سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ دی ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

گفت‌وگو با دبیر جشنواره «استاپ موشن خانگی»/ ایجاد سرگرمی همراه با آموزش‌های دینی

nazeri-stop-motion

حجت‌الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: تولید انیمیشن‌های استاپ موشن توسط کودکان و نوجوانان، علاوه بر ایجاد سرگرمی، آنها را بیشتر و بهتر با مفاهیم دینی آشنا می‌کند.

به گزارش سوره سینما، جشنواره بین‌المللی «استاپ موشن خانگی» قرار است برای نخستین بار در کشور برگزار شود، در این جشنواره که توسط حوزه هنری کودک و نوجوان با مشارکت معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اسلامی و همکاری موسسه «سپهر سوره هنر» حوزه هنری برگزار می‌شود، علاقمندان می توانند با ابزار ساده و در دسترس، انیمیشن تولید کرده و در جشنواره شرکت کنند.

حجت‌الله ناظری، سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان، بعنوان دبیر این جشنواره منصوب شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هدف و چگونگی برگزاری این جشنواره با او به گفتگو نشسته‌ایم.

آقای ناظری، هدف از برگزاری این جشنواره که تجربه ای نو در عرصه هنری کشور محسوب می‌شود چیست ؟

ببینید  الان خیلی از اوقات وقتی حرف از تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه و… می شود خیلی از خانواده‌ها و حتی مسئولان فرهنگی به سرعت می‌روند سراغ ضررها و آفاتی که ممکن است هنگام استفاده از این لوازم نوین ارتباطی بوجود بیاید، اما خصوصا در شرایط کنونی که به خاطر کرونا این لوازم ارتباطی جزئی از زندگی ما و فرزندانمان شده اند، باید به سراغ آموزش راه های صحیح استفاده از این لوازم برویم. این ابزار مانند چاقویی دولبه هستند که اگر از آنها درست استفاده نشود خطرناکند. امروزه ما بواسطه استفاده آموزشی کودکان و نوجوانان از این وسایل ، ناگزیریم آنها را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. این امر خوبی ها و بدی هایی دارد که اگر فرهنگ درست استفاده کردن از آن را به آنها یاد ندهیم چاقوی تیزی را در اختیار فرزندانمان قرار داده ایم که بچه‌ها ممکن است با آن به خودشان صدمه بزنند ولی اگر از این وسیله به عنوان یک ابزار فرهنگی که قالب و محتوای درست می تواند داشته باشد استفاده کنیم کار پیوست فرهنگی آن را هم بخوبی انجام داده ایم.

ما در این جشنواره به دنبال آن هستیم که جرقه ای را در ذهن کودکان ، نوجوانان ، قشر جوان و حتی بزرگترها روشن کنیم و آنها را با استفاده های مثبتی که می شود از این لوازم داشت آشنا کنیم و از طرفی با توجه به ظهور و بروز استفاده ناصحیح از موبایل در قالب برنامه هایی مانند تبلیغ ویدیوهای چالشی این جشنواره می تواند نوجوانان را با محتواهای خوب برای تولید آشنا کند و از حس خودنمایی نوجوانان که یک حس ذاتی است استفاده ناصحیح نشود. این مسئله، هدف کلی برگزاری این جشنواره است.

اما اگر بخواهم به طور دقیق‌تر جواب این سئوال را بدهم باید بگویم تولید چنین انیمیشن‌هایی توسط کودکان و نوجوانان، علاوه بر ایجاد سرگرمی ، آنها را بیشتر و بهتر با مفاهیم دینی آشنا می کند.

به نظرشما آیا تولیداستاپ موشن راه حل ساده و فراگیری برای رسیدن به این هدف است؟

سبک استاپ موشن که ما در این جشنواره به سراغ آن رفته ایم یکی از روش های ساده و سهلی است که می توان با توجه به در دسترس بودن موبایل، تبلت و دوربین و… برای ساخت انیمیشن از آن استفاده کرد.

استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن سازی( پویا نمایی) است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ، موبایل یا تبلت ضبط می کنند که از پشت سر هم قرار گرفتن این تصاویر، به نظر می رسد که جسم در حال حرکت است، این کار می تواند با استفاده از عروسک ها واشیاء مختلف انجام شود که این ها لوازمی هستند که به سادگی در دسترس همه افراد قرار دارند و بعد از آموختن تکنیک های استاپ موشن، هر فرد علاقمندی می تواند با استفاده از خلاقیت خود، چنین انیمیشن هایی را تولید کند.

در این جشنواره چه بخش هایی را برای تولید انیمیشن در نظر گرفته اید؟

همانطور که در فراخوان این جشنواره که در سایت artfest.ir وجود دارد می توان دید، این جشنواره در سه بخش برگزار می شود، بخش اصلی که به قرآن و سبک زندگی قرآنی شامل نماز و ارتباط با خدا، پاکیزگی و نظم، راستگویی، سپاسگزاری، مسئولیت پذیری‌ و امانتداری اختصاص دارد، بخش ویژه که به مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص یافته است و بخش آزاد که شرکت کنندگان در انتخاب سوژه آزاد هستند.

چه گروه های سنی ای می توانند در این جشنواره شرکت کنند؟

علاقمندان می توانند در سه گروه شامل کودک (۵ تا ۱۲ سال)،  نوجوان (۱۲ تا ۲۰ سال) و بزرگسال شرکت کنند.

قالب های مورد استفاده در جشنواره استاپ موشن چیست؟

ما به زودی آموزش تولید این نوع از انیمیشن را شروع خواهیم کرد اما اگر به طور کلی بخواهم بگویم این جشنواره در قالب های‌عروسکی (مانند لگو )، خمیری، کات اوت ( کاغذ- مقوا – پارچه)،‌‌ اشیاء و پیکسلیشن برگزار می شود.

چه توصیه ای به علاقمندان شرکت در جشنواره دارید؟

اولین توصیه ام این است که آموزش های مربوط به تولید این انیمیشن ها را که به زودی شروع خواهیم کرد دنبال کنند و هنگام تولید انیمیشن به خاطر داشته باشند که زمان انیمیشن تولیدی نباید  کمتر از۳۰ ثانیه باشد و نکته آخر اینکه آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ بهمن ماه ۹۹ است و بعد از آن آثار پذیرفته نخواهد شد.

بعنوان آخرین سئوال، با توجه به شرایط خاص کرونا ، به نظر شما این جشنواره مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟

بله، اتفاقا پیش بینی ما این است که ساخت انیمیشن در شرایط ویژه کرونایی که بسیاری از کودکان، نوجوان و جوانان در خانه بیکار هستند بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت چرا که  می‌تواند علاوه بر سرگرمی، این گروه های سنی را با محتواهای مذهبی هم آشنا کرده و دست آخرهم محتواهای تصویری بسیار خوبی خلق شود.

تولید این نوع انیمیشن ،  شیوه مناسبی است برای مقابله با ساخت فیلم های بدون محتوایی که در قالب« فیلم های چالشی» ساخته می شود و گاهی برخی از این فیلم های چالشی به حدی زشت و زننده است که حتی بنیان خانواده را به خطر می‌اندازد با توجه به این مسئله ، پیش بینی می کنیم که خانواده ها هم از شرکت فرزندانشان در جشنواره حمایت خواهند کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>