سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۱:۱۱ ق.ظ چاپ مطلب
هومن بهمنش:

بازیگری دغدغه‌ام نیست/ جایزه انگیزه‌ام را بیشتر می‌کند

hooman-behmanesh

فیلمبردار فیلم سینمایی «دربند» با اشاره به تعلق خاطرش به سینما دریافت جایزه را عاملی برای افزایش انگیزه برای کار بهتر و متفاوت دانست.

فیلمبردار فیلم سینمایی «دربند» با اشاره به تعلق خاطرش به سینما دریافت جایزه را عاملی برای افزایش انگیزه برای کار بهتر و متفاوت دانست.

سوره سینما- آبان عسکری: هومن بهمنش در این سال‌ها در فضای حرفه ای سینما رشدی گام به گام داشته است. او یکی از مهمترین فیلمبرداران نسل جدید است که خیلی زود در کارش صاحب سبک و نگاه شده و توانایی و استعدادش را در کار با کارگردان‌های حرفه‌ای ثابت کرده است. این روزها، به مناسبت روز ملی سینما و بازگشایی خانه اصناف برای اهالی سینما و علاقمندان به این هنر روزهای خوبی است. با این فیلمبردار جوان که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد درباره علاقه اش به سینما، گرفتن جایزه و وضعیت سینما صحبت کردیم.

این روزها صحبت درباره سینما و روز ملی سینما است. علاقه شما به سینما در کودکی ریشه دارد؟

هومن بهمنش: همیشه فکر می‌کنم اگر سینما وجود نداشت چه حرفه‌ای می‌توانست عشق و علاقه من را به خود جذب کند و در واقع هیچ‌وقت پاسخی برای این سؤال پیدا نکردم. به همین جهت روز ملی سینما برای من و احتمالا برای همه اهالی سینما به اندازه روز تولدمان مهم و عزیز است.

اگر فیلمبردار نمی‌شدید بازیگری را انتخاب می‌کردید؟ به لحاظ ظاهری امکاناتش را دارید.

بازیگری هیچوقت دغدغه‌ام نبوده و هیچوقت به آن فکر نکردم. در واقع اولین کارم در سینما با کارگردانی فیلم کوتاه شروع شد. خودم آن فیلم را فیلمبرداری کردم و بازخورد خوبی داشت که منجر به پیشنهادهای بعدی در فیلمبرداری شد. تحصیلاتم هم کارگردانی سینماست،بنا براین حتما گزینه بعدی برای من کارگردانی است.

از فیلمبرداران نسل قدیم و جدید شیوه کدام یک از همکارانتان را می‌پسندید؟

از نسل قدیم فیلمبرداران سینمای ایران هوشنگ بهارلو، نعمت حقیقی و مهرداد فخیمی کسانی هستند که کارشان را دوست دارم وبسیار از اثارشان اموخته ام و از همکارانی که امروز مشغول به کار هستند و فیلم هایشان را دوست دارم حسین جعفریان و از نسل بعدی فرشاد محمدی را می‌توانم نام ببرم.

behmanesh1

با توجه به شرایطی که سینمای ایران دارد وجود روز ملی سینما در تقویم برای شما چه قدر دلخوشی است؟

به دلیل مسائل و مشکلات عدیده‌ای که در این چند سال اخیر باعث از بین رفتن جایگاه سینما شده بود، این روز هم در تقویم کمرنگ شده بود و بعضا فراموش می‌شد. اما به خاطر موج امیدی که هم در جامعه و هم بین اهالی سینما ایجاد شده، اهمیت این روز دوباره تعریف ‌شده و قطعا همه برای برگزاری جشن روز ملی سینما خوشحالند.

 در کارنامه کاری‌تان همکاری با بهترین‌ها به کرات به چشم می‌خورد برای حفظ این کیفیت چه قدر خودتان و شرایط دخیل هستید؟

در حفظ کیفیت کارنامه کاری انتخاب‌ها و پیشنهادها هر دو به اندازه هم مهم هستند. در بخش انتخاب‌ها که به من مربوط می شود خوشحالم که فیلم‌هایی که تا به حال انتخاب کرده ام، همه مورد علاقه‌ام بوده‌  و آثار تاثیر گذار و تحسین شده ای ازکار درآمدند . قطعا برای همه کسانی که نگاه جدی و متفاوتی به سینما دارند، همکاری با فیلمسازان  صاحب‌سبک و صاحب تفکر اهمیت فراوانی دارد

تا به حال از زبان چند فیلمساز و حتی در رسانه‌ها شنیده‌ایم که منتظر می‌مانند تا شما وقتتان خالی شود و بتوانند شما را به عنوان فیلمبردار در فیلمشان داشته باشند. این اتفاق منحصر به فردی است. این ویژگی در این سن چطور به دست می‌آید؟

خیلی خوشحال می‌شوم اگر چنین اتفاقی افتاده باشد و کارگردانی به خاطر من صبر کرده باشد. معمولا این اتفاق برای بازیگران می‌افتد و متأسفانه برای عوامل فنی در عین استحقاق، کمتر شاهد این ماجرا هستیم و کسی برای آنها صبر نمی‌کند. به هر حال اگر دوستان چنین لطفی به من دارند واقعا از این بابت خوشحالم. طبعا یکی از دلایل اینکه کارگردانان منتظر فلان فرد خاص می‌مانند عملکرد و نحوه نگرش آن فرد به حرفه‌اش است. شخصا هیچوقت دوست نداشتم در حد یک اپراتور عمل کنم و سعی کرده‌ام به عیار فیلم  اضافه کنم.

شما هم سیمرغ گرفته‌اید و هم در جشنوارهای خارجی برگزیده شده اید. چشم‌انداز موفقیت برای شما کجاست؟

اساسا گرفتن یا نگرفتن هیچ جایزه‌ای اتفاق بزرگی نیست. جایزه فقط برای تجدید انگیزه به من کمک می‌کند تا راهم را ادامه دهم. بعضی وقت‌ها اتفاقا جایزه‌ها خطرناکند و میتواند هر کسی  را از مسیر واقعی دور کند. معمولا بعد از یک یا دو روز از گرفتن هر جایزه ای سعی می‌کنم زود خوشحالی‌ام را تمام کنم و با تمرکز بیشتری به کار بعدی ام فکر کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>