سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

روح ‌الله حجازی: سینمای کوتاه به لحاظ تکنیکی بسیار ارتقا یافته است

roohollah-hejazi

روح ‌الله حجازی فیلمساز و داور بخش مسابقه ملی سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به نظرم ارتقا به لحاظ تکنیکی جنبه بسیار مهمی در سینمای کوتاه داشت که سال به سال جدی‌تر هم دنبال می‌شود.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، روح ‌الله حجازی درباره فضای جشنواره فیلم کوتاه و آثاری که در جشنواره حضور یافتند گفت: با وجود کرونا شرایط تازه‌ای را در سینما تجربه می‌کنیم. سال به سال نسبت به جشنواره‌های دیگر، فیلم‌ها به نوعی هم تنوع بیشتری دارند و هم به لحاظ تکنیکی ارتقای جدی یافته‌اند. در دوره‌ای فیلمسازان فیلم اول شاید اثرشان خیلی مهم نمی‌بود، اما در حال حاضر آثار اولی داریم که بسیار شاخص هستند و در زمینه‌های تخصصی، فارغ از اینکه چقدر از افراد حرفه‌ای در آن استفاده شده است، اسامی را دیدیم که اصلا نمی‌شناختیم اما کارشان بسیار خوب بود.

او ادامه داد: در فیلم کوتاه صرفا فیلمساز مطرح نیست و در بخش فنی نیز به واسطه دیجیتالی شدن، چهره‌های جدیدی را در آینده خواهیم داشت که از تئاتر یا فیلم کوتاه وارد سینمای بلند شده و امروز جزو چهره‌های شاخص هستند. به نظرم ارتقا به لحاظ تکنیکی جنبه بسیار مهمی در سینمای کوتاه داشت که سال به سال جدی‌تر هم دنبال می‌شود.

این داور جشنواره همچنین درباره نقش قصه و فیلمنامه در فیلم‌های کوتاه بیان کرد: در کلیت همچنان ضعف‌هایی داریم، همانطور که در سینمای بلند نیز مشکل قصه را داریم. در سینمای ما هنوز داستان به لحاظ مالی جدی گرفته نمی‌شود. دوستان فیلمنامه‌نویسی داریم که به خاطر امرار معاش مجبور هستند چند کار را برعهده بگیرند و برای تولید فیلمنامه کمتر تهیه کننده‌ای را پیدا می‌کنید که برای این بخش هزینه کند و یک سال وقت بدهد به فیلمنامه‌نویس تا اثری را خلق کند. در بخش فیلم کوتاه با آموزش در ورک شاپ‌ها می‌توان فرصت سازی کرد و اهمیت فیلمنامه را به فیلمسازان جوان آموخت. متاسفانه به اندازه‌ای که در بخش تکنیکی ارتقا یافته‌ایم، به لحاظ محتوا و متن حتی با وجود سوژه‌های خوب نتوانستیم پیشرفتی داشته باشیم و دراین بخش آثار آسیب می‌بینند.

حجازی خاطر نشان کرد: فضای فیلم کوتاه فضای متفاوتی است و مفهوم و کانسپت اصلی را با خود به همراه دارد، اما متاسفانه به دلیل ضعف در نگارش بسیاری از سوژه‌های خوب، آثار این حوزه آسیب می‌بینند. من با وجود ۱۵ سال کار در فضای سینما، تاکنون تنها شش فیلم سینمایی ساخته‌ام و بیشتر زمانم صرف نگارش شده است و این وقت گذاشتن بر فیلمنامه اهمیت بسیار زیادی دارد.

این فیلمساز در ادامه درباره تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر جریان سینمای کشور اظهار کرد: من در جشنواره فیلم فجر، داور بخش نگاه نو، فیلم کوتاه و مستند بودم و به نظرم چه بخواهیم چه نخواهیم، جشنواره پل مهمی برای ورود به این عرصه است و اهمیت دارد. امسال  نیز با توجه به تغییری که در جشنواره رخ داده و افزایش تعداد آثار، شاید بشود گفت توجه ویژه‌تری  به فیلم کوتاه شده است. اکثر فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران در جشنواره فیلم فجر نیز هستند و سال‌های قبل نیز بودند، اما به نظرم برای خود بچه‌های فیلم کوتاه حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران اهمیت بیشتری نسبت به جشنواره فیلم فجر دارد، زیرا تخصصی است.

وی ادامه داد: ما در این جشنواره  ۱۵ جایزه اصلی داریم که کم تعداد نیست و به شکل تخصصی آثار مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند. در بخش‌های دیگر مانند موسیقی، تدوین، صحنه پردازی و … جوایز با هم هستند و بهتر است یا همان جوایز اصلی را بدهند و یا هرکدام  از بخش‌های اصلی باید جایزه خود را داشته باشند، چرا که بخش‌های دیگر نیز مهم هستند. ما بازی‌های خوبی از بازیگران حرفه‌ای و تازه کار در جشنواره سی و هفتم دیدیم که بازیگرانشان در آینده می‌توانند حضور درخشانی در سینما داشته باشند. من به عنوان داور یا مخاطب فیلم، وقتی بازی خوبی را می‌بینم قطعا برای کار خودم از آن‌ها دعوت می‌کنم. باید برای هرکدام از این بخش‌های تخصصی جایزه مجزایی تعریف شود. از سوی دیگر استعدادهای بسیاری در جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی می‌شوند درحالی که در جشنواره فیلم فجر چون یک جایزه وجود دارد و با وجود آنکه جایزه مهمی است، اما نمی‌توان خیلی به آن تخصصی نگاه کرد. به نظرم جدا از جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین جشنواره در کشور است و آینده فیلمسازی بخشی از فیلمسازان در سینمای بلند از این طریق مشخص می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>