سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۳۹۲ در ۹:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب
حذف پروانه ساخت و ممیزی/

مهرجویی: ممیزی برداشته نشود، اعمال نظر شخصی و نگاه بسته حذف شود

dariush-mehrjouyee

کارگردان فیلم سینمایی «اجاره‌‎ نشین‌ها» بازتر شدن فضا و حذف اعمال نظر بی‌منطق و سلیقه‌ای در شورای پروانه ساخت، به جای منحل کردن این شورا را خواستار شد.

کارگردان فیلم سینمایی «اجاره‌‎ نشین‌ها» بازتر شدن فضا و حذف اعمال نظر بی‌منطق و سلیقه‌ای در شورای پروانه ساخت، به جای منحل کردن این شورا را خواستار شد.

داریوش مهرجویی کارگردان شاخص سینما که چندین کتاب نیز تاکنون از وی منتشر شده است در این باره به سوره سینما گفت: این یک ریسک بزرگ است که ممکن است خسارات زیاد مادی و معنوی به وجود آورد. تصور کنید یک فیلم با هزینه‌ای یک میلیاردی و صرف انرژی معنوی بسیار تولید شود اما در زمینه اکران با موانع مختلف برخورد کند. در حال حاضر با وجود شوراهای مختلف و صدورمجوزهای لازمه  گاهی وزارت ارشاد پشت آثار را در زمینه اکران خالی می‌کنند چه برسد به زمانی که از همان ابتدا مسئولیتی نداشته باشد تا به راحتی در آخر هم از خود رفع مسئولیت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «هامون» ادامه داد: به نظرم این شورای نظارتی برای پروانه ساخت باید وجود داشته باشد. اما نگاه بی‌منطق، اعمال نظرهای سلیقه‌ای، رویکرد ممیزی ملالغتی و تعصبات بی‌جا باید حذف شود. وقتی فضا بازتر و دایره ممیزی کوچکتر شود، آنوقت شورای پروانه ساخت منافاتی با خواست فیلمسازان ندارد. بلکه پروانه ساخت تضمینی برای صرف انرژی مالی و معنوی برای یک فیلم سینمایی خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «پری» افزود: فیلمسازان خودشان بسیار دقیقتر از همه چارچوب نظام را می‌دانند و می‌دانند چه چیزی را در اثرشان به تصویر بشکشند و چه مسئله‌ای را بیان نکنند. پس شورای پروانه ساخت به دور از وارد شدن به جزئیات در فیلمنامه و اعمال نظرهای شخصی و من درآوری،‌ می‌تواند چرخه تولید و ظرفیت اکران را تنظیم کند و این به نفع سینما است.

کارگردان فیلم سینمایی «دایره مینا» ادامه داد: وقتی در زمینه اکران و بعد از تولید تصمیمات خلق‌الساعه به یکباره بر سر یک فیلم بریزد، خسارات مادی و معنوی زیادی به فیلمساز وارد می‌شود. مثلا فیلم سینمایی «سنتوری» با گذر از شوراهای مختلف و گرفتن مجوزهای گوناگون و مورد توجه قرار گرفتن در جشنواره فیلم فجر در شب اکران، وزیر فرهنگ و ارشاد یا معاون سینمایی وقت یکباره دستور می‌دهند که این فیلم نمی‌تواند اکران شود. تهیه کننده از غم و غصه می‌میرد و من کارگردان تا دوسال روانی می‌شوم و دست و دلم به کاری نمی‌رود. این یک جنایت محسوب می‌شود.

 مهرجویی درپایان گفت: در زمینه کتاب با اینکه هزینه نشر کتاب از ساخت یک فیلم کمتر است گمان می‌کنم ممیزی بعد از چاپ بیشتر خسارت وارد کند. در نهایت من موافق برداشته شدن شورای پروانه ساخت و نظارت قبل از ساخت فیلم نیستم. بلکه به نظرم رویکرد و نگاه بسته شورا باید عوض و به فیلمسازان اعتماد شود.