سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۳۹۲ در ۸:۰۷ ق.ظ چاپ مطلب
شورای پروانه ساخت در دولت یازدهم/

علی‌اکبری: دلیل ممیزی‌‌ و اعمال نظر بی‌مورد نبود آیین‌نامه مدون است

Mohsen-Ali-Akbari

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» تصویب یک قانون و آیین‌نامه مدون را برای جلوگیری از ممیزی‌ ‌سلیقه‌ای و متغییر در دولت‌های مختلف تاثیرگذار دانست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «استرداد» تصویب یک قانون و آیین‌نامه مدون را برای جلوگیری از ممیزی‌ ‌سلیقه‌ای و متغییر در دولت‌های مختلف تاثیرگذار دانست.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما درباره اهمیت چگونگی عملکرد و سیاست گذاری شورای پروانه ساخت در مدیریت جدید سینما و تاثیر آن در تولیدات سالانه به سوره سینما گفت:  در تمام دوره های مدیریتی سینما مشکل اساسی در شورای پروانه ساخت نبود یک آیین نامه مدون  نسبت به مسئله نظارت و ممیزی بوده است.از این رو اغلب این شورا براساس سلایق شخصی اداره شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است» ادامه داد: وقتی که در هر دولت تنها پای اعمال نظر شخصی به میان باشد، سلیقه و نگاه یک شورای ۵ نفره در تعیین سرنوشت تولیدات سالانه تاثیر مستقیم  می‌گذارد. ