سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
دکتر امید جهانشاهی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

رویدادهای فرهنگی می‌توانند در محیط آنلاین کسب درآمد کنند

omid-jahanshahi

دکتر امید جهانشاهی استاد ارتباطات و کارشناس رسانه معتقد است جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در محیط آنلاین می‌توانند از شیوه‌های کسب و کار آنلاین درآمد داشته باشند.

دکتر امید جهانشاهی استاد دانشگاه ارتباطات، پژوهشگر و کارشناس رسانه درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت به عنوان یکی از رویدادهای فرهنگی، هنری جدی کشور به سوره سینما گفت: موافق برگزاری آنلاین این جشنواره هستم. به هر حال زندگی باید ادامه پیدا کند. همه می‌دانیم کرونا خطرناک است و بسیاری از حوزه‌های کسب و کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تعطیل شدن اجتماعات مختلف ملی، مذهبی، و مراسم غم و شادی زندگی ما که با کرونا رخ داده، به‌هرحال فشار روانی و استرس به مردم تحمیل کرده است. شکی نیست که خبر از دست رفتن عزیزان و هموطنان برای مردم فشار روانی ایجاد می‌کند اما با همه این موارد زندگی باید ادامه پیدا کند. در حقیقت نباید بگذاریم این ویروس با همه مصایب و سختی‌هایش ناامیدی را بر ما تحمیل کند.

جهانشاهی افزود: تا آنجا که ممکن است و می‌توانیم باید بکوشیم رویدادهای فرهنگی، جشن‌ها، شادی‌ها و هر آنچه می‌توانیم را در فضای آنلاین با قدرت زنده نگه داریم. جشنواره سینما حقیقت یکی از همین رویدادهای خوب و ارزشمند کشور ماست که قرار است در اواخر آذر ماه به صورت کاملا آنلاین برگزار شود. این رویداد اتفاقی است که جامعه مستندسازان ارزشمند ما را زنده و امیدوار می‌کند.

این کارشناس رسانه در ادامه بیان کرد: باید بیاموزیم که از ظرفیت‌های آنلاین به خوبی استفاده کنیم. طبیعتا این جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در محیط آنلاین می‌توانند از شیوه‌های کسب و کار آنلاین درآمد داشته باشند.

وی در ادامه یادآور شد: می‌دانیم دیجیتالیسم کلان روند اصلی و حاکم بر جهان ما را شکل می‌دهد. بنابراین می توان گفت غفلت از سرمایه‌گذاری و توسعه این بخش یعنی از دست دادن بخشی از ظرفیت‌های زندگی در جهان امروز. با برگزاری آنلاین جشنواره نه تنها چراغ این جشنواره ارزشمند زنده نگه داشته می‌شود، مستندسازان ارج می‌بینند و کارشان دیده می شود بلکه با استفاده از الگوهای جدید درآمدزایی مبتنی بر اینترنت می‌توان به مستندسازان کمک کرد.

جهانشاهی همچنین درباره پیش‌بینی خود از نحوه برگزاری رویدادهای مختلف در جهان بعد از کرونا گفت: این بحران موقتی بوده و مانند ویروس‌های دیگری مانند آنفولانزای اسپانیایی که خیلی مرگبار آمد و تلفات به مراتب بیشتری در جهان گرفت، با آمدن واکسن عادی می‌شود. همانطور که می‌دانید ابولا هنوز هم در آفریقا تلفات دارد ولی به هر ترتیب مانند تلفات گسترده گذشته نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بالاخره کرونا خواهد رفت اما به نظرم عادت به مصرف رسانه‌ای آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال به حالت قبل بازنخواهد گشت. کرونا می‌رود اما فصل جدیدی از زندگی را ایجاد کرده و آن پذیرش دیجیتالیسم است. این موضوع در کشورهای پیشرفته پررنگ‌تر و در کشور ما کمرنگ‌تر خود را نشان می‌دهد.

وی ضمن یادآوری این مطلب که در گذشته اغلب رسانه‌ها پیگیر تولید محتوا درباره آسیب‌های فضای مجازی بودند، عنوان کرد: تا همین چند سال قبل دوستانی از برنامه یا رسانه‌ای تماس گرفته و می‌گفتند موضوع، آسیب‌های فضای مجازی است. در واقع فقط آسیب‌های این بستر دیده می‌شد، اما اکنون از ظرفیت‌های فضای مجازی می‌پرسند. این یک اتفاق خوب است که باید آن را به فال نیک گرفت.

جهانشاهی درباره ظرفیت‌های تازه‌ای که فضای مجازی در شرایط کنونی ایجاد می‌کند، توضیح داد: آنلاین برگزار شدن هر رویداد فرهنگی باعث می شودشهروندی که در شهری دور ساکن است، بتواند مخاطب آن رویداد باشد. این موضوع ظرفیت‌های درآمدی بیشتری ایجاد می‌کند.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: دیگر نمی‌توان بازار بزرگ کاربران اینترنت را دست کم گرفت. چراکه از این راه آثار فرهنگی و هنری بیشتر و نه تنها در سطح ملی که به صورت جهانی دیده می‌شود. علاوه بر این ایرانیان ساکن خارج از کشور هم اگر به برنامه‌ای علاقه‌مند باشند می‌توانند به صورت آنلاین از آن بهره ببرند. اینترنت از هر نظر مرزها را جابجا کرده و برد و برش‌ها را بیشتر کرده است. این موارد قطعا تحول مبارکی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>