سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
در آخرین قسمت از فصل پاییزی «دست در دست» عنوان شد:

کامران تفتی: دست در دست بودن ما می‌تواند از این شرایط عبورمان دهد/ دکتر انوشه: در شب یلدا برای زنده بودن به با هم نبودن نیاز داریم

tafti-anooshe

آخرین قسمت از فصل پاییزی برنامه «دست در دست» با امیدواری برای فرا رسیدن روزهای بدون کرونا و تاکید بر برگزاری یلدای مجازی و سپاس از پرستاران پرتلاش روانه آنتن شد.

به گزارش سوره سینما، آخرین قسمت از فصل پاییزی «دست در دست» که با حضور سید محمود انوشه، روان‌درمانگر و مدرس دانشگاه، کامران تفتی؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و دو تن از پرستاران زحمتکش کشورمان شور و حالی دیگر یافته بود روانه آنتن شد.

دکتر سیدمحمود انوشه با تاکید بر برگزاری شب یلدای مجازی بیان داشت: این هنر ماست که در شب یلدا بی همدیگر، با همدیگر باشیم. در شب یلدای امسال و با توجه به شرایط موجود برای زنده‌ ماندن‌مان به با هم نبودن‌مان نیاز داریم.

دکتر انوشه با اشاره به احترام به سه دسته از سفیدپوشان در این روزها اظهار داشت: برای احترام به سفیدپوشان کادر درمان از دورهمی های یلدا بپرهیزیم. همچنین برای قدردانی از زحمات پلیس راهور از ازدحام بی مورد در خیابان ها و جاده ها جلوگیری کنیم. دسته سوم نوعروسانی هستند که امسال و در شرایط کرونا آن طور که می خواستند نتوانستند مراسم ازدواج برگزار کنند بنابراین حواس مان باشد جلوی این عزیزان از خاطرات مراسم ازدواج مان صحبت نکنیم.

این روان‌درمان‌گر با تعبیر زیبایی از گذر فصل ها اظهار داشت: وقتی حتی جسارت دور انداختن لباس‌های کهنه‌مان را نداریم چگونه می‌خواهیم افکار پوسیده و کهنه‌مان را کنار بگذاریم. انوشه قلب را به حوضی تشبیه کرد که توسط چهار رود تغذیه می شود و گفت: قلب مان را با دیدن زیبایی ها، شنیدن خوبی ها، گفتن حرف های دلنشین و اندیشیدن به افکار مثبت سیراب کنیم. انسان غرق شده، انسان مرده است. از غرق شدن در اخبار منفی، افکار پوسیده، خیالات واهی و … دوری کنیم و پیام شادی و امید به جهان اطراف‌مان مخابره کنیم. ضمن اینکه با تمام وجود از سلامتی خودمان و اطرافیان‌مان مراقبت می‌کنیم اما به چک کردن متعدد اخبار منفی نپردازیم.

وی در ادامه به ۷ توصیه شب یلدایی اشاره کرد و گفت: همان قدر که تاریخ شب یلدا یادتان است، تاریخ تولد عزیزان تان را به خاطر بسپارید و به آنها در آن روز تبریک بگویید. هدیه شب یلدا این باشد که اشتباهات خودمان را بپذیریم، قضاوت نکنیم، در زندگی خصوصی مردم سرک نکشیم و تجسس نکنیم، حریم خودمان را مشخص کنیم و به هرکسی اجازه ندهیم به قدری وارد زندگی مان شود که به جای ما و برای مان تصمیم بگیرد، از بچه های کار خرید کنیم و آنها را ناامید نکنیم و در آخر یاد بگیریم چه موقع سکوت کنیم و قدر آن سکوت را بدانیم.

کامران تفتی: پویش میلیونی سپاس یک کار ارزشمند فرهنگی و انسانی

کامران تفتی با اشاره به پویش میلیونی سپاس در برنامه دست در دست گفت: این تشکر از کادر درمان در قرن ۲۱ که قرن انحطاط انسانی است، بسیار ارزشمند است. بعد از ۹ ماه تلاش خستگی ناپذیر کادر درمان، این عزیزان به انرژی مردم نیاز دارند. بله بخشی وظیفه وزارت بهداشت و مسئولی است که دغدغه مالی و حرفه‌ای این افراد را که با همه وجود خدمت می کنند، رفع کنند. اما بخشی دیگر وظیفه من است که از کسانی که از من و خانواده‌ و زندگیم در این دوران مراقبت کرده‌‌اند، تشکر کنم. فریاد بزنم دمتان گرم، سرتان سلامت و عشق در زندگی‌تان سرشار. بی وقفه شاد باشید و مریضی و گرفتاری از شما دور باشد. این پویش هم کار فرهنگی و هم کار انسانی می‌کند.

تفتی در ادامه به بخشی از کتاب «سووشون» اشاره کرد و گفت: در جایی از این کتاب جمله ای است با این مضمون که «اگر از سیل و صاعقه و سیلی زندگی نجات پیدا کردی بدان که یک فوج و جمعیتی تو را نگاه کرده و دعایت کرده اند.» این دست در دستی همه مان است که به ما توان می دهد از این شرایط عبور کنیم. امیدوارم کادر درمان تصویر و صدایم را بشنوند تمام قد تعظیم می کنم و ازشان سپاسگزارم.

