبه رو نشوند. اگر کسی بخواهد برای ساخت فیلمش تسهیلات ویژه‌ای به لحاظ مالی بگیرد می‌تواند برای اعمال نظر فیلمنامه‌اش را به طور کامل ارائه دهد. اما نباید اجباری دراین باره باشد. نهایتا فکر می‌کنم وجود شورا، در حد تایید موضوع و خلاصه داستان فیلم، برای صدور پروانه ساخت لازم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>