سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مرداد ۱۳۹۹ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
رئیس حوزه هنری کردستان مطرح کرد:

تقدیر از مدافعان سلامت در جشنواره فیلم مقاومت ادای دین به کادر درمان است

amin-moradi

امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به تولیدات این مرکز درباره کرونا تاکید کرد شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت کاری بزرگ در ادای دین به کادر درمان در بخش «مدافعان سلامت» انجام داده است.

به گزارش سوره سینما ، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان در گفت و گویی درباره بخش «مدافعان سلامت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و تولیدات مرتبط در حوزه هنری کردستان صحبت کرده است که متن این گفت و گو را از نظر می گذرانید:

جشنواره فیلم مقاومت امسال سه بخش مهم دارد: نشان رسول به یاد رسول ملاقلی پور، مدافعان سلامت و سردار سلیمانی. در حوزه هنری کردستان تولیداتی با این مضامین دارید؟

یکی از اولویت های حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در حوزه فیلم کوتاه حرکت در مسیر اهداف و رسالت های اصلی حوزه هنری در این بخش است و به همین دلیل ما تلاش می کنیم تا زمینه برای تولید آثاری با مضمون مفاهیم انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به صورت ویژه گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و گفتمان مقاومت فراهم شود.

در حوزه مسائل مرتبط به کرونا، حوزه هنری کردستان نه تنها در بخش فیلم کوتاه که در سایر بخش های هنری از جمله تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فعالیت های خوبی را در دستور کار قرار داده و بخشی از این فعالیت ها اجرایی شده است. تولیداتی مرتبط با موضوع کرونا از جمله تهیه کلیپ درباره رشادت‌ها و ایثار کادر درمان و همچنین چندین طرح فیلم‌های کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای در دست بررسی و اقدام است.

جشنواره فیلم مقاومت نخستین جشنواره‌ای است که به موضوع مدافعین سلامت می پردازد، چقدر سینما رسانه مهمی برای بیان این حماسه است؟

امروز زبان سینما و میزان تاثیرگذاری آن نسبت به سایر تولیدات فرهنگی و هنری مورد توجه مردم است، به همین دلیل این اقدام جشنواره فیلم مقاومت یک کار ابتکاری است. بهره برداری از ظرفیت بسیار مهم سینما برای بیان بخشی از رشادت ها و ایثار صورت گرفته از سوی کادر درمان به ثبت و ضبط این حماسه کمک می‌کند.

باید به این نکته هم توجه داشت که گاهی یک فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای می تواند خیلی بیشتر از ده ها تولید دیگر در عرصه های نمایشی، موسیقی، تجسمی و حتی مکتوب باشد و به همین دلیل است که سینما ظرفیت های بسیار خوبی برای بیان حماسه کادر درمان و مدافعان سلامت دارد.

با توجه به این که حوزه هنری کردستان از نظر هنری، فرهنگی بسیار فعال است، چه برنامه ریزی برای توجه به مضامین اجتماعی و ملی روز مثل مدافعان سلامت دارید؟

حوزه هنری کردستان یک نهاد متولی فرهنگ و هنر است و بر اساس رسالت های تعیین شده فعالیت های مختلفی را اجرایی می کند. در حوزه عمل به رسالت های اجتماعی و با تکیه بر همراهی و اعتماد ویژه هنرمندان، فعالیت های مختلفی را از بدو ورود ویروس کرونا به استان آغاز کردیم.

در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای رعایت مسائل بهداشتی علاوه بر طراحی و انتشار فراخوان چندین جشنواره در رشته های مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی، شعر، موسیقی، تئاتر و …، با همکاری و مشارکت هنرمندان پیام های در خانه ماندن را ضبط و به صورت گسترده در سطح شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتشر کردیم.

در کنار این برای پاسداشت مجاهدت کادر درمان، مسابقات مختلفی طراحی و برگزار شده است و در راستای عملیاتی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ثبت و ضبط ایثارگری های کادر درمان، فعالیت های خوبی با هدف ضبط خاطرات این عزیزان در سطح استان آغاز شده و به عنوان یک اولویت اصلی دنبال و پیگیری می شود.

جشنواره فیلم مقاومت در سازمان بسیج هر استان رابط و نماینده دارد، حوزه هنری ارتباط و تعاملی با این سازمان ها دارد؟

خوشبختانه هم اکنون حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان همکاری و تعامل نزدیک و خوبی با مجموعه سپاه بیت المقدس کردستان و به ویژه اقشار مختلف بسیج دارد و در این میان با همکاری های مشترک با سازمان های بسیج هنرمندان، بسیج رسانه و دیگر اقشار بسیج از جمله بسیج مداحان، بسیج فرهنگیان و دانش آموزان تولیدات مختلف صورت گرفته و برنامه های مشارکتی متعددی اجرا شده است.

حوزه هنری در سایه این تعامل و همکاری، بخشی از فعالیت های خود را معطوف به این بخش کرده و در همین راستا تولیدات در بخش های مختلف فیلم کوتاه، سرود، موسیقی، چاپ کتاب با موضوع ادبیات پایداری و برگزاری جشنواره های مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

بدون شک با توجه به استعدادهای بالای استان کردستان در حوزه فیلم کوتاه ارتباط و نزدیکی بیشتر بین رابط جشنواره فیلم مقاومت با حوزه هنری کردستان، می تواند زمینه ساز ارتباط و تعامل بهتر هنرمندان فیلمساز با دبیرخانه این جشنواره باشد.

جشنواره فیلم مقاومت چقدر در دیده شدن جوان‌های مستعد استان در سطح ملی موثر است؟

یکی از سیاست های اصلی در خصوص برگزاری جشنواره های مختلف ملی و بین المللی، شناسایی و جذب استعدادهای برتر در مناطق مختلف از جمله شهرستان‌های دورافتاده است، به همین دلیل جشنواره فیلم مقاومت در این بخش برنامه های خوبی را در دستور کار قرار داده است.

خوشبختانه شهرستان های مختلف استان کردستان در حوزه فیلم کوتاه استعدادهای بی نظیری در اختیار دارند و امروز بخش زیادی از موفقیت های فیلم های کوتاه تولید شده استان در جشنواره های ملی و بین المللی توسط هنرمندان شهرستان همچون کامیاران، صاحب، بانه و حتی مناطق روستایی کسب می شود.

بدون شک جشنواره فیلم مقاومت می تواند با پیگیری این سیاست محوری و فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت بهتر همه فیلمسازان از جمله فیلمسازان جوان و مستعد، زمینه ساز معرفی هر چه بهتر آنها باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>