سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

ekhtetam-mostanad

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور رئیس رسانه ملی و با معرفی برگزیدگان در مرکز همایش‌های رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر شاه آبادی معاون سیما، محسن یزدی مدیر شبکه مستند و جمعی از مستند سازان در مرکز همایش‌های رسانه ملی با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی برگزار شد.

ژانر مستند جای خود را در تمام شبکه ها باز کرده است

در این مراسم، دکتر شاه آبادی معاون سیما گفت: در چند سال گذشته رنگ آنتن و قاب تلویزیون به برکت زحمات و تلاش ها و اقدامات هنرمندانه مستند سازان رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است.

وی افزود : خوشبختانه ژانر فیلم های مستند و این گونه از تولیدات تلویزیونی در سال های اخیر ارتباط خوب و عمیقی با مخاطبان برقرار کرده است.

شاه آبادی افزود : باید برای جایگاهی که هم اکنون فیلم مستند در تلویزیون دارد از تمامی عزیزان دست اندرکار ، مدیران شبکه مستند، جناب آقای سلیم غفوری مدیر سابق شبکه مستند و دکتر میرباقری معاون پیشین سیما تشکر و قدردانی کرد.

معاون سیما افزود : حقیقتا در این چند سال برای اینکه مستند بتواند جایگاه ویژه ای در فرهنگ کشور در قاب تصویر داشته باشد دست اندرکاران و مدیران گذشته ، اقدامات ویژه ای انجام داده اند و امروز زیر ساخت های قابل توجه و مناسبی برای توسعه ژانر مستند وجود دارد.

وی عنوان کرد : مستند به عنوان یک تلاش برای کشف حقیقت، بازنمایی حقیقت، بیان نزدیک به واقع به مخاطب ، توانسته در بین مردم جای ویژه ای باز کند.

شاه آبادی افزود : ما باید روی این ذائقه سازی کار ویژه ای کنیم و در واقع روی موضوعی که مخاطب ما به آن توجه دارد باید برنامه ریزی های مناسب انجام پذیرد.

وی افزود : فیلم مستند اثرات خوبی در زندگی ما دارد چرا که با آگاهی رسانی می تواند معرفت افزایی برای مخاطبان داشته باشد و سرمایه گذاری در این خصوص از اهمیت والایی برخوردار است.

معاون سیما اظهار داشت : امروز که این زیر ساخت ارزشمند با حمایت جدی ریاست رسانه ملی فراهم شده است ، باید جمع مستند سازان با بارش فکری و انتخاب درست و رویکرد مسئله محوری به جای موضوع محوری، نیاز مخاطب را به درستی بشناسند.

شاه آبادی تاکید کرد : مستندسازان باید با تکیه بر پژوهش که نیاز جدی برای ساخت یک مستند است بر مسائل مردم تمرکز و فصل جدیدی در مستند سازی برای مخاطبان ارائه و عرضه کنند.

معاون سیما تاکید کرد : امروز تنها شبکه مستند عرضه کننده تولیدات مستندسازان نیست، بلکه این ژانر و گونه نمایشی در اکثر شبکه ها جای خود را به خوبی باز کرده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد : باید از جوانان خلاق که تیم های عملیاتی و مطالعه محور، ایجاد و خلاقانه مستندهای فاخری را تهیه کردند ، قدردانی کرد و امیدواریم در سال های بعدی همچنان شاهد آثار فاخری در این زمینه باشیم.

مستندسازان پای‌کار جنگ نرم با آمریکا بیایند

دکتر علی عسکری در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند که با حضور مستندسازان، معاون سیما و جمعی مدیران شبکه مستند برگزار شد، گفت: این روزها با آمریکایی طرف هستیم که در برجام، ظلم بزرگی به ایران کرد. درحالی‌که ایران همه تعهدات خود را در برجام انجام داد، آن‌ها با نهایت ناجوانمردی تحریم‌ها را علیه کشورمان تشدید کردند و به اوج رساندند.

وی خطاب به مستندسازان افزود: امروز که تغییراتی در آمریکا با رفتن ترامپ در حال رخ دادن است، مستندسازان سیاسی باید پا به میدان بگذارند و بگویند که ما چگونه به عهد خود وفادار ماندیم، اما آن‌ها چه بدعهدی‌ها کردند؛ زیرا گروهی که بعد از ترامپ بر سرکار خواهد آمد، بدتر از اوست و به‌واسطه آشنایی با شیوه‌های جنگ نرم و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ممکن است خطرناک‌تر هم باشد.

دکتر علی عسکری با گرامیداشت یاد شهید فخری زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشور گفت: این شهید بزرگوار عمر خود را برای اعتلا و قدرت ایران در پهنه علم و دانش صرف و جان خود را در این مسیر فدا کرد. آمریکا و صهیونیست‌ها خون پاک او را بر زمین ریختند، اما این بزرگان بزرگ‌ترین آمالشان شهادت در راه خداست و همکارانش قطعاً راه او را ادامه می‌دهند.

رئیس رسانه ملی با قدردانی از مستندسازان پیشکسوت و جوان که در میدان مستندسازی ایستاده‌اند، از مستندسازان به‌عنوان هنرمندانی یاد کرد که اهل اندیشه و تفکر هستند.

وی بر ریشه داشتن مستند در فطرت و احساسات انسانی گفت: فلسفه مستند، ریشه در فطرت انسانی دارد، زیرا انسان می‌خواهد پدیده‌های پیرامونی را به بهترین شکل درک کند.

دکتر علی عسکری با بیان این‌که شبکه مستند تلاش دارد مستندسازی در کشور را رشد دهد و اعتلا بخشد، گفت: شبکه مستند خط‌الرأس تلاش‌های همه بخش‌های صداوسیما در این حوزه است؛ سیاست ما این است که مستندهای فاخر نیز حتما در شبکه‌های اصلی و عمومی‌پخش شوند.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر حمایت کامل صداوسیما از فرآیند مستندسازی در کشور و گستردگی گونه‌های مستند گفت: باید تولید مستند در تراز جهانی را در دستور کار قرار دهید تا بتوانیم به هر زبانی آن را ترجمه و عرضه می‌کنیم، دیده و پسندیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اکنون کشور با جنگ شناختی، نرم و رسانه‌ای مواجه است، گفت: باید به‌خوبی بتوانیم با این جنگ که پایه‌های آن بر تخریب، شایعه، سانسور و بایکوت خبری استوار است، مقابله کنیم.

دکتر علی عسکری در این حوزه، تولید مستندهای فاخر تاریخی را که عظمت ایران در دوران مختلف در آن‌ها به نمایش درمی‌آید و شیوه‌های استعماری غرب را برای عقب نگه‌داشتن کشور فاش می‌سازد، راهگشا خواند و گفت: این دوربین هوشمند مستندساز است که می‌تواند همه لایه‌های تاریخ را بگردد. دست‌به‌کار شوید تا روایت خود را از تاریخمان به‌درستی ارائه دهیم. باید این قصور را جبران کنیم و با مقایسه تاریخ گذشته و امروز، نشان دهیم که چه آینده سراسر امیدی پیش روست.

رئیس رسانه ملی همچنین خواستار تولید مستندهای فاخر در حوزه‌هایی شد که به فرهنگ تولید، کارآفرینی و خوداتکایی در کشور کمک کند و تصریح کرد: برای نمونه، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز تولید فکر، اندیشه و فناوری می‌کنند، می‌تواند دستمایه تولید مستندهای فاخر و ارزشمندی باشد. در همین‌جا اعلام می‌کنم هر کس به سمت تولید مستند فاخر برای شرکت‌های دانش‌بنیان برود، ما از او حمایت می‌کنیم.

وی همچنین خواستار در نظر داشتن تولید مستندهایی شد که شرایط کرونایی امروز جامعه را مدنظر داشته باشند و با توجه به اینکه هرروز در کشور هم‌وطنان بسیاری را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم، گفت: باید به‌فوریت مستندهای شادی‌آفرین، نشاط‌بخش و امیدآفرین را برای مواجهه با آثار روانی و اجتماعی این بیماری تولید کنیم.

تلویزیون خانه مستند است

محسن یزدی مدیر شبکه مستند در این مراسم آماری را از شرکت‌کنندگان جشنواره ارائه داد و بیان کرد:۸۰۰ فیلم‌ مستند، بالای ۲۰۰۰ فریم عکس و ۱۵۰ گزارش مستند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۶۷ مستند، ۳۰  تک عکس ،  ۱۵ مجموعه عکس و ۱۰ گزارش مستند  از میان آنها انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ۵۰ مستند را در طول این دوره به نمایش گذاشتیم و سعی کردیم با حمایت‌های مادی و معنوی انگیزه در مستندسازان تقویت کنیم.

مدیر شبکه مستند افزود: تلویزیون خانه مستند است و حضور مستندسازان در سال‌های اخیر در تلویزیون خیلی پررنگ شده است. مستندسازان، هنرمندان و فرهیختگانی که به منافع مردم و کشور علاقه‌مند هستند باید در صحنه بیایند تا تولیدات شایسته و بیشتری در این حوزه تولید شود.

وی تاکید کرد: مستندسازان با تمام گرایش‌های سیاسی حضور داشتند، همانطور که در زمان آقای غفوری هم مستندسازانی با گرایش‌های مختلف با شبکه مستند همکاری می‌کردند. در سه سال گذشته با بیش از ۴۳۰ مستندساز کار کردیم و تلویزیون به این سمت می‌رود که خانه واقعی مستند شود و این اتفاق با حمایت دکتر علی عسکری و شاه آبادی که همیشه از طرح های مستند حمایت کردند، صورت می‌گیرد.

در ادامه اسامی نامزدها و برگزیدگان جشنواره تلویزیونی مستند اعلام شد.

** فیلم:

* بخش مردمی جشنواره

نامزد‌های بخش کوتاه مردمی:

اول مهر: محمود کیانی فلاورجانی

نخلبرداری تفت: ابوالفضل دهقانی زاده

قصیده جنوب: محسن ظریفی پور

برنده: اول مهر به کارگردانی محمود کیانی فلاورجانی

نامزد‌های بخش نیمه بلند مردمی:

همسایه ها: خلیل رشنوی

خودکار: محمد ثقفی

آناهید: حمیدرضا علیپور

برنده: همسایه‌ها به کارگردانی خلیل رشنوی

نامزد‌های بخش بلند مردمی:

آواز جغد کوچک: مهدی نورمحمدی

گزارش رمادی: علی محمد ذوالفقاری

بیر عالم سوز: محمد طه امیری

برنده: آواز جغد کوچک به کارگردانی مهدی نورمحمدی

* بخش داوری فیلم

نامزد‌های بخش کوتاه:

شهر زیبای من: الهام آقالری

جدال: احسان فرنام

اول مهر: محمود کیانی فلاورجانی

برنده: جدال به کارگردانی احسان فرنام

نامزد‌های بخش نیمه بلند:

مهاجران: سهیلا پورمحمدی

تنها چند متر: حجت طاهری

رادکان: حجت حیدری و احسان ملازاده

برنده: تنها چند متر به کارگردانی حجت طاهری

نامزد‌های بخش بلند:

آواز جغد کوچک: مهدی نورمحمدی

مهدی عراقی را بکش: عبدالرضا نعمت اللهی

آسوده بخواب کوروش: علی فراهانی

برنده: مهدی عراقی را بکش به کارگردانی عبدالرضا نعمت اللهی

* برندگان بخش تخصصی فیلم جشنواره

برنده بهترین فیلمبرداری: عبدالخالق طاهری و حجت طاهری برای مستند «تن‌ها چند متر»

برنده بهترین تدوین: عبدالرضا نعمت اللهی برای مستند «مهدی عراقی را بکش»

برنده بهترین صداگذاری: صادق رضا نیا برای مستند «آواز جغد کوچک»

برنده بهترین پژوهش: علی رستم آبادی و فائقه میر صمدی برای مستند «آسوده بخواب کوروش»

** عکس:

* بخش مجموعه عکس:

نفر اول: پوریا ترابی برای مجموعه عکس «قدم رنجه»

نفر دوم: حامد ملک پور برای مجموعه عکس «یک قاب، دو زندگی»

نفر سوم: عبداله حیدری برای مجموعه عکس «درخواست ازدواج»

تقدیر از سید متین هاشمی برای مجموعه عکس «سرآمد، صبر ایوب… »

تقدیر از محسن کابلی برای مجموعه عکس «مادر میانجی»

* بخش تک عکس:

نفر اول: حمید جمشیدیان

نفر دوم: بهرام بیات

نفر سوم: مهدی عباسی

تقدیر از رامیار قریشی

تقدیر از محمود رضا معین پور

تقدیر از کیوان جعفری

برنده بهترین تک عکس از نگاه مخاطبان: رامیار قریشی

برنده بهترین مجموعه عکس از نگاه مخاطبان: کامیارحیدرخطیبی مجموعه «سیل خوزستان»

برنده بهترین عکس با موضوع کرونا: مجتبی حیدری مجموعه «باشگاه‌های خانگی در دوران کرونا»

* مستند نگاری:

نفر اول: مینا مولایی برای گزارش مستند «قصه عاشقی ننه مراد»

نفر دوم: راضیه عباسی برای گزارش مستند «چای غم پهلو»

نفر سوم: شایان حاجی نجف برای گزارش مستند «شهری به رنگ خاکستری»

تقدیر از مریم خباز برای گزارش مستند «زندگی در کوره»

تقدیر از سامان رحمتیان برای گزارش مستند «تاریخ به پل رفت»

* برنده مستند نگاری با موضوع کرونا:

مرجان همایونی برای گزارش «چشم در چشم تا بدرقه خاموش»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>