سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۶ ق.ظ چاپ مطلب
مرتضی شایسته در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

منع قانونی اکران مجدد فیلم‌های انصرافی از نمایش/ «شنای پروانه» یک استثنا است

Morteza-Shayesteh

دبیر شورای صنفی نمایش گفت: به موجب قانون، به هیچ وجه امکان انصراف فیلم‌های در حال اکران و نمایش مجدد آن در تاریخ دیگری وجود ندارد.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما در خصوص قوانین اکران فیلم‌ها در سینما گفت: هیچ قانونی مبنی بر حق انصراف فیلم‌های روی پرده از ادامه نمایش و موکول کردن آن به وقت دیگری برای اکران وجود ندارد و فیلمسازان نمی توانند نسبت به اکران اثر خود تصمیم گیری کنند. این در حالی است که باید نسبت به شرایط خاص فیلم «شنای پروانه» شفاف سازی شود.

وی افزود: با انتشار ویروس کرونا و تعطیلی سینماها در ایام بحرانی، بازگشایی مجدد سالن‌ها مستلزم اکران فیلم‌های پرمخاطب بود و بر این اساس سازمان سینمایی نسبت به نمایش فیلم «شنای پروانه» استقبال نشان داده و با اعلام درخواست خود عوامل این اثر را راضی به اکران کردند. بنابراین به علت اصرار سازمان سینمایی بر اکران، امکان انصراف از نمایش و اکران مجدد آن در تاریخ دیگری به این فیلم داده شد.لازم است تاکید کنم هیچ اتفاقی نقض بر قانون اکران در سینماها رخ نداده و این امکان برای فیلمسازان دیگر وجود ندارد.

شایسته خاطرنشان کرد: در صورت تایید اکران فیلم ها در شورای صنفی نمایش، صاحبان اثر موظفند تا تاریخ اعلام شده فیلم خود را بر پرده سینما به نمایش گذاشته و در صورت انصراف امکان اکران مجدد آن به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

وی درباره نمایش آنلاین فیلم‌ها یادآور شد: اکران همزمان آثار در سینما و نمایش آنلاین امکان پذیر نیست و هر اثر بعد از اتمام موعد نمایش در سالن‌ها می تواند در نمایش آنلاین حضور داشته باشد.

اکران فیلم همزمان فیلم « خوب بد جلف۲» در سینما و نمایش آنلاین از جمله موارد استثناست که به علت متقاضی بودن برای اکران در شرایط خاص کرونا، از این امکان بهره مند شده است.

دبیر شورای صنفی نمایش درخصوص سیاست‌های جدید این شورا در شرایط بحرانی چون ویروس کرونا اظهارداشت: بر اساس ‌شرایط بحران اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور، شورای صنفی نمایش نسبت به بهبود اقتصاد سینما سیاست های جدیدی را اعمال کرده است که به موجب آن کل درآمد ناشی از فروش فیلم ها در سالن ها به سینما تعلق گرفته و معادل مبلغ خالص آن از جانب سازمان سینمایی به فیلمساز پرداخت خواهد شد. همچنین‌ یکصد میلیون تومان کمک هزینه اکران به فیلم ها تعلق گرفته و در صورت فروش تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بالا، مبلغ یکصد میلیون تومان دیگر نیز به صورت بلاعوض به فیلمسازان پرداخت خواهد شد.

وی در پایان گفت: فروش نیم بهای بلیط سینماها از روز شنبه تا چهارشنبه از دیگر سیاست‌های شورای صنفی نمایش در سال جاری است که از ابتدای مردادماه اجرا و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت. گفتنی است سهم دفاتر پخش از این فروش توسط سازمان سینمایی پرداخت می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>