سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۷ ق.ظ چاپ مطلب
سخنگوی وزارت بهداشت در برنامه «در انتهای الوند» مطرح کرد:

شک و شبه‌ای در آمارهای بیماران کرونایی وجود ندارد

laari-alvand

برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» چهارشنبه پازدهم مردادماه با دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه محاسبه آمارهای اعلام از بیماران کرونایی گفتگو کرد.

به گزارش سوره سینما، سخنگوی وزارت بهداشت درباره شیوه محاسبه آمار گفت: آمارها توسط نرم افزار ماسک و تحت نظر تیم اپیدمیولوژیست‌ وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی وزارت خانه انجام می‌شود و بیشترین آمار ثبات متعلق به  بیمارانی است که بستری شده‌اند. معمولا موارد به روز بستری ها در چهارده روز اخیر در هر استان در نظر گرفته می شود. اگر روند بیماری رو به صعود باشد، به عدد ضریب داده می‌شود و در هر صد هزار نفر جمعیت سنجیده خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که جمعیت استان‌ها با هم متفاوت است. بر اساس جمعیت هر استان مرگ در یک میلیون و مریضی در هر صد هزار نفر در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته دکتر لاری نحوه به دست آمدن آمار روزانه مبتلایان و فوت شدگان کرونا به این صورت است که از منابع مختلف این آمار تهیه و تجمیع می‌شود، یکی از این منابع مراکز غربالگری آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و بیمارستانهاست، همچنین در وزارت‌خانه تیمی وجود دارد که روزانه به صورت تلفنی عددها را با تمام استان‌ها چک می‌کند و آمارها با تفکیک استانی به دست می‌آید. استان‌هایی که در وضعیت خطر هستند، جداگانه شهرستان‌هایشان نیز تفکیک می‌شوند و بعد از جمع‌بندی نهایی، آمار روزانه اعلام می‌شود.

با توجه به همین آمارها استان‌ها به رنگ‌های سبز، سفید، زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می‌شوند. رنگ سبز یعنی در یک ماه گذشته حتی یک مورد بیماری هم گزارش نشده، سفید به معنای کم خطر و قرمز یعنی آمار بستری در دوهفته اخیر به شدت بالا رفته و باید محدودیت‌ها بیشتر و پروتکل‌های بهداشتی دقیق‌تر رعایت شود.

دکتر سیما سادات لاری در پاسخ به اینکه چطور برخی رسانه‌های بیگانه ادعا کردند آمار کشته‌شدگان بر اثر کرونا در ایران سه برابر رقم اعلام شده، تاکید کرد که ایران زیر نظر پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت است و باید به صورت مرتب گزارش بیمارها را در زمان ابتلا، شناسایی و فوتی به سازمان جهانی بهداشت اعلام شود.

ملاک تشخیص این بیماری تست مولکولی پی سی آر مثبت است که با نمونه‌گیری از ته حلق  یا ته بینی انجام می‌شود. مرگ‌هایی که پی سی ار مثبت داشتند، به قطع اعلام می‌شود وکسانی که علائم دارند اما تست‌شان منفی شده به عنوان افراد محتمل حساب می‌شوند. حتی اگر مرگ بر اثر عارضه قلبی صورت بگیرد اما تست پی سی آر مثبت باشد در آمار بیماران کرونا ثبت خواهند شد.

او همچنین درباره این چالش جهانی گفت: کرونا موج جدیدی است که همه دنیا را در برگرفته و هیچکس نمی‌تواند در مورد اینکه تا چه زمانی ادامه دارد نظر قطعی بدهد. در بسیاری از مقالات گفته شده که ویروس جهش پیدا می‌کند و آیا واکسن می‌تواند ویروس جهش یافته را نیز پوشش دهد؟ با توجه به پیچیدگی ساختار ویروس واکسن چقدر می‌تواند ایمنی ایجاد کند؟ نادانسته‌های ما از این ویروس بیشتر از دانسته‌هایمان است. البته که هر چه بیشتر پیش می‌رویم در نحوه آماردهی، غربالگری و مراقبت از بیماران پیشرفته‌تر می‌شویم ولی تنها چیزی که تاکنون به اثبات رسیده رعایت اصول سه گانه فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها و ماسک زدن است که می‌تواند بیماری را مهار کند.

برنامه زنده «در انتهای الوند» از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود. بعد از پخش گزارش‌های ورزشی، در آیتم‌های متفاوت با کارشناسان مختلف درباره مسائل روز صحبت می شود. نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی اجرای این برنامه را به عهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>