سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در اولین نشست تخصصی سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

مدرسان و موضوعات نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» معرفی شدند

neshast-filmkootah

سعید پوراسماعیلی در اولین نشست تخصصی سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عناوین و مدرسان نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» را معرفی کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اولین نشست تخصصی این رویداد با اجرای رامتین شهبازی و حضور سعید پوراسماعیلی مدیر نشست‌های «۳۷-۲۰» شب گذشته (چهارشنبه ۷ آبان) در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد و طی این برنامه اسماعیلی به معرفی استادان و موضوعات مورد بحث در نشست‌های شب‌های آینده پرداخت.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در ابتدای این نشست گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران با نشست ها آغاز می‌شود. متاسفانه به دلیل شرایط موجود، محدودیت‌ها و بسته شدن سالن‌های سینما، فعلا نمایش فیلم‌ها به تعویق افتاده است تا زمانی که سالن‌های سینما باز شوند و بشود فیلم‌ها را در آنجا دید با این وجود در بخش کارگاه‌های آموزشی به دلیل امکان فضای مجازی امسال قرار بر این شده است که این کارگاه‌ها در بستر نت انجام و جشنواره با نشست‌ها افتتاح شود. امسال ۲۰ نشست خواهیم داشت که تا ۱۷ آبان هر شب در ساعت‌های  ۲۰ و ۲۲ برگزار خواهند شد.

وی عنوان کرد: تمام نشست‌ها هم به صورت آی جی تی وی در صفحه‌ اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران ذخیره می‌شود ضمن اینکه این ویدیوها در صفحه آپاراتِ انجمن سینمای جوانان هم قابل دیدن است.

از برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه تا زمان و الهام در سینما

پوراسماعیلی در ادامه درباره استادان این دوره از نشست‌ها بیان کرد: بر خلاف سال های قبل که برای حضور در نشست‌ها باید نام نویسی و هزینه پرداخت می شد و حتما افراد باید حضوری در جلسات شرکت می کردند امسال این اتقاق در پیج انجمن در صفحه اینستاگرام بدون نام نویسی و به صورت رایگان رخ می‌دهد. قرارِ هر شب این جلسات این است که یک ساعت گفتگوی مدرس پیرامون موضوع و ۳۰ دقیقه فرصت برای پرسش و پاسخ باشد. در نتیجه لایو یک ساعت و نیم است.

مدیر نشست های تخصصی جشنواره درباره مدرسان نشست ها تصریح کرد: ۸ آبان ماه نشست اول جرالد وبر از اتریش با موضوع «راه های ورود و موفقیت در جشنواره سیکس پک» برگزار می‌شود به هرحال موضوعی که بعد از تولید فیلم فیلم کوتاه، دغدغه بچه‌ها می‌شود این است که چگونه بازاریابی و نمایش فیلم ها را انجام بدهند؟ خودشان این مسئولیت را برعهده بگیرند یا نه؟ البته برخی مواقع فیلمسازان ترجیح می دهند خودشان این کار را بکنند به همین دلیل همواره در همه نشست ها بخش هایی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند تا فیلمسازان از حضور، موفقیت ها و شکل پذیرش فیلم در جشنواره ها آگاهی پیدا کنند و بدانند این موضوع شامل چه قاعده هایی است. روز جمعه ۹ آبان نشست اول با حضور هاتسویو کاتو از ژاپن با موضوع مروی بر اکران فیلم های ایرانی ایدف برگزار می‌شود که در جشنواره ایدف ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است نشست دوم با آنه گشوتز با موضوع «معرفی استراتژی های جشنواره درسدن» برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شنبه ۱۰ آبان ماه نشست اول مختص به شارلوت کورچت از سوییس است و «برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه» موضوع نشست اوست. نشست دوم روز شنبه با حضور تینگ ونگ از چین و موضوع «رسانه های جدید در فیلم کوتاه و سینما» برگزار می‌شود که به نظرم موضوع بسیار جذابی است. به هر حال رسانه های جدید این امکان را فراهم کرده اند که فیلمسازی ساده شود و خلاقیت های جدیدی را وارد عرصه تولید کرده اند. ۱۱ آبان با حضور لیا بلترامی از ایتالیا موضوع «اهمیت جشنواره های بین المللی برای فیلم کوتاه» مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین مهمت بهادیر از ترکیه در نشست بعدی همین روز به موضوع «زمان و الهام در سینما» می‌پردازد. موضوعات همه به فیلم کوتاه مرتبط هستند. روز دوشنبه ۱۲ آبان در نشست اول وتون نورکولاری از کوزو درباره «انتخاب فیلم برای فستیوال ها» صحبت می‌کند و نشست دوم توسط ۲ فیلمساز برگزار می شود از همین رو پترا هولزر و اتن اوزگون قرار است با هم لایوی با موضوع «تجربه گرایی در سینما با تمرکز بر فیلم کوتاه، ویدیو آرت و مستند» داشته باشند.

