سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به مستند «دستمال سرخها»/ دوران آرمانگرایی

dastmal-sorkh-ha

مستند «دستمال سرخها» به کارگردانی حنظله تاج‌الدینی اطلاعاتی جذاب و شنیدنی از نحوه شکل گیری گروه دستمال سرخها ارائه می‌دهد.

سوره سینما – مهدی غلام‌حیدری: مستند «دستمال سرخها» روایتی است پر فراز و نشیب و جذاب از شکل گیری گروه «دستمال سرخها» و گرد آمدن آنها حول شخصیت اصغر وصالی و مجاهدتها و ایثارگری ها و از خود گذشتگی آنها در اوایل دهه شصت در بحبوحه آشوبها و غوغای عملیات خرابکارانه گروههای مختلف مسلح .

مستند ساز در گفتگو با اعضای گروه دستمال سرخها شرحی نسبتا مفصل از این گروه چریکی به دست داده است. استفاده از فیلمهای آرشیوی و برخی صحنه‌های فیلم «چ» برای نزدیک شدن به اتمسفر آن روزها تمهیدی بوده که به ذهن فیلمساز رسیده است.

فیلم در دادن اطلاعات دست اول از گروه دستمال سرخها موفق عمل می‌کند اما برای یکدست کردن روایت به لحاظ فرم می‌توانست تمهیدات بهتری به کار ببرد. فیلمساز درنمایش گروه دستمال سرخها بعد از شهادت اصغر وصالی و به دست گرفتن رهبری آن توسط شهید علی تیموری و ماجراهای بعدی  بسیار خوب عمل کرده است.

این مستند همچنین در نمایش فضای جبهه و آنچه بر مردان میدان جنگ رفته است و انتقال این حس وحال به مخاطب بعد از این همه سال موفق است. واقعیت این است که جای خالی چنین مستندهایی برای جامعه امروز به شدت حس می شود تا بدانیم از چه جامعه ای با چه مردان و چه آرمانهایی بعد از چند دهه به چه جامعه ای با چه آرمانهایی رسیده ایم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>