سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان بیستمین جشن حافظ معرفی شدند

jashne-hafez

بیستمین جشن حافظ برگزار شد و «هیولا» به‌عنوان بهترین سریال و «سرخ‌پوست» به‌عنوان برترین فیلم سینمای ایران شناخته شد.

به گزارش سوره سینما، برگزیدگان بیستمین جشن حافظ شب گذشته شنبه ۲۵ مردادماه در فضای باز و با حضور محدود برخی چهره‌های سینمایی و تلویزیونی به‌ منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی معرفی شدند.

در ابتدای این جشن ایمان معلم فرزند زنده یاد علی معلم در سخنانی کوتاه گفت: به بیستمین دوره جشن جافظ خوش آمدید امسال به خاطر بیماری کرونا مجبور شدیم جشن را در فضای باز برگزار کنیم.

امید معلم دبیر جشن حافظ نیز در ادامه افزود: خانم ها و آقایان سلام. به بیستمین جشن حافظ خوش آمدید بسیار مسیر سختی را با شما عزیزان طی کردیم. خیلی خرسندم در این سال با وجود اتفاقات تلخ (کرونا) در کشور و جهان توانستیم در کنار شما باشیم.

در ادامه آذر معماریان تهیه کننده جشن حافظ نیز بیان داشت: افتخار داریم بیستمین جشن حافظ که بنیانگذار فقید آن علی معلم ۲۴ سال پیش پایه گذاری کرد را به همراه هنرمندان و یاران وی ادامه دهیم.

وی ادامه داد: سینمای ایران سال سختی را پشت سر گذاشت ویروس کرونا بر همه مشاغل و سینما نیز اثر گذاشت. خانواده سینما و مجله «دنیای تصویر» اولین انگیزه‌ای که باعث شد نام جشنش را مزین به حضرت حافظ کند، این بود که بگوییم سینما حیات دارد و به حیات خود ادامه می‌دهد. نام این جشن به نام حضرت حافظ مزین شده است و امیدوارم در دوره بعدی شاهد این باشیم که ویروس کرونا از بین رفته و باردیگر بدون نگرانی دور هم جمع شویم.

بهترین چهره تلویزیونی؛ احسان علیخانی  برای «عصر جدید»

معماریان در ادامه نخستین تندیس «حافظ» این جشن را اهدا کرد و افزود: اینجا هستم برای اهدای جایزه بهترین چهره تلویزیونی، کسی که اینجاست یکی از استانداردترین برنامه‌ها را تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده است من واژه حرفه‌ای را به معنای واقعی کلمه را در برنامه‌های او لمس کردم. جایزه بهترین چهره تلویزیونی حافظ به احسان علیخانی تعلق می‌گیرد.

تندیس یک عمر فعالیت هنری؛ فرامرز قریبیان

علیخانی بعد از دریافت تندیس حافظ اجرای برنامه را بر عهده گرفت و گفت: خوشحالم که توانستیم در برنامه عصر جدید به بچه‌های این سرزمین بپردازیم بچه‌هایی که جایی نبود که بتوانند استعدادشان را نشان دهند. با افتخار این تندیس را نگه خواهم داشت. روح علی معلم عزیز شاد باشد.

در ادامه جایزه یک عمر فعالیت هنری به فرامرز قریبیان اهدا شد و احسان علیخانی در معرفی وی بیان داشت: کسی که می‌خواهم معرفی کنم بیش از نیم قرن در سینما فعالیت داشته که آثارش یکی از یکی جذاب‌تر است.برای فرامرز قریبیان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم باز به صحنه برگردند.

تندیس بهترین مستند؛ چیزهایی که جایشان خالی است ساخته زینب تبریزی

تبریزی حین دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: این تندیس را به تمام سرزمینم تقدیم می‌کنم.

در ادامه مراسم برگزیده بخش «بهترین دستاورد فنی و هنری» معرفی شد که این جایزه به اشکان رهگذر برای ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» تعلق گرفت.

نشان عباس کیارستمی؛ سیاوش افشار برای «کتاب آشپزی»

نشان عباس کیارستمی که از دیگر بخش های جشن بود به  سیاوش افشار برای کتاب آشپزی تعلق گرفت. علیخانی درباره این بخش گفت: این نشان پس از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی برای توجه به فیلم‌های هنری و تجربی به ترکیب جوایز این جشن افزوده شده است.

سپس سیاوش افشار گفت:از برگزارکنندگان جشن حافظ و بازیگران فیلم بسیار تشکر می کنم.

تندیس بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی؛ شبنم مقدمی برای هیولا

مقدمی پس از دریافت تندیس «حافظ» گفت: خوشحالم که سومین جایزه حافظ خود را دریافت می‌کنم. این جایزه به نام «هیولا» برایم خیلی ارزشمندتر است. از توجه حافظ و هیات داوران و همه کسانی که من را می‌بینند تشکر می‌کنم. من همچنان عاشقانه در میدان حضور دارم و تلاش می‌کنم. ممنونم که من را می‌بینید.

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی؛ محسن تنابنده برای« پایتخت ۶»

تنابنده بعد از دریافت تندیسش بیان داشت: من این جایزه را به نمایندگی از تمام گروه گرفتم. چون «پایتخت» حاصل زحمت تمام گروه است.

علیخانی نیزدر این بخش اشاره کرد: یک بی معرفتی درباره محسن (تنابنده) صورت می‌گیرد و همه فکر می‌کنند او فقط در نقش‌های کمدی حضور دارد، در حالی که نقش‌های درخشان دیگر هم از او دیده‌ایم.

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی؛ مریلا زارعی  برای« مانکن»

مریلا زارعی بر روی سن حاضر شد و گفت: تشکر می‌کنم از هیات داوران به ویژه خانم معماریان که این جشن را برگزار می‌کنند و برای خانواده سینما این جشن را زنده نگه داشته‌اند. این چهارمین تندیس من از این جشن است و همیشه خاطره خوبی از آن داشته‌ام چون فضا و خانواده سینما احساس دین به این جشن دارند.

وی ادامه داد: جای همه عزیزانی که در این یک سال از دست دادیم خالی است. اخیراً ماه چهره خلیلی، سیروس گرجستانی، آقای سینایی و… را از دست دادیم از عوامل سریال «مانکن» هم تشکر می‌کنم این تندیس حاصل تلاش گروهی است.

زارعی در ادامه خطاب به آذر معماریان گفت: خانم معماریان خیلی دوستتان دارم و به عنوان یک زن در سینمای ایران به شما افتخار می‌کنم امیدوارم فرزندان آقای معلم روز به روز شکوفاتر بشوند. روح علی معلم عزیز شاد. خوشحالم فرزندان علی معلم را روز به روز شکوفاتر میبنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها و ماه ها نگران بودیم و ترس هایمان را با همنوع هانمان بودیم. در این شب عزیز با این تندیس حافظ جا دارد از کادر محترم درمان تشکر کنم. می دانیم که خیلی خسته هستند و عزیزان ما را تیمار می کنند. این بیماری فعلا همراه ما هست از همه مردم می خواهم اصول بهداشتی را رعایت کنند و بی تفاوت نباشیم .

علیخانی هم در ادامه تأکید کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است همین الان که اینجا ایستاده‌ایم روزانه ۲۰۰ قربانی می‌دهیم. باید دقت کنیم اگر کسی نمی‌تواند ماسک بخرد این موضوع به ما ارتباط دارد. نزدیک ماه محرم هم هستیم و معمولاً در این ماه آرزوها و نذرها به این ماه گره می‌خورد، چه بهتر از نذر سلامت.

وی ادامه داد: برخی مشکل معیشتی دارند و نمی‌توانند حتی ماسک بخرند چه بهتر که نذر ماسک کنیم. به این باور برسیم که تا همه مراعات نکنیم و به هم رحم این ویروس از کشور ما رخت بر نمی‌بندد.

تندیس بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی؛ مصطفی زمانی برای«نهنگ آبی»

مصطفی زمانی گفت: جای علی معلم خالی است. از هیات داوران و ساعد سهیلی تشکر می‌کنم که یک بازیگر درجه یک است. یک تشکر ویژه از پزشکان و پرستاران دارم که در این روزهای سخت زحمت می‌کشند و قدردان آن‌هایی هستم که با این بیماری می‌جنگند و شکستش می‌دهند.

جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی؛ پیمان قاسم‌خانی  برای «هیولا»

قاسم‌خانی بعد از دریافت تندیسش عنوان کرد: از امیر برادران دیگر نویسنده این اثر می خواهم به صحنه بیاید. در ساختمان پزشکان یکی از دستیاران گفت امیر نویسنده کمدی است. امیر که آمد فهمیدم خیلی بامزه بود. فیلمنامه او را خواندم و دیدم درجه یک است هرچند او اول راه است و به نظرم کارهای درخشان دیگری خواهد داشت.

وی افزود: از گروه هیولا تشکر می کنم. کار اصلی بر عهده امیر بود و من طراحی کردم. خوشحالم کار دیده شد. در این گروهی که ما کاندید بودیم همه دوستان من بودند از سعید مطلبی که باعث و بانی ورود من در سینما بود تشکر می‌کنم و هرچه دارم مدیون اوست.

امیر برادران نیزگفت: از جشن حافظ و هیات داوران تشکر می‌کنم. از پیمان  قاسم‌خانی که تلاش کردند کار من بیشتر دیده شود تشکر می‌کنم.

قاسم‌خانی درباره تبدیل شدن نسخه سومین قسمت فیلم سینمایی «خوب بد جلف» به سریال خانگی اشاره کرد: «خوب بد جلف» از اول برای سریال نوشته شده بود یازده قسمت نوشته شد ولی به مشکل مالی خوردیم. در حال حاضر در تلاش برای ساخت سریال هستیم.

جایزه بهترین موسیقی متن؛ کریستف رضاعی  برای«آخرین داستان»

رضاعی گفت: خوشحالم که در اینجا هستم و این جایزه را دریافت می‌کنم. از داوران ممنونم که این موسیقی را دیدند و شنیدند. از کسانی که در این کار طولانی حضور داشتند تشکر می‌کنم و می‌خواهم این جایزه را با آنها تقسیم می‌کنم.‌

بهترین کارگردان تلویزیونی؛ مهران مدیری (هیولا)

مدیری که این تندیس را برای کارگردانی «هیولا» دریافت کرد، در این بخش گفت: از لطف همه ممنونم. این هفتمین تندیس حافظی است که من می‌گیرم و چقدر با ارزش است. روح علی معلم عزیز شاد و خسته نباشید به خانم معماریان می‌گویم.

وی درباره خبرهای منتشر شده درباره بستری‌اش در بیمارستان گفت: چیز مهمی نبود، فقط معده‌ام درد گرفت اما توسط برخی از دوستان یک مقدار شلوغ کاری شد.

بهترین خواننده تیتراژ فیلم و سریال؛ رضا یزدانی برای «از یادها رفته»

رضا یزدانی در این بخش گفت: خوشحالم که برای چهارمین بار این تندیس با ارزش را دریافت می‌کنم. از داوران تشکر می‌کنم، ۱۰ سال پیش سومین حافظ را گرفتم و فکر می‌کردم دیگر نمی‌گیرم چون ده سالی بود که کاندیدا می‌شدم و نمی‌گرفتم. خوشحالم که چهارمین تندیس را دریافت می‌کنم.

بهترین تدوین سینمایی؛ حمید نجفی‌راد برای «شبی که ماه کامل شد»

نجفی‌راد پس از دریافت جایزه خود گفت: این تندیس اولین تندیس من در جشن حافظ و خانواده سینماست که به من انگیزه برای کارهای بعدی ام داد . از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و امیدوارم این تندیس حالشان را خوب کند. سال‌ها پیش یک مستند را تدوین می‌کردم، مستند اصولاً با هزینه کمی ساخته می‌شود. فیلم به جایی رسید که نیاز به یک نریتور داشت، ما شرایط مالی خوبی نداشتیم و نمی‌دانستیم چه کنیم، کارگردان به ما پیشنهاد جذابی داد که یک مرد جذاب با قلب بزرگ آمد و کار نریتوری را انجام داد؛ او علی معلم بود که بدون هیچ درخواستی آمد و کار کرد. حس می‌کنم این جایزه هم از روح بلند علی معلم آمده است.

بهترین فیلمنامه سینمایی؛ مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار  بر ای «شبی که ماه کامل شد»

نرگس آبیار بعد ازدریافت تندیسش گفت : خوشحالم که این جایزه را برای دومین بار دریافت کردم. این جشن یک جشن مستقل است و برای من حائز اهمیت است از همه دوستانم تشکر می‌کنم که دوستی کردند تا این فیلم را بسازم.

بهترین فیلمبردار سینمایی؛ علی قاضی  برای «مسخره‌باز»

علی قاضی پس از دریافت این جایزه بیان کرد: می‌خواهم از تیمی که من را همراهی کردند تشکر کنم که اگر نبودند این فیلم چنین نمی‌شد.

بهترین سریال؛ هیولا  ساخته مهران مدیری و مصطفی احمدی

مدیری در این بخش گفت: این هشتمین تندیس من است هفتمین تندیس را همین هفت دقیقه پیش گرفتم. از همه کسانی که در این سریال در کنار ما بودند تشکر می‌کنم.

بهترین بازیگر زن سینما؛ ژاله صامتی  برای «درخونگاه»

ژاله صامتی گفت: جای همه آنهایی که نیستند خالی است و روح علی معلم شاد. از همه ممنونم و از تمام گروه که با دل خود این فیلم را ساختند تشکر می‌کنم. خوشحالم برای فیلمی که خیلی دوستش دارم و نقشی که برایش زحمت زیادی کشیدم این جایزه را دریافت می‌کنم.

این بخش در جشن حافظ دارای دو جایزه بود که ژاله صامتی برگزیده بعدی را معرفی کرد.

بهترین بازیگر زن سینما؛ الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد»

الناز شاکردوست گفت: ممنون هستم از اینکه من را لایق جایزه دانستید. این جایزه برای من بسیار با ارزش است زیرا بنیانگذارش زنده یاد علی معلم است. چقدر خوب است که چراغ این جشن را آذر معماریان روشن نگه داشته است. ممنونم آذر معماریان. زن جنگجو. قدر لحظه های باهم بودن را بیشتر بدانیم . اگر الان اینجا هستم حاصل زحمات یک گروه بوده و مخصوصا اینکه در راس این گروه شیرزنی مثل نرگس آبیار بوده است. خوشحالم بازیگر فیلم ایشان بوده ام.

علیخانی خطاب به شاکردوست گفت: در این چند سال یک رنسانس در آثار شما رخ داده است.

شاکردوست نیز گفت: خوشحالم که این را می‌گویید هر فیلم سختی که بازی می‌کنم و هر جایزه‌ای که دریافت می‌کنم احساس مسئولیتم بیشتر می‌شود.

بهترین بازیگر مرد سینما؛ نوید محمدزاده  برای «سرخ‌پوست»

نوید محمدزاده در این مراسم گفت: خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم. از خانواده معلم بسیار تشکر می کنم برای برگزاری این مراسم که هرچند خلوت است اما انگار چراغ سینما روشن است. از جشن حافظ چهار تندیس دریافت کرده‌ام. خوشحالم برای «سرخپوست» هم این جایزه را دریافت می‌کنم زیرا در ساخت این فیلم همه عوامل نقش داشتند. تهیه این فیلم خیلی سخت بود. خوشحالم که نیما جاویدی به من اعتماد کرد. وقتی اسم خودم را در این لیست دیدم خوشحال شدم که اسمم کنار افرادی است که از بزرگان این حرفه هستند. این تشویق بی نظیر است که بتوانم قدم‌هایم را محکم‌تر بردارم.

این بخش از جشن حافظ دو تندیس داشت که نوید محمدزاده دیگر برگزیده را معرفی کرد.

بهترین بازیگر مرد سینما؛ هوتن شکیبا  برای «شبی که ماه کامل شد»

هوتن شکیبا نیز بعد از در یافت تندیسش بیان داشت: چند کار را در پرونده‌ام دوست دارم، یکی «فوق لیسانسه‌ها» و یکی «شبی که ماه کامل شد». شیرینی این جایزه دوچندان شد که در کنار نوید این جایزه را گرفتم. از خانم آبیار تشکر می‌کنم که این نقش سخت را به من داد که خیلی دوستش دارم. ماه‌هاست که از خانواده‌ام دورم امیدوارم این ویروس منحوس از کشور برود و وضع اقتصادی کردم خوب شود. میخواهم ارزش معنوی این جایزه را به مادرم تقدیم کنم که جایش در اینجا خالی است و در سنندج است.

بهترین کارگردان سینما؛ نیما جاویدی  برای «سرخ‌پوست»

برای اهداء این تندیس بهرام بهرامیان به روی صحنه آمد و گفت: علی معلم پیام‌آور مهربانی و تشویق در سینما بود و سینما مثل خانواده‌اش بود. دم خانواده او گرم که این جشن را همچنان برگزار می‌کردند.

این جایزه با اعلام بهرامیان به نیما جاویدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» اهدا شد.

نیما جاویدی گفت: برای هم‌وطنانم آرزوی سلامتی می‌کنم. گرفتن این جایزه برای من افتخار بزرگی است جایزه‌ای که نام قشنگ حافظ روی آن است از عوامل فیلم هم تشکر می‌کنم. شرایط کرونا وضعیت ما را برای ساخت فیلم سخت کرده است. برای پروانه ساخت جدیدم پیش تولید کوچکی کردیم اما ترجیح دادیم به خاطر کرونا فعلاً کار نکنیم تا ببینیم چه می‌شود.

جایزه ویژه جشن حافظ به سیاوش اسعدی برای «درخونگاه»

سیاوش اسعدی در این جشن گفت: علی معلم حضوری است حاضر در حافظه سینمای ما. دوست دارم این جایزه با ارزش را به ارزشمندترین دارایی زندگی‌ام یعنی پسرم اوستا تقدیم کنم.

تندیس بهترین فیلم؛ «سرخ‌پوست» به تهیه کنندگی مجید مطلبی

مطلبی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت.

فهرست کامل برگزیدگان بیستمین جشن حافظ به شرح زیر است:

* بخش سینما

بهترین فیلم: (سرخ‌پوست) ساخته: نیما جاویدی؛ تهیه کننده:مجید مطلبی

بهترین کارگردان: نیما جاویدی (سرخ‌پوست)

بهترین فیلمنامه: نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)

بهترین بازیگر زن: الناز شاکر دوست (شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)

بهترین بازیگر مرد: هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده (سرخپوست)

بهترین موسیقی متن: کریستف رضاعی (آخرین داستان)

بهترین فیلمبرداری: علی قاضی (مسخره باز)

بهترین تدوین: حمید نجفی راد (شبی که ماه کامل شد)

نشان عباس کیارستمی: کتاب آشپزی (سیاوش افشار)

بهترین دستاورد فنی و هنری: اجرای انیمیشن، «آخرین داستان» (به کارگردانی اشکان رهگذر)

بهترین مستند: تمام چیزهایی که جایشان خالیست (زینب تبریزی)

جایزه ویژه هیات داوران: سیاوش اسعدی (درخونگاه)

تجلیل از فرامرز قریبیان برای یک عمر فعالیت هنری

* بخش تلویزیون

بهترین چهره تلویزیونی: احسان علیخانی

بهترین سریال: هیولا (مهران مدیری)

بهترین کارگردان تلویزیونی: مهران مدیری

بهترین فیلمنامه تلویزیونی: هیولا (طراح داستان:پیمان قاسمخانی،نویسنده:امیر برادران)

بهترین بازیگر مرد کمدی: محسن تنابنده (پایتخت)

بهترین بازیگر زن کمدی: شبنم مقدمی (هیولا)

بهترین بازیگر مرد درام: مصطفی زمانی (نهنگ آبی)

بهترین بازیگر زن درام: مریلا زارعی (مانکن)

بهترین ترانه: از یادها رفته (رضا یزدانی)

فیلم کامل این مراسم به زودی در سامانه های VOD عرضه خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>