سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۹ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
جعفر حسنی در گفت‌وگو با سوره سینما عنوان کرد:

۵ اثر استانی حوزه هنری به جشنواره‌ها معرفی شد/ بازبینی بیش از ۶۰۰ اثر در سال‌جاری

Jafar-Hasani

مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه‌ هنری گزارش عملکرد شش ماهه اول سال‌جاری این واحد را اعلام کرد.

جعفر حسنی مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه‌هنری در خصوص عملکرد شش ماهه اول سال‌جاریِ این واحد به خبرنگار سوره سینما گفت: در شرایط انتشار ویروس کرونا و تعویق در فعالیت‌های واحد‌های هنری، موفق به بازبینی بیش از ۶۰۰ اثر از تولیدات استانی سازمان سینمایی حوزه هنری شدیم که  شامل فیلم بلند، کوتاه، مستند، انیمیشن، نماهنگ و صدثانیه‌ای مربوط به تولیدات تصویری ۴ ساله استان‌ها (سال‌های ۹۵ تا پایان ۹۸) می‌شد و پس از بازبینی، آثار برتر این تولیدات را انتخاب و مشخص کردیم.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از نکات قابل توجه در این ارتباط این بود که تعداد نسبتا زیادی از تولیدات به موضوع محرم، دفاع مقدس و مدافعین حرم مربوط می‌شد که با در نظر داشتن ایام محرم و هفته دفاع مقدس لیست این آثار برای نمایش در برنامه‌های مرتبط مشخص و معین شد و این آثار به دفاتر استانی ارسال شد تا در هفته‌های نمایش فیلم و برنامه‌های مرتبط، به نمایش این فیلم‌ها اقدام نمایند.

مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه‌هنری در مورد کیفیت آثار عنوان کرد:  نظر گروه کارشناسی و داوری این بود که در این مجموعه شاهد آثار با کیفیت و قابل اعتنایی هستیم که می‌توانند در جشنواره‌ها به نمایش در آیند و احتمالا امتیازاتی کسب نمایند. همانطور که در طول این سالها این اتفاق برای برخی از تولیدات استانی رخ داده است و در همین روزهای اخیر نیز شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. برای مثال به فیلم داستانی«تمام مریم‌ها» به نویسندگی و کارگردانی محمدجلیل اسکندرزاده از تولیدات مشترک حوزه‌هنری و مرکز صدا و سیمای استان سمنان اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم که در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که اخیرا برگزار شده است برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره شد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه برخی آثار با توجه به مضمون و محتوای آموزشی و تربیتی و نیز ساختار و قالبِ کار، مناسب پخش از برنامه‌های تلویزیونی یا کانال‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مجازی بوده و از کیفیت مناسب برای این امر برخوردار هستند. با توجه به این نکات، آثار در دسته بندی‌های مختلفی قرار داده شدند.

در مورد تعدادی از آثار که سطح انتظار گروه کارشناسی را برآورده نکردند نیز همانطور که قبلا هم گفته‌ام همکاران ما در استان‌ها باید دقت بیشتری در تولید داشته باشند.

حسنی با بیان اینکه نکته‌ای که در اغلب استان‌ها با آن روبرو هستیم و البته می‌تواند یک امتیاز برای همکاران استانی ما به حساب آید این است که اغلب این فیلم‌ها چه داستانی، چه مستند یا انیمیشن با کمترین هزینه‌های ممکن به تولید رسیده‌اند. یادآور شد: همانطور که گفتم این می‌تواند یک امتیاز در روند این تولیدات محسوب شود. اما به نظرم این نکته نباید توقع، دقت و انتظار ما از سطح کیفی تولیدات را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: نگاه و رویکرد حوزه‌هنری با سازمان‌هایی نظیر سینمای جوان متفاوت است. سینمای جوان می‌تواند یکی از رویکردهایش صرفاً آموزش ساخت فیلم باشد. اما در حوزه هنری اینگونه نیست. قرار نیست حوزه هنری وظایف سازمان‌های دیگر را بر عهده بگیرد و فقط کار با دوربین، رنگ، نور، صدا، بازیگری و مسائلی از این دست را آموزش بدهد.

مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه‌هنری  ادامه داد: فیلمی که در حوزه‌هنری به تولید می‌رسد باید صاحب سبک و نگاه حوزه‌هنری باشد. باید منطبق با اهداف و ماموریت‌های حوزه‌هنری باشد. پس وظیفه‌ی همکاران ما در استان‌ها صرفا آموزش تکنیک فیلمسازی بدون در نظر داشتن نگاه، حرف و رویکرد فیلم نیست. بلکه حوزه‌هنری یک ماموریت فرهنگی _ هنری دارد و این نکته باید در همه تولیدات حوزه هنری مد نظر قرار گیرد. به نظرم این همان چیزی‌ست که تفاوت کار در حوزه‌هنری با مراکزی نظیر سینمای جوان یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را معین می‌کند. به همین خاطر است که همیشه به همکارانم در واحدهای تصویری استان‌‌ها گفته‌ام در بخش آموزش بیشتر روی عناصر اصلیِ فیلم نظیر: کارگردانی، فیلمنامه نویسی، ایده‌ یابی و ایده پردازی متمرکز شوند.

وی افزود: بررسی برنامه‌های اجرایی و تولیدی واحدهای تصویری مراکز استانی از دیگر اقدامات این واحد در سال جاری است که به طور کلی تاکنون ۱۳۰ طرح، فیلمنامه و برنامه دریافت شده است که از این تعداد ۹۷ عنوان تائید شده، ۶ مورد مشروط، ۴ مورد مردود و ۲۳  مورد در دست بررسی است.

حسنی خاطرنشان کرد: طبق منوال گذشته، سازمان سینمایی حوزه‌هنری نسبت به حضور تولیدات استانی در جشنواره‌های فیلم اقدام کرده و روند معرفی، پیگیری و ارسال آثار تصویری در اینگونه رویدادهای فرهنگی را در پیش گرفته است. در این راستا ۵ اثر از استان‌های مازندران، ایلام و زنجان انتخاب و به جشنواره های فیلم معرفی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>