سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اسفند ۱۳۹۹ در ۱:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش روز چهارم جشنواره «هنر زنده است»/ جهان امروز دنیای دیجیتال است

honar-zende-ast-4

سیف‌الله صمدیان در نشست جشنواره «هنر زنده است» به داشتن تعریف درست از دیجیتال آرت و لزوم معرفی بخش‌های مختلف آن به جامعه تاکید داشت زیرا به اعتقاد او جهان امروز دنیای دیجیتال است.

به گزارش سوره سینما، کرونا این مهمان ناخوانده با ورودش به کشور اتفاقاتی را رقم زد که پیش از این تجربه نکرده بودیم. از جمله بخش‌هایی که بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفت هنر و هنرمندان بودند. ذات هنر به ارتباط با مردم گره خورده است و تعطیلی یک به یک مراکز هنری و توجه نکردن مسئولان به هنرمندان، سال سختی را برای هنر ایران ساخت. جشنواره «هنر زنده است» از دل یک بحران سربرآورد تا نشان دهد هنر آزرده می‌شود اما مرگ در آن تعریف نشده است. این جشنواره که از دهم اسفند درحال برگزاری است به روز چهارم خود رسید و در این گزارش مروری داریم بر آنچه در روز چهارم رخ داد.

روزچهارم جشنواره در چندقدمی بهار و باد کم‌جان آخر زمستانی در فضای جالب و فرهنگی باغ کتاب برگزار شد. سانس اول سالن اصلی میزبان فیلم «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» ساخته روح‌الله صدیقی بود. صدیقی در نشست خبری شکل‌گیری ایده این اثر را حاصل کار کارگاهی دانست و گفت: «کار در قالب یک کارگاه باحضور ۵۰ نفر از بچه‌ها شروع شد، در این جلسات ما از قصه های زندگی خودمان و رازهایمان می گفتیم تا در نهایت برخی از این قصه ها مورد توجه ما قرار گرفتند، و در نهایت با اتودهای بسیار به گروهی بیست نفره رسیدیم که این خانواده شلوغ را تشکیل می‌دادند.» «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» روایت خانواده‌ای است که فرزندشان یک شب سر میزشام قهر می‌کند و ۲۰ سال خبری از او نمی‌شود. صدیقی در نشست این فیلم عنوان کرد: «ما ترسی از تکراری بودن مدل نداشتیم، خیلی ایرانی و نسل و طبقه خاصی داستان را روایت کردیم.»

هوتن شکیبا، محمد نادری و رویا نونهالی در بازدید از جشنواره

بازیگران کار بیشتر بازیگران تئاتر هستند و نکته جالب حضور شاهرخ دولکو که او را بیشتر در جایگاه منتقد و مدرس سینما می‌دانیم، به عنوان بازیگر است. البته دولکو پیش‌تر در سال ۷۶ با فیلم «سینما سینماست» بازیگری را تجربه کرده بود. او در نشست خبری این فیلم توضیح داد: «من اگر بخواهم فراستی وار به اثر نگاه کنم، باید بگویم این فیلم درآمده است. با توجه به اینکه «تک‌نوازی..» اولین اثر بلند سینمایی و همینطور کم بودجه است، باید گفت که فیلم موفقی است.»

در حاشیه‌نگاری از روز چهارم باید به حضور چهره‌هایی چون هوتن شکیبا، رویا نونهالی، رامین حیدری‌فاروقی و محمد نادری در جشنواره اشاره کرد که به تماشای فیلم «تک‌نوازی روی یخ‌های شناور» نشستند.

جهان امروز دنیای دیجیتال است

سانس دوم روز چهارم به دومین نشست با دبیران جشنواره اختصاص داشت. سیف‌‌الله صمدیان که خود عضو شورای سیاست‌گذاری و داور است به نمایندگی از محمود کلاری؛ دبیر بخش دیجیتال آرت در این نشست حضور داشت. او در این نشست به داشتن تعریف درست از دیجیتال آرت و لزوم معرفی بخش‌های مختلف آن به جامعه تاکید داشت زیرا به اعتقاد صمدیان جهان امروز دنیای دیجیتال است.

سیف‌الله صمدیان که خود از عکاسان و فیلم‌برداران به‌نام ایران است و در ۱۵ سالگی توانسته بود مقام نخست مسابقات سراسری عکاسی را کسب کند در این نشست به تغییر دنیای امروز و امکان ساخت فیلم حتی با یک تلفن همراه اشاره کرد و توضیح داد: «این جشنواره بهترین امکان را به افراد می‌دهد تا بدون درگیرکردن خانواده در بحث مالی بتوانند در یک رویداد فرهنگی شرکت کنند، بهترین فیلم‌ها را بسازند و عکس‌های تاریخی بگیرند و تمام روابط کاری را کنار بگذارند و بتوانند خلق کنند.»

این عضو شورای سیاست‌گذاری گریزی هم به لزوم حمایت از رویدادهایی مانند جشنواره «هنر زنده است» زد و کمی تند اما مفید گفت: «اگر شرایط عادی شود و چه آنهایی که با پول نفت وارد می‌شوند و چه کسانی که در بازار آزاد حضور دارند، باید نگاه بیشتری به برپایی جشنواره‌ها داشته باشند، که در این صورت اتفاق بهتری می‌افتد»

روز پرمخاطب فیلم کوتاهی‌ها

فیلم‌ کوتاهی‌ها که نقش پررنگی در اولین دوره از رویداد فرهنگی و خصوصی «هنر زنده است» دارند هم‌ روز پرمخاطبی را پشت‌سر گذاشتند. سالن اصلی که سانس ساعت ۱۹ خود را به نمایش آثار کوتاه اختصاص داده میزبان فیلم‌های «نام مرده»، «خون بس»، «قلعه آرامش»، «محاق»، «ازخاک»، «گرگ و میش» و «غیرقابل فروش» بود. این آثار که در ژانرهای مختلف ساخته شده بودند و از تهران، همدان، مازندران و کرمان به این جشنواره آمده‌اند. سالن شماره هشت هم ۱۴ فیلم کوتاه برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشت که شامل آثار داستانی و مستند می‌شدند که از سه دقیقه فیلم تا اثری ۴۰ دقیقه‌ای در کنار هم به نمایش گذاشته شدند.

جمع کثیر اهالی موسیقی و تئاتر چشم انتظار مجوز

جشنواره «هنر زنده است» هنر را محدود به سینما و هنرمند را محدود به بازیگران ندانسته و تلاش کرد تا اعضای خانواده هنر را در کنار هم ببینند. قرار بر این بود که جشنواره چهار بخش موسیقی، سینما، تئاتر و دیجیتال آرت داشته باشد و اثر هنرمندان موسیقی که در بخش‌های اجرای گروهی، گروه‌های آوازی بانوان و موسیقی الکترونیک آثار متعددی را به جشنواره ارسال کرده بودند به همراه اجرای گروه‌های تئاتری از سراسر ایران به صورت برخط و بدون پرداخت هزینه از طریق پلت‌فرم‌ها تیوال به نمایش گذاشته شود اما این بخش‌ها هم‌چنان چشم‌انتظار اخذ مجوز مانده‌اند تا مسئولین گوشه چشمی نشان دهند و آثار به نمایش درآیند تا زحمت و تلاش این جمع کثیر از هنرمندان دیده شود.

جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>