سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش روز دوم جشنواره «هنر زنده است»/ حفظ ماهیت مستقل فیلم کوتاه

honar-zende-ast-2

دوشنبه یازدهم اسفندماه دومین روز از «هنر زنده است» نخستین جشنواره خصوصی هنری کشور برگزار شد.

سوره سینما – «هنر زنده است» عنوان رویدادی است که تلاش می‌کند در روزهای کرونا که همه ناگزیر به دوری‌گزینی اجباری هستند، با کمک ابزاز هنر امید به جامعه تزریق کند و تریبونی برای هنرمندان در دوران کرونا باشد. دوشنبه ۱۱ اسفند دومین روز از نخستین جشنواره خصوصی هنری کشور بود.‌ در این گزارش مروری داریم بر آنچه در روز دوم گذشت.

* عکاسی که سوژه شد

پوشش فیلم‌های گوناگون از مستند گرفته تا داستانی و فراهم آوردن بستری برای نمایش آثار هنرمندان در این شرایط که کمتر کسی به هنر توجه می‌کند، اتفاقی بود که «هنر زنده است» آن را رقم زد. پرده نقره‌ای سالن اصلی سینما باغ کتاب مستندی به کارگردانی ساسان فلاح‌فر را به نمایش گذاشت. «چشم ایرانی» روایتی از عکاس ایرانی در دل یک بحران است. ساسان فلاح‌فر در «چشم ایرانی» جنگ عراق و سوریه را از دریچه دوربین حسن قائدی عکاس ایرانی دیده و مستند پرتره‌ای ساخته که گریزی به مستند بحران هم می‌‌زند.

* حفظ ماهیت مستقل فیلم کوتاه

امروز دورانی که فیلم کوتاه را وابسته به سینمای بلند می‌دانستند و اینگونه آثار در کنار فیلم‌های سینمایی بلند قرار گرفته و در سایه حضور داشتند، گذشته است. سینمای کوتاه توانسته در این سال‌ها ماهیت مستقل خود را در سینما پیدا کند و این موضوع از دید برگزارکنندگان جشنواره «هنر زنده است» پنهان نمانده و نکته قابل توجه اختصاص پنج سانس برای نمایش فیلم‌های کوتاه در سالن‌های مجموعه باغ کتاب است. در روز دوم نمایش آثار کوتاه با حضور پررنگ شهرستانی‌ها همراه بود. از تهران و اصفهان تا مازندران و حتی هرمزگان هم آثاری به نمایش گذاشته شد تا این پیام را منتقل کنند که هنر مختص پایتخت نیست و فیلمساز در هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند مسائل را از دریچه دوربین خود روایت کند.

* دلیل اکران‌نشدن فیلم‌های «اکران نشده» از زبان کمال تبریزی

از برنامه‌های جنبی روز دوم جشنواره می‌توان به نخستین نشست دبیران جشنواره اشاره کرد. کمال تبریزی؛ دبیر بخش فیلم در این نشست گفت: «من فکر نمی‌کردم که با وجود امکانات کم مالی جشنواره و عدم تبلیغات جشنواره با چنین استقبالی مواجه شویم. این جشنواره صرفا از دل هنرمندان و هنر‌ جوشیده و شکل گرفته است. توجه افراد به این جشنواره اتفاقی بسیار مبارک است». تبریزی درباره جای خالی «نمایش فیلم‌های اکران نشده» در برنامه این دوره توضیح داد: چون تعداد مخاطبان ما بسیار محدود بودند و افراد از دل متخصصان این حوزه انتخاب شده بودند و اکران عمومی هم برای این فیلم‌ها نداشتیم، من فکر نمی‌کردم که دچار مشکل شویم، اما متاسفانه با ممانعت و محدودیت جدی مواجه شدیم.

او گفت: من از دوستان در شورای پروانه نمایش درخواست کرده بودم که مجوز قانونی برای اکران اختصاصی این آثار داشته باشیم. اما بعد از انتخاب آثار همه پا پس کشیدند. به هرحال یک روزی همه این آثار پروانه نمایش خواهند گرفت اما به دلایل مختلف این اتفاق عملی نشد. امیدوارم تا سال آینده و دوره جدید همه این آثار از بند توقیف رها شوند اما اگر هم نه، امیدوارم در دوره بعدی این اتفاق که به نفع همه هم هست، عملی شود. به نظر من شجاعت برخورد با چنین مواردی باید از رفتارهای اصلی مدیران باشد چراکه شکل‌گیری چنین ماجرایی باعث رشد و اعتلای سینمای ایران خواهد شد.

بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است»، اجرای برنامه‌های جشنواره در بخش‌های موسیقی، تئاتر و دیجیتال‌آرت در پلتفرم تیوال، پس از اخذ مجوزهای قانونی و رسمی برای مخاطبان و هنردوستان آغاز خواهد شد.

جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>