سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
محسن یزدی مطرح کرد:

مستند باید در جهت منافع ملی باشد/ مردم از مستند ارتزاق فکری می‌کنند

yazdi-haghighat

محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما گفت: مستندها می‌توانند در جهت حفظ و تقویت منافع ملی حرکت کنند.

به گزارش سوره سینما، محسن یزدی  مدیر شبکه مستند و از اعضای سیاست‌گذاری جشنواره «سینما حقیقت» درباره تاثیری که سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» در توسعه فرهنگی جامعه می‌تواند داشته باشد، گفت: به عنوان مدیر شبکه مستند و باسابقه چند ساله مدیریت در حوزه مستند باید بگویم به عنوان مدیرهای رسمی هنوز درک نکرده ایم که مستند چه تاثیری می‌تواند داشته باشد. همه در صحبت از این حرف‌ها می‌زنند، اما در عمل به شکل درونی اهمیت حوزه مستند را درک نکرده ایم و نمی‌دانیم که چقدر این حوزه می‌تواند در جهت منافع ملی موثر عمل کند.

وی افزود: کاری با آدم‌هایی که مستند را به عنوان مستند و مستند را به عنوان هنر می‌خواهند ندارم. نظرشان محترم است. اما من معتقدم که مستند باید برای منافع ملی و رشد خصایل خوب انسانی باشد.این اتفاق به شرطی رخ می‌دهد که ما با آن نه به عنوان یک پدیده فانتزی، بلکه به عنوان یک موضوع جدی برخورد کنیم. باید آدم‌های متخصص را در حوزه مستند جدی بگیریم. آنها باید طرف مشورت قرار گیرند و به حرف و تخصصشان احترام گذاشته شود.

یزدی در ادامه صحبت‌هایش گفت: گاهی بعضی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی تولید مستند کار ساده‌ای بوده و با چسباندن چند تصویر اتفاق می‌افتد. در صورتی که اگر مقداری بیشتر دقت کنیم می‌فهمیم اینطور نیست. خیلی بد است که برخی مواقع با مستند این اندازه سخیف برخورد می‌شود.

وی درباره اینکه سینمای مستند تا چه اندازه می‌تواند در رفع نیازهای جامعه و کشور مفید واقع شود، توضیح داد: حوزه مستند نسبت به داستانی قالب ارزان‌تری دارد. به همین دلیل برخورد مردم با مستند به عنوان چیزی که مبتنی بر واقعیت است، به‌گونه‌ای است که آن را بهتر می‌پذیرند. حوزه مستند گونه‌های متفاوتی دارد. از جمله انواع آن می‌توان به مستندهای آموزشی اشاره کرد که درباره آن می‌شود خیلی حرف زد. ما در این حوزه عقب هستیم و باید بهتر عمل کنیم.

محسن یزدی در پایان گفت: اگر همین الان به تاثیرپذیری مردم از جریانی که وجود دارد، نگاه کنید. متوجه می‌شوید که آنها بیشتر از مستند ارتزاق فکری می‌کنند تا گونه‌های دیگری همچون گزارش خبری و مواردی از این دست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>