سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
صدور پروانه ساخت در دولت یازدهم/

منبتی: خط قرمزها با توجه به اهداف کلی دولت‌ها، بالا و پایین می‌شوند

monabati

یک مدیر سینمایی وضعیت سیاسی و اجتماعی را در نگاه نظارتی به سینما تاثیرگذار و ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی را پیشنهادی برای کاهش تصدی‌گری دولتی دانست.

یک مدیر سینمایی وضعیت سیاسی و اجتماعی را در نگاه نظارتی به سینما تاثیرگذار و ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی را  پیشنهادی برای کاهش تصدی‌گری دولتی دانست.

سید هادی منبتی مدیر عامل موسسه تصویر شهر شهرداری به عنوان مدیر یکی از نهادهای متولی سینما درباره اهمیت چگونگی چیدمان و سیاست گذاری در شورای پروانه ساخت و تاثیر آن بر تولیدات سالانه به سوره سینما گفت: روال و عملکرد شورای پروانه ساخت در سینما فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. اما شیوه ارائه مجوز و نظارت بر سینما می‌تواند نگاه و رویکرد تازه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: برای کاهش تصدی‌گری دولت و تسریع بخشیدن به تولیدات سینمایی، می‌توان مانند بسیاری از کشورهای صاحب سینما با ایجاد و حمایت از کمپانی‌های فیلمسازی مسئولیت را به خود فیلمسازان محول کرد. چند تهیه‌کننده و کارگردان کاربلد و باسابقه، که به کلیت و ضوابط کار در سینما آگاه باشند، با حمایت می‌تواند به واسطه تجمیع خود یک کمپانی سینمایی راه اندازی کنند. در آن صورت خود این فیلمسازان هستند که با آگاهی ، مشکلات فیلمنامه را تشخیص می‌دهند و تنها شورای پروانه ساخت برای صدورمجوز در اطلاع  طرح فیلمنامه قرار بگیرد.

منبتی ادامه داد: وقتی که این کمپانی‌ها درجه بندی شوند. با کم‌کاری و ایجاد مشکل، درجه و گرید آنها کم و در صورت کسب موفقیت افزایش می‌یابد. با این نگاه هم دولت در مسند حمایتی قرار می‌گیرد و نظارت در جزئیات فیلمنامه وتولید کمتر می‌شود و هم بخش خصوصی رونق بیشتری می‌گیرد.

 وی افزود: بخش دیگری از متقاضی دریافت پروانه ساخت فیلمسازان تازه کار و افرادی هستند که خارج از این کمپانی‌ها کار می‌کنند. شورای پروانه ساخت  برای پیشبرد کار آنها بدور از نگاه بسته، می‌تواند فیلمنامه‌شان را مورد ارزیابی قرار دهد. دراین صورت شورای پروانه ساخت هم در جریان تولیدات سالانه قرار می‌گیرد و هم صف‌های طولانی برای دریافت پروانه ساخت کمتر می‌شود.

منبتی ادامه داد: همیشه در مدیریت سینما چارچوب وجود داشته است اما در دوره‌های مختلف بنا به اهداف کلی دولت، سرفصل‌ها تغییر پیدا کرده و با توجه به وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه خط قرمزها پایین و بالا رفته است. اما همواره قواعد کلی نظام و اعتقادات یکی بوده است. سینماگرانی که سالها در عرصه سینما فعالیت کرده‌اند مطمئنا به مقتضیات کار در این حرفه آگاهند. نبود پروانه ساخت امنیت مالی و معنوی آثار سینمایی را از بین می‌برد، اما اعتماد به فیلمسازان و بازبودن نگاه شورای پروانه ساخت، به جذابیت  سینما می‌افزاید و زمینه را برای  ایجاد خلاقیت و نگرش‌های گوناگون  فراهم می‌کند.