سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ شهریور ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در هفتاد‌و‌سومین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

کسی که می خواهد کار دینی بسازد باید به دین آگاه باشد/ باید اربعین را به تمام مردم جهان معرفی کنیم

barnameh7

هفتاد‌و‌سومین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور مجید اسماعیلی، محمدحسن فردوسی‌زاده، وحید چاووش و رامیتن شهبازی روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتاد‌و‌سومین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور مجید اسماعیلی، محمدحسن فردوسی زاده ، وحید چاووش(کارگردان مستند)، رامتین شهبازی( کارشناس مستند)، پژمان کریمی، محمدصالح حجت‌الاسلامی، احسان ناظم‌بکایی، مسعود فراستی، ناصر هاشم‌زاده و محمدتقی فهیم روی آنتن رفت.

کسی که می خواهد کار دینی بسازد باید به دین آگاه باشد

در اولین میزگرد این هفته برنامه مجید اسماعیلی (تهیه‌کننده و استاد دانشگاه) و محمدحسن فردوسی‌زاده (استاد دانشگاه) حضور داشتند و درباره سینمای دینی و جایگاه نهضت عاشورا مباحثی را مطرح کردند.

مجید اسماعیلی دراین باره گفت: ما وقتی در مورد سینمای دینی صحبت می کنیم سه مطلب در ذهن ما به وجود می آید. اول مبحث تاریخی. مثل سریال های «امام علی(ع)» و «مختار نامه» و «ولایت عشقم. دوم می توان آن را سینمای معناگرا معرفی کرد. نگاه سوم در مورد سینمای دینی آن است که در صدد تفسیر و توضیح موضوع دین است. اگر با این رویکرد به سینما نگاه کنیم سینمای دینی بزرگتر می شود. دو نگاه قبلی را شامل می شود. علامه طباطبایی در تفسیر دین می فرمایند: هر آنچه خوب است دین است. ما در حوزه دانش دینی تولید آثار مربوط به سینمای دینی دارای یک سرطان هستیم. ما آدم هایی داریم که فکر می کنند دین می دانند به سراغ ساختن کار دینی می آیند. گاهی ممکن است به عنوان کار دینی یک کار شیطانی را تبلیغ کرده ایم. کسی که می خواهد کار دینی بسازد باید به دین آگاه باشد.

barname7-73 (1)

محمدحسن فردوسی زاده ادامه داد: تلقی از سینمای دینی در نزد مخاطبان متفاوت است. تلقی عام این است که فیلم های تاریخ مقدس را باید سینمای دینی به حساب بیاوریم. اما نکته جدی این است که سینما برای ما یک هنر بومی نیست. حتی تعاریف سینمای دینی هم از غرب می آید و تعریف دین در غرب آیین مسحیت است و تعاریف مسحیت از دین با اسلام متفاوت است. نوعی معناگرایی به عنوان سینمای دینی تلقی می‌شود. در سینمای اسلامی این موضوعات متفاوت است. یکی از تفاوت ها در این است که ما به مولف و نیت او توجه می کنیم و از آن غافل نمی شویم.

میز رسانه برنامه «هفت»

میزگرد دوم این هفته برنامه سینمایی «هفت» میز رسانه بود که درباره قاچاق فیلم «خرس» و برگزاری آنلاین جشنواره موضوعاتی مطرح شد.

احسان ناظم بکایی گفت: بحث جشنواره بسیار مهم است عموما نیمه دوم سال زمان جشنواره هاست و ما امسال با چالش کرونا رو به رو هستیم. جشنواره کودک میخواهد برگزار شود باید دید ما در حوزه تولیدات سینمایی در سال گذشته چه وضعی داشتیم؟ ما بیشتر مراسم ها را به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آوردیم به خاطر مردم ، طبیعتا اگر جشنواره ها را به زمان دیگری موکول کنیم بهتر است چون سلامت مردم مهم است و اگر انلاین برگزار شود بسیاری از ترس قاچاق شدن آثار  کار را تحویل نمیدهند. جشنواره فیلم مستند مهم است چون در این حوزه ما تولید در موضوع کرونا داشتیم. اما باید ساز و کار مناسبی برای آن در نظر گرفت.

barname7-73 (2)

محمدصالح حجت الاسلامی در ادامه افزود: در مورد آنلاین برگزار شدن جشنواره ها بحث صیانت از آثارمطرح  است. یک نکته خیلی خیلی مهم در بخش سینما حقیقت این است که  فیلم ها برای اینکه بتوانند گردش جهانی خود را شروع کند باید اوپنینگ داشته باشد ولی الان سردرگم هستند سوال این است که سینما را چه کسی مدیریت میکند؟

باید اربعین را به تمام مردم جهان معرفی کنیم/ موضوعاتی مانند اربعین قابلیت زیادی برای پرداخت دارد

در میز گرد سوم این هفته برنامه «هفت» وحید چاووش کارگردان مستند و رامیتن شهبازی کارشناس درباره مستندهای دینی و اربعینی خصوصا مستند «شما چه کسی هستید» به بحث و تبادل نظر پرداختند. رامتین شهبازی در این باره گفت:  فرهنگ راهپیمای اربعین چند سالی است که به آن توجه میشود. طبیعی است که برای دوستان هنرمند جذابیت ایجاد می‌کند. ولی وقتی شما با برخی از آثار رو به رو میشوید با یک شوری برخورد می کنند که تبدیل به نگاه سینمایی نشده است. به هر حال گزارش با فیلم بسیار فرق دارد. یک منطق فیلم سازی باید وجود داشته باشد . من در برخورد با این آثار می ترسم. اربعین و مواجه دو فرهنگ با هم خیلی ظرفیت پرداخت دارد. ولی به هرحال روی برخی عناصر با هم متفاوت هستند فیلم شما چه کسی هستید روایت کوتاهی است که سعی میکند به افراد نزدیک شود .فیلم شلخته ای نیست و تصویر و قاب بندی های استانداردی دارد که تبدیل به فیلم شده اشت.

barname7-73 (7)

وحید چاووش در باره ساخت این نوع مستندها افزود: بخشی از ماجرا به من فیلمساز برمی گردد و شناخت من از هویت. من نگاره توریسیتی به فضای اربعین ندارم. ادوات ظاهری میخواهد برای نفوذ به قلب ادمها.

من هنوز احساس می‌کنم خیلی کم گذاشتم برای این موضوعی که بضاعت فراوانی دارد الان چند سال است به دنبال معرفی اربعین به مردم جهان هستم. من ماشین به ماشین و تاکسی به تاکسی به کربلا رسیدم. اگر غربی ها در فرهنگشان همچین بضاعتی داشتند بلاشک چندین کار سینمایی و سریال از این موضوع ساخته شده بود ولی چرا ما این کار را برای اربعین انجام نداده ایم؟

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه به موضوع بررسی نماد در سینما با حضور مسعود فراستی، ناصر هاشم‌زاده و محمدتقی فهیم برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>