سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۳۹۲ در ۲:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب
در راه جشنواره فیلم کودک/

صمدی: برای نسل آینده سرمایه‌گذاری کلان نکرده‌ایم

yadollah-samadi

یدالله صمدی گفت: با وجود آنکه کشورمان ثروتمند است اما برای کودکان نسل آینده که پس‌انداز یک ملت است، سرمایه گذاری کلان نکرده‌ایم.

یدالله صمدی گفت: با وجود آنکه کشورمان ثروتمند است اما برای کودکان نسل آینده که پس‌انداز یک ملت است، سرمایه گذاری کلان نکرده‌ایم.

سوره سینما- به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، کارگردان پیشکسوت عرصه سینمای کودک که در کارنامه  حرفه اش، توانایی خود را در این ژانر با فیلم‌های «کلانتری غیرانتفاعی» و «دو نفر و نصفی» نشان داده، افزود: این همه پول این جا و آنجا بی خود و بی جهت برای هیچ، برای حرف های تکراری خرج می شود اما برای فرزندانمان چه خرجی کرده ایم؟ اگر مقداری از آن رقم های کلان را به کودکان مان اختصاص دهیم نسلی خواهیم داشت بارورتر، قوی تر و باهوش تر، چرا که کودکان مهره های کلیدی هر جامعه ای   هستند.

یدالله صمدی به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران بخش سینمای ملی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان درباره  وضعیت سینمای کودک عنوان کرد؛ کافی ست من، مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور، رئیس جمهور، وزیر ارشاد و تمام فیلمسازان و نویسندگان در خانه  به فرزندانمان نگاهی دقیق بیاندازیم. فرزندانمان را خوب ببینیم. ببینیم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی می خواهند. اگر خوب ببینیم راهکارها نیز نمایان می شود. باید در ژانر کودک سطح آگاهی و دانش مان را افزایش دهیم تا بدانیم برای فرزندانمان چه چیزی بسازیم؟

وی با اشاره به این نکته که چرا کودکان و نوجوانان بیشتر وقت شان را با بازی های کامپیوتری و پلی-استیشن می گذارنند، گفت: چون سرگرمی دیگری هنوز جایشان را نگرفته است و به وضوح می‌توان خلاء فیلم های سینمایی در ژانر کودک را دید.

خالق فیلم‌هایی چون «آپارتمان شماره۱۳» و «ساوالان» افزود: فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان آنقدر باید وسیع باشد تا بچه ها وقتی برای بازی های مخرب کامپیوتری نداشته باشند.

صمدی با تاکید بر این نکته که چرا فرزندانمان چهارزانو جلوی تلویزیون می نشینند و برنامه ها و فیلم های ماهواره را خوب تماشا می کنند، اذعان داشت: برنامه های کودکانه شبکه‌های ماهواره‌ای برای کودکان جذاب هستند اما باید از خودمان و دیگر فیلمسازان و مسئولان بپرسیم که چرا فرزندانمان نباید فیلم های وطنی با فرهنگ خودمان را ببینند؟

سازنده «ایستگاه»، «اتوبوس» و «دمرل» با بیان این موضوع که خود پدربزرگ است، گفت: وقتی پای حرف‌های پدر و مادرها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می نشینیم، می بینیم امروزه کسی از برنامه هایی که برای کودکان ساخته می شود، راضی نیست. علم می تواند راهکاری بر این مدعا باشد، چرا که سینمای کودک کارشناس، روانشناس و مشاور می خواهد. کسانی که واقعا در این زمینه عالمند و باسواد. فارغ از سیاست  اگر به فیلم های هالیوودی خوب نگاه کنیم می بینم که آن ها محصول یک کار گروهی و تیمی  است. مسلما یک گروه فیلمساز وسعت انتخاب دارد. تخیل و سرگرمی در فیلم-هایشان کارشناسی شده است. کارشناسانی که با سیاست کاری ندارند. نمی خواهم شعار بدهم… اما گفتنی-ها کم نیست من و تو کم گفتیم، دیدنی ها کم نیست من و تو کم دیدیم!

سازنده «مردی که زیاد می‌دانست» در خاتمه با اشاره به ضرورت احیای دوباره سینمای کودک خاطرنشان کرد باید یک اتفاقی بیافتد. باید مردهایی بیایند و جلوی هر چیزی که به این قشر آسیب‌پذیر صدمه می-زند بایستند و کاری در خور فرزندانمان انجام دهند. کسانی که آگاه باشند، روانشناسی کودک بدانند، فیلم ساز و جامعه شناس باشند. آن وقت است که اتفاقی می افتد. شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی/ مردی از خویش برون آید و کاری بکند…

بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>