سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درگذشت + پیام‌های تسلیت

Parviz-Pourhosseini

پرویز پورحسینی بازیگر مطرح و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران جمعه ۷ آذر بر اثر ابتلا به کرونا و در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش سوره سینما، پرویز پورحسینی بازیگر مطرح و باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که از چندی پیش به‌دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت، دار فانی را وداع گفت.

پرویز پورحسینی متولد شهریور ۱۳۲۰، دانش آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت.

وی همچنین در عرصه سینما نیز در فیلم‌هایی چون کمال الملک (۱۳۶۲)، طلسم (۱۳۶۵)، باشو غریبه کوچک (۱۳۶۵)، کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)، روز فرشته (۱۳۷۲)، کمیته مجازات (۱۳۷۷) و قاتل اهلی (۱۳۹۵) به ایفای نقش پرداخته بود.

پورحسینی در عرصه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی از جمله «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «مریم مقدس»، «بی گناهان»، «سرزمین کهن» و «میکائیل» حضور داشته است. آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر در مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری رقم خورد.

سوره سینما درگذشت پرویز پورحسینی را به خانواده این هنرمند و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

«خبر درگذشت بازیگر مطرح عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم پرویز پورحسینی بر تلخکامی های این روزهای اهالی هنر افزود.

یاد و خاطره هنرمند پیشکسوت، مجرب و با اخلاق سینمای ایران از ذهن مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد.

این ضایعه اندوهناک را به اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر، دوستان و همراهان و بویژه خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم.

از خداوند منان برای آن عزیز سفر کرده آرامش ابدی و رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.»

پیام تسلیت سازمان سینمایی حوزه هنری

سازمان سینمایی حوزه هنری با انتشار پیامی درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

ویروس منحوس کرونا، بار دیگر یکی از هنرمندان با اخلاق و دانای سینما و تلویزیون و تئاتر ایران را از ما گرفت. از «کمال‌الملک» و «کشتی آنجلیکا» تا ایفای نقش به یادماندنی زکریا در «مریم مقدس»، از جمله مهمترین آثار زنده یاد پرویز پورحسینی به شمار می‌آید.

او در سریال ماندگار «مختارنامه» با ایفای نقش میثم تمار بار دیگر نقشی ماندگار و متفاوت را در کارنامه خود به یادگار گذاشت.

سازمان سینمایی حوزه هنری درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید و برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نماید.»

پیام تسلیت رئیس سازمان صداوسیما

متن پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

کرونا بازهم کام همه ما را تلخ کرد و عزیزی دیگر را از ما گرفت. پرویز پورحسینی از هنرمندان خلاق، پیشکسوت و بااخلاق بود که نقش‌آفرینی او در آثار نمایشی مختلف، به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم، نام و تصویرش را برای همیشه ماندگار کرده است. حضرت زکریای سریال مریم مقدس (ع)، میثم تمار سریال مختارنامه با آن صحنه ماندگارش در مسجد کوفه و بابا اسماعیل سریال بچه مهندس، هیچ‌گاه از یاد مخاطبان این سرزمین نخواهد رفت. درگذشت آقای پورحسینی را به خانواده آن مرحوم، مردم هنردوست و همکارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند تعالی برای آن هنرمند اخلاق‌مدار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

علی عسکری
رئیس سازمان صداوسیما»

پیام تسلیت معاون سیما

متن کامل پیام تسلیت دکتر حمید شاه آبادی به شرح زیر است :

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت هنرمند فرهیخته پرویز پورحسینی، موجب اندوه عمیق اهالی هنر و مردم قدرشناس ایران شد.

آن مرحوم، بازیگری پرکار و هنرمندی پربار بود؛ که با بازی در سریال‌هایی با مضامین ارزشی، تاریخی و مذهبی در تلویزیون، همچون «مختارنامه»، «بچه مهندس»، «مریم مقدس»، «شب دهم»، «روشن تر از خاموشی»، «روزی روزگاری»، «تاریخ روابط ایران و انگلیس» و… تعهد و مسئولیت فرهنگی خود را ثابت کرد.

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده داغدار آن هنرمند فقید و جامعه رسانه ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات را از درگاه حق مسألت دارم.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

متن این به شرح زیر است:

«بازگشت همه به‌سوی اوست

اتفاقی بسیار تاسف‌انگیز و غمناک یکی از برترین چهره‌های هنر بازیگری معاصر کشورمان را از ما گرفت.

پرویز پورحسینی عزیز هنرمند پیشکسوت و تکرار ناشدنی سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما رفت.

انسانی بسیار بزرگ و شریف که بی تردید نامش در تاریخ پر افتخار هنر این مرز و بوم برای همیشه ثبت و ماندگار است.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ، در گذشت این شخصیت بی بدیل و یار و یاور فعالیت‌های صنفی را به خانواده محترم ایشان، هنرمندان و تمامی هموطنان تسلیت عرض می‌نماید.»

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>