آموزش مجازی در انجمن سینمای جوانان ایران کلید خورده است

پوراسماعیلی مطرح کرد: در بخش ملی سعی کردیم موضوعات هر ۲ نشست هر شب ذیل یک موضوع باشد به همین ترتیب عنوان نشست سه شنبه ۱۳ آبان عنوان «پیشنهادهای جدید در سینما» است و «ایده های جدید و فیلمنامه های جدید» و «ایده های جدید برای فیلم های جدید» مورد بررسی قرار می‌گیرد چون در این سال ها گویی تنها موضوعات خاصی داشته ایم از همین رو قرار است درباره این موضوع صحبت شود که ایده های جدید چگونه می‌توانند به فیلم تبدیل شوند. کاظم ملایی اولین نشست را برگزار می کند و نشست دوم با بهنام بهزادی است. به نظرم این روز از نشست، از روزها و موضوعات خوب و کاربردی برای همه است. عنوان نشست‌های ۱۴ آبان «سایبر دراما» است که دو موضوع «سینمای تعاملی؛ رسانه های جدید» و و «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» با حضور تی‌یام یابنده در نشست اول و وحید گلستان در نشست دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. عنوان روز ۱۵ آبان «کالبد شکافی فیلم کوتاه» است که شادمهر راستین در نشست اول به بررسی سه فیلمنامه کوتاه می پردازد و کیوان علی محمدی در نشست دوم سه فیلم کوتاه موفق را بررسی می کند. عنوان نشست‌های ۱۶ آبان «ساختار فیلم کوتاه» است که موضوع نشست اول «شخصیت در فیلم کوتاه» و موضوع نشست دوم «راوی در فیلم کوتاه» را دربر می گیرد. نشست اول را سعید رحمانی و نشست دوم را رامتین شهبازی برگزار می کنند.

وی افزود: روز دهم؛ روز پایانی در ۱۷ آبان ماه با عنوان «انتقال تجربه» برگزار می شود که نشست اول با موضوع «اولین حضور کاراکترها در فیلم کوتاه» توسط دکتر احمد الستی و نشست دوم توسط داریوش خنجی با موضوع «زیبایی شناسی یک تصویر سینمایی» برگزار می شود. حضور آقای خنجی در این کارگاه‌ها با تلاش آقای کلاری صورت گرفت که جا دارد از آقای کلاری تشکر کنم؛ ایشان بی دریغ و بدون تامل به ما کمک کردند. امسال قصد داشتیم آقای کلاری با آقای خنجی در یک نشست صحبت کنند اما آقای کلاری به دلیل انجام پروژه ای در نیویورک نمی تواند در اینجا حضور پیدا کند. به نظرم ترکیب این دو می توانست بسیار جذاب باشد. کلاری جزو استادهایی است که هیچ فوت کوزه گری را برای خودش نگه نمی دارد و هرچه دارد را عرضه می کند. ولی اگر امکانی بود سعی می کنیم آقای کلاری به صورت لایو در این جلسه حضور داشته باشد.

پوراسماعیلی با بیان اینکه به هر حال آموزش مجازی در سینمای جوان کلید خورده است و نشست‌های «۳۷-۲۰» هم در ادامه آن خواهد بود، مطرح کرد: امیدوارم بعد از جشنواره بتوانیم با استادان ایرانی و خارجی نشست هایی داشته باشیم. موضوع آموزش مجازی در انجمن سینمای جوانان ایران در جایی برای من چالش بود؛ از نظر اینکه به صورت آفلاین یا به صورت آنلاین برگزار کنیم. اصرار زیاد من این است که همین شکل بهتر است و بیشترین اثرگذاری آموزشی را دارد.

مدیر نشست‌های تخصصی جشنواره درباره نحوه نمایش فیلم ها گفت: به نظرم امسال یک از تیم‌های خبری خوب در جشنواره حضور دارد و تقریبا درباره هر موضوعی که سوال داشته باشید می توانید پاسخش را در خبرها و در پیج اینستاگرام پیدا کنید به طور کلی هم شکل نمایش فیلم ها به صورت حضوری است منتها با تعداد محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی اگر هم شرایط اجازه داد سالن بیشتری به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند تا تجمع پیش نیاید. البته همه اینها منوط به تصمیم تصمیم گیران است.

وی ادامه داد: پیش از این روال به این گونه بود نمایش فیلم ها هم‌زمان با جشنواره در سایر استان‌ها برای دوستان شهرستانی صورت می‌گرفت امسال با این شرایط سخت نمی دانم بعید می دانم این امکان شکل بگیرد که افراد بتوانند فیلم ها را در سالن های شهرستان ها ببینند.

عرضه عمومی نسخه الکترونیکی ۸ عنوان کتاب تخصصی

پوراسماعیلی درباره انتشار کتاب های جدید گفت: اگر فیلم‌ها در سالن‌ها به نمایش دربیاید بخشی از کتاب ها در آنجا رونمایی می شود ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که پی دی اف کتاب های قبلی در اختیار دوستان قرار می‌گیرد امسال ۸ عنوان کتاب در جشنواره آزاد می شود و این جای تشکر از دکتر انتظامی رییس سازمان سینمایی دارد به این صورت که  هزینه ای برای چاپ کتاب ها داده نمی شود، بودجه آن به انتشارات نمی رسد و به ترجمه کتاب ها می رسد و این ترجمه ها به صورت آزاد در سایت انجمن قرار می گیرد اگر انتشاراتی مایل باشد می تواند با هزینه خود کتاب‌ها را چاپ کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نمایش فیلم‌های ایرانی در پلتفرم‌ها بیان کرد: فیلم‌های ایرانی در پلتفرم‌ها به نمایش درنمی‌آیند چون مهمترین مشکل این است که می شود اسکرین رکورد کرد و امکان قاچاق وجود دارد. ما گفتگوهای زیادی را با صاحبان پلتفرم‌ها کردیم اما هیچکدام قادر به صیانت از فیلم ها نیستند اما اگر کسی امکانی دارد که می تواند مانع این کار شود، از آن استقبال می کنیم.

وی درباره زمان عرضه فیلم های نشست «۳۷-۲۰»  بیان کرد: این فیلم به زودی حاضر می شود. فیلم های نشست های «۳۴-۲۰» را عرضه عمومی کردیم حتی همه نشست های آن منتشر و به صورت کتاب درآمد اما این امکان درباره نشست های «۳۵-۲۰»  و «۳۶-۲۰»  اتفاق نیفتاد که دلایلی زیادی از جمله هزینه ها داشت. البته تمام تلاشمان را کرده ایم هر دو سری نشست ها امسال عرضه شود.

پوراسماعیلی درباره بخش فیلمنامه در جشنواره بیان کرد: در جشنواره های منطقه ای همواره بخش مسابقه فیلمنامه و عکس وجود دارد ولی در جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلایل متعدد این بخش وجود ندارد. به نظرم در حاشیه جشنواره این امر شدنی است. به هر حال باید شورای سیاستگذاری به این نتیجه برسد اما شخصا بسیار موافق حضور این بخش در جشنواره هستم.

پوراسماعیلی درباره نتیجه همایش مطالعات فیلم کوتاه توضیح داد: داوری ها و نتایج مشخص شده و در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان معرفی و سه نفر برتر اعلام و جوایزشان اهدا می شود.

وی در پایان گفت: ما ۲۰ نشست داریم که طی ۱۰ روز در ساعت های ۲۰ و ۲۲ برگزار می شود؛ ۵ روز اول نشست مدرسان بین المللی و ۵ روز دوم نشست های مدرسان ایرانی پخش می شود.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان ادامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>