بازیگر «تورنادو» در ادامه افزود: پاییز برای من عشق است. نگاه کردن زیباتر آدم ها به پدیده ها و یک نفس تازه برای زندگی کسی که سعی می کند از تغییر نترسد. تصمیم برای شروع مسیر عاشقانه ای که سختی‌هایی دارد.  در این یک سال که زندگی افراد به واسطه انتشار ویروس تغییراتی داشته همه تلاشم این بوده که عشقم را به تخصصم، از دست ندهم و با صدای بلند به اشتباهاتم اقرار کنم. اگر کسی را به اشتباه تایید کرد‌ه‌ام و یا حرف نادرستی زده‌ام به این اشتباه اقرار کنم و تکرارش نکنم.

هواداری از یک تیم خاص باعث نشود حرمت رفاقت ها را بشکنیم

وی با اشاره به بازی امروز پرسپولیش بیان داشت: نباید هواداری از کسی یا تیمی باعث شود حرمت رفیق را بشکنیم.  پل‌های پشت سر را خراب نکنیم، اندازه یک سلام و یک سپاس همیشه جا بگذاریم. در روزی که اتفاق مهمی برای ورزش کشور می‌افتد و بسیاری از دوستان من پرسپولیسی هستند اما خودم استقلالی ام و تعصبم را هم همه می دانند اما با تمام وجود برای هر دو تیم آرزوی موفقیت دارم. مهم این است که برای ما این عرق به وطن  وجود داشته باشد که به معنای درستش با یکدیگر رفاقت کنیم.

وی درباره اولین کاری که بعد از اتمام کرونا خواهد کرد، توضیح داد: قول داده‌ام گریه نکنم پس خودم را کنترل می کنم، کره زمین در این دوران کرونا مرگ را بسیار بی واسطه احساس کرد. وقتی خودم را جای کسانی قرار می دهم که در این روزها عزیزانشان را از دست داده اند وجودم می لرزد. اولین کاری که می کنم به شکرانه رفع شدن چنین بلایی از سر مردم دنیا اول از همه دست بزرگترها مخصوصا مادرم را می بوسم و احتمالا باید به زور از آغوش مادرم مرا بیرون بکشند.

از ۱۶۰ هزار پرستار، ۶۰ هزار پرستار به کوید ۱۹ مبتلا شده اند

رقیه جوادی، پرستار مدعو به برنامه «دست در دست» در ادامه در استودیو حاضر شد و گفت: نارفیقی است که فقط بخواهم از خودم در این روز بگویم، بهتر این بود که از جامعه پرستاری از من پرسش می‌کردید. از پرستاری ایران در کنار همه کشورهایی که به این بیماری دچار شده‌اند. از اواخر بهمن ماه بیمارستان ما هم مثل سایر بیمارستان‌ها بخش ویژه کرونایی ایجاد کرد و عاشقانه کار مراقبت از بیماران را انجام دادیم.

وی اظهار داشت: دو بار به کوید ۱۹ مبتلا شدم یک بار تیر ماه و یک بار هم یکی دو ماه پیش که در اثر آن عصب سمت چپ صورتم از کار افتاد و با ماسک گذاشتن نگذاشتم خانواده‌ام این را متوجه شوند. از ۱۶۰ هزار پرستار، ۶۰ هزار پرستار مبتلا شده اند.

او در انتها با تاکید بر برگزاری یلدای مجازی بیان داشت: استرسی که کادر درمان در این دوران تحمل می‌کنند، فقط به خودشان تعلق ندارد بلکه خانواده‌های ما بیشتر در معرض خطر هستند و نگران آنها هستیم. من یک دختر ۹ ساله دارم که در پیک بیماری با گریه او و اصرار همسرم به در خانه ماندن به سر کار رفتم. پرستاری فی نفسه کار سختی است و حالا که اضطراب کوید به آن اضافه شده سخت تر هم هست. بیشتر ما پرستارها با کمال میل و عاشقانه در بیشترین سطح توانایی خودمان از مردم مراقبت می کنیم اما امیدواریم کاری نکنید که شرمنده کسانی شویم که به جای اینکه امروز کنار آنها باشیم ،  از مریضان حمایت می کنیم. مراقبت خودتان باشید و یلدا را مجازی برگزار کنیم.

محمد خیری دیگر پرستار حاضر در برنامه نیز با بیان اینکه در موج اول کرونا مبتلا شدم، گفت: سعی کردم دوران قرنطینگی را دور از خانواده بگذرانم. مادرم به خاطر دیابت خطرپذیری بالایی داشت که متاسفانه مبتلا شد و همزمان با بیماران از مادرم نیز در بیمارستان محل خدمتم مراقبت می‌کردم. از مدیران ارشد پرستاری درخواست می کنم از پرستاران حمایت کنند.

در پایان از پرستاران مهمان برنامه به نمایندگی از مردم ایران با اعطای یک یادگاری از طرف پویش سپاس تقدیر شد.

گفتنی است گروه  تولید درصدد برنامه‌ریزی برای تولید فصل زمستانی این برنامه هستند.

«دست در دست» با تهیه موشن‌هایی از شخصیت‌های تاثیرگذار و کسانی که در کار خیر پیش قدم بوده‌اند، برگزاری پویشی مردمی با محوریت ارسال داستان هایی با موضوع کرونا به صورت نوشته، فیلم، صدا و اهدای جوایز به آثار برگزیده همچنین گفتگوهایی صمیمی و شنیدنی با هنرمندان، ورزشکاران و جهادگران عرصه نیکوکاری، به پررنگ تر کردن همدلی و خیرخواهی در این دوران پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>