سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ شهریور ۱۳۹۲ در ۸:۱۳ ق.ظ چاپ مطلب
صدورپروانه ساخت در دولت یازدهم/

سعدی: نباید برای دریافت پروانه‌ ساخت، انرژی سه فیلم صرف شود

saeed-sadi

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روزهای زندگی» تخصص محتوایی و تکنیکی افرادی که برای شورای پروانه ساخت انتخاب می‌شوند ضروری دانست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روزهای زندگی» تخصص محتوایی و تکنیکی  افرادی که برای شورای پروانه ساخت انتخاب می‌شوند ضروری دانست.

سعید سعدی تهیه‌کننده سینما درباره اهمیت چگونگی چیدمان شورای پروانه ساخت و تاثیر آن در کمیت و کیفیت تولیدات سالانه سینما به سوره سینما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد با طی فراز و نشیب‌های بسیار در این سالها  باید تاکنون به یک آیین‌نامه مدون نسبت به بحث نظارتی و ممیزی در سینما می‌رسید. تا اینچنین با تغییر مدیریتها سیاست گذاری‍‌ها براساس سلایق و تفکرات شخصی تغییر نمی‌کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی‌ «آلزایمر» ادامه داد: اگر قوانین و چارچوب کلی مشخص باشد، فیلمساز با فراق بال می‌تواند برای تولید اثرش برنامه ریزی کند. در سالهای اخیر وضعیت صدور پروانه ساخت به صورتی بوده که فیلمنامه‌ها با نگاه کاملا سلیقه‌ای و شخصی مورد بررسی قرار می‌گرفته اما متاسفانه در همین نگاه سلیقه‌ای هم عدالت رعایت نشده است. به صورتی که یک فیلمساز می‌توانند مسائل مختلفی را در فیلمش بازگو کند و برایش خط قرمزی وجود نداشته اما یک فیلمساز دیگر حق کوچکترین تنفس را در فیلمنامه‌اش نداشته است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اینجا بدون من» افزود: چگونگی چیدمان شورای پروانه ساخت  از اهمیت زیادی برخوردار است. انتظار می‌رود با  تغییر مدیریت جدید در این شورا از افرادی  با تفکرهای مختلف بهره‌گیری شود، که به لحاظ تکنیکی و محتوایی در حوزه سینما متخصص باشند. تا بتوانند بدون حب و بغض و اعمال سلیقه شخصی در کیفیت و کمیت تولیدات سالانه تاثیرگذار باشند.

 تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گیلانه» ادامه داد: در سالهای اخیر شورای پروانه ساخت  تعامل مناسبی با سینماگران نداشته است. انگار کار این شورا بدون هیچ دلیل و منطقی  صرفا ایراد گرفتن از فیلمنامه است. تازه وقتی ایراد هم گرفته می‌شود هیچ پاسخ درستی به فیلمساز نمی‌دهند تا در جهت رفع آنها قدم بردارد. غافل از اینکه ایراد گرفتم از هر کسی برمی‌آید، اما مهم تحلیل پشت ایراد است. ایرادی که با نگاه کارشناسانه باشد با تحلیل و تعامل  به قوت فیلمنامه می‌انجامد. اما ایراد بی منطق و بی پاسخ از فیلمساز انرژی مضاعف می‌گیرد و او را نا امید می‌کند.

 سعدی در پایان گفت: امیدوارم در مدیریت جدیدسینما،  به چیدمان و سیاست کلی شورای پروانه ساخت نگاه ویژه و تخصصی شود. تا سینماگران برای دریافت یک پروانه ساخت انرژی تولید ۳ فیلم سینمایی را صرف نکنند. اعتماد به فیلمسازانی که خودشان را ثابت کرده‌اند و تعامل با آنها راهگشا خواهد بود.