سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۹ در ۲:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
فریدون حسن‌پور در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

فیلم‌های مذهبی سیمرغ نمی‌گیرند/ ادای دین به فرهنگ عاشورایی با «من و زیبا»

fereidoon-hasanpour

فریدون حسن‌پور گفت: ساخت «من و زیبا» نوعی ادای دین شخصی‌ام به فرهنگ عاشورایی بود و به لحاظ وجدانی آن را یکی از درخشان‌ترین نقاط کارنامه هنری‌ام می‌دانم.

فریدون حسن‌پور کارگردان فیلم سینمایی «من و زیبا» فیلمی با محوریت محرم و فرهنگ عاشورا در فضای زندگی امروزی، به خبرنگار سوره سینما گفت: همیشه از ساختن فیلم های آپارتمانی و تکراری و کلیشه ای فرار کردم و به همین نسبت زمانی که تصمیم گرفتم فیلم مذهبی آن هم درباره یکی از عظیم ترین فجایع انسانی و اخلاقی جهان بشریت ، نه فقط جهان اسلام ، یعنی قیام آزادیخواهانه امام حسین (ع) فیلمی بسازم، دوست داشتم از زاویه ای متفاوت، عشق و ارادت باطنی یک پیرمرد روستایی را به آن حضرت نشان دهم و اینگونه بود که «من و زیبا» شکل گرفت .

وی ادامه داد: اگر چه فیلم‌هایی با این مضامین هیچ وقت برای بازیگرانش سیمرغ نمی آورد و برای من هم افتخار سینمایی دنیال نداشت اما نوعی ادای دین شخصی‌ام به فرهنگ عاشورایی بود و به لحاظ وجدانی آن را یکی از درخشان‌ترین نقاط کارنامه هنری‌ام می‌دانم.

کارگردان «ناردون» در پاسخ به این سوال که چرا سینمای مذهبی اقبال جشنواره ای ندارد و به قول خود شما سیمرغ آور نیست گفت: این مسئله یکی از ضعف های زیربنایی سینمای ماست که حل و فصلش در یکی دو جمله نمی‌گنجد و ساعت‌ها پژوهش و جلسات متعددی برای نقد و بررسی طلب می‌کند. اینکه واقعا مگر در هر جشنواره‌ای چند فیلم با موضوع مذهبی و دینی صرف وجود دارد. یا تاکنون کلا چند فیلم برای بازنمایی توبه ساخته شده است؟

وی خاطرنشان کرد : بازگشت انسان ها به فطرت پاک خود که در اسلام توبه نامیده می شود، در سراسر دنیا حقیقتی محض و روشن دارد و در فیلم «من و زیبا»، تصویر خوبی از توبه و امید به رحمت الهی و حسن ظن به خداوند نشان داده شده است. این توبه هم با عمل صالح همراه بود و هم با توسل و طلب شفاعت از امام حسین (ع). آیا همین به تصویر کشیدن توبه به شکل کامل و صحیح آن که منجر به رستگاری می شود کم ارزش دارد؟

کارگردان «وقتی همه خواب بودند» متذکر شد: فرهنگ عاشورا بی نهایت مضمون جهانی و انسانی دارد که می شود سالی چندین و چند فیلم خوب و درجه یک درباره آن ساخت و همچنین واقعه کربلا سراسر تصاویر سینمایی و چشم نواز است که می توان حتی به صورت مستقیم به آن پرداخت و روایت هایی مستندگونه تاریخی ازهزار و اندی سال گذشته تا روایت های معاصر از پیاده روی های اربعین هرساله مردم عاشق ساخت ، اما دریغ که سرمایه گذاری کلان سینما روی مباحث دیگری متمرکز شده و امثال بنده هم با بودجه های محدود و شخصی به سختی می توانیم قدم در این مسیر غیر سود ده بگذاریم. اگرچه که علقه و گرایش شخصی ام همچنان اراده و حس ساختن «من و زیبا» های دیگر را در من زنده نگه می دارد و به امید فرداهای بهتر برای سینمای دینی و سینمای کودک ، دو شمع رو به خاموشی در گیشه هستم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>