سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۳۹۲ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
منتقدان و روزنامه‌نگاران انتخاب کردند/

رقابت «گذشته»، «دربند» و «خسته نباشید»/ نماینده ایران در اسکار کدام فیلم است؟

gozashte

۱۰ منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی درباره بهترین گزینه ایران برای شرکت در اسکار نظر دادند.

۱۰ منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی درباره بهترین گزینه ایران برای شرکت در اسکار نظر دادند.

سوره سینما- همه آنان که اندکی با علم ارتباطات و مقوله ای به نام اعجاز رسانه آشنا باشند، می دانند مراسم اسکار، صرف نظر از آنکه یک جایزه سینمایی باشد، تبلبغ فرهنگی برای هر کشور به حساب می آید. صرف حضور فیلمی از ایران در این مراسم می‌تواند نگاه به شدت مخدوش شده نسبت به کشورمان را تا حدی تلطیف کند و بیشتر به یاد جهانیان بیاورد که ما نیز در مسیر جریانات روز جهان قرار داریم و کند و تند شدن این حرکت، اصل هویت وجودی ایرانی را زیر سوال نمی‌برد. انتخاب نماینده ایران برای اسکار، همواره با حاشیه ها و چالش‌هایی همراه بوده و گاهی آثار شایسته و شاخص به دلایلی غیرسینمایی از حضور برای این رقابت محروم شده‌اند. اهدای اسکار به فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی اما قاعده بازی را بهم زده و این امیدواری را به وجود آورده که سینمای ایران و شایستگی‌هایش در این رقابت پر زرق و برق بیشتر دیده شوند. این روزها خبر داغ سینما، انتخاب فیلم برای اسکار است. با ۱۰ منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در این باره صحبت کردیم.

شهرام جعفری‌نژاد منتقد باسابقه سینما در این باره به خبرنگار سوره سینما گفت: به گمانم «گذشته» از نظر حقوق تهیه کنندگی نتواند محصولی از ایران به حساب بیاید، اما اگر از این مشکل صرف نظر کنیم، فیلم فرهادی به سبب پیشینه خوب او بهترین گزینه برای معرفی به اسکار است. در غیر این صورت به نظرم فیلم «دربند» می تواند جایگزین خوبی باشد. این تناسب را با توجه به ذائقه‌ای که از اسکاری ها سراغ دارم، عنوان می کنم. البته «قاعده تصادف» و «خسته نباشید» هم آثار خوش ساختی هستند.

گیسو فغفوری روزنامه نگار و دبیر فرهنگی روزنامه «بهار» هم انتخابی مشابه با جعفری نژاد دارد: من فیلم «گذشته» را مناسب ترین گزینه برای معرفی به اسکار ارزیابی می‌کنم. دلیل آن هم خیلی روشن است. جوایز زیادی برده و پخش کننده خارجی هم دارد.

مهرزاد دانش یکی دیگر از منتقدانی است که فیلم اصغر فرهادی را بهترین نماینده سینمای ایران در اسکار می‌داند: من به فیلم «گذشته» رای می‌دهم. به دلیل ارزش های سینمایی فیلم و شناخته تر بودن کارگردان آن در مناسبات اجتماعی و فضای بین‌المللی. در زمینه تولید و پخش نیز فیلم فرهادی از اعتبار بیشتری برخوردار است.

شاهین امین روزنامه‌نگار از فیلم «یه حبه قند» که پارسال نتوانست در این رقابت حضور یابد نام می‌برد: فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی به دلیل قصه گو بودن گزینه مناسبی است. من «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی را هم همچنان قابل اعتماد به حساب می آورم، چون فضاسازی خوبی دارد و بیشتر فرم است، اما از آنجا که اسکار همیشه به روایت توجه خاصی داشته ، «گذشته» از شانس بهتری برخوردار است.

جهانبخش نورایی منتقد باسابقه سینما پاسخی متفاوت دارد: شاید تعجب کنید، اما مدت هاست سینمای ایران را دنبال نمی کنم و در این زمینه پیشنهادی ندارم.

عباس یاری روزنامه نگار و منتقد باسابقه و دبیر اجرایی ماهنامه معتبر فیلم می‌گوید: اگر «گذشته» را به دلیل اینکه در ایرانی بودن آن شبهه وجود دارد، کنار بگذاریم، من به فیلم «دربند» ساخته پرویز شهبازی رای می دهم ، چون در ساختار، بازی و پرداخت، به خوبی جامعه ایرانی را به نمایش می‌گذارد. البته فیلم «خسته نباشید» ساخته محسن قرایی هم به دلیل جذابیت های توریستی که دارد و برخورداری از پتانسیل همذات پنداری با مسافر خارجی، می‌تواند موفق باشد. این فیلم برای مخاطب بین‌المللی جذاب است.

مینا اکبری روزنامه نگار و دبیر فرهنگی روزنامه اعتماد با اشاره به اهمیت پخش کننده قوی در موفقیت در اسکار می‌گوید: مهمترین مسئله در اسکار، مسئله پخش است. اینکه یک فیلم محصول کجا باشد، مهم نیست. این اهمیت دارد که فیلم از چه کشوری برود. فیلمی که به اسکار می‌رود باید از یک پخش کننده خارجی بهره مند باشد که آکادمی اسکار او را بشناسد. دو فیلم اسکاری ما «بچه‌های آسمان» و «جدایی نادر از سیمین» هر دو از حمایت دو کمپانی بزرگ بهره مند بودند. نکته دیگر آنکه یک فیلم برای معرفی شدن به اسکار نیازمند آن است که در کشور خود حداقل یک هفته برای آن فروش بلیت انجام شده باشد. به همین دلیل خیلی از فیلم‌های خوب سال ۹۱ هستند که مجوز معرفی شدن به اسکار از سوی سینمای ایران را ندارند.

سعید مروتی روزنامه‌نگار و دبیر بخش سینمای روزنامه همشهری می‌گوید: «گذشته» از همه گزینه های موجود مناسب تر است. فرهادی اینطور عنوان کرده که فیلم برای معرفی به اسکار مشکلی ندارد. چند سال قبل هم فیلم «روبان سفید» متعلق به یک کارگردان اتریشی از طرف کشور دیگری به اسکار فرستاده شد. فیلم فرهادی دو بازیگر ایرانی دارد و گذشته از آن، غیر از این فیلم نمونه دیگری نداریم که تا این حد در عرصه بین المللی موفق بوده باشد.

کیوان کثیریان منتقد و روزنامه نگار هم «گذشته» را انتخاب می‌کند:«گذشته» گزینه مناسب تری است، چون شانس بیشتری دارد. این فیلم در اروپا به نمایش درآمده و در آمریکا دیده شده و در جشنواره کن هم حضور پیدا کرده است. البته اگر فیلم ایرانی تر دیگری وجود داشت، من نسبت به آن راغب تر بودم، اما در شرایط حاضر فیلم بهتری غیر از اثر فرهادی وجود ندارد.

اسماعیل میهن‌دوست کارگردان سینما و روزنامه نگار هم فیلم اصغر فرهادی را انتخاب می‌کند: اگر «گذشته» این امکان را داشته باشد که به عنوان محصولی از ایران فرستاده شود، نظر من روی همین فیلم است. ساخته فرهادی اجرایی استاندارد دارد و داستان آن می‌تواند با مخاطب غربی و شرقی ارتباط برقرار کند. همچنین با توجه به سابقه فرهادی در عرصه جهانی و اسکار، احتمال موفقیت این فیلم بالاتر از گزینه‌های موجود دیگر است.


2 thoughts on “رقابت «گذشته»، «دربند» و «خسته نباشید»/ نماینده ایران در اسکار کدام فیلم است؟”

  1. پرستو می‌گه:

    تو این مدت این همه فیلم تو ایران اکران شده
    حالا منتقدان و کارشناسان مان گیر داده اند به یک فیلم غیر ایرانی!!!
    چرا اصرار دارید به دریافت اسکار؟ مگر سال قبل دریافت کننده اسکار مستحق آن بود؟
    چرا سعی ندارید با نمایش یک فیلم روح حاکم بر جامعه و سینمای ایران رو معرفی کنید؟!
    لطفا آقایون پاسخگو باشند

  2. شیرین می‌گه:

    امیدوارم فیلم گذشته رو انتخاب کنند.با توجه به پخش کننده خارجی قوی ای که داره(سونی پیکچرز) شانس خیلی زیادی داره.از همه فیلم های هم که امسال در ایران اکران شدند،قوی تره.
    در ضمن گذشته کجاش غیر ایرانیه.کاملا” و بسیار خوب به یک شخصیت ایرانی و خصوصیاتش می پردازه.در ضمن اینکه کارگردانش ایرانیه،در صورت برنده شدن افتخاری برای کشور ما محسوب میشه.
    فیلم هایی که تو این مدت تو ایران اکران شدند کدامشان شانس دارند؟ بهترینشون هیس! هستش که اون هم پر از اشکالات فنی و حقوقیه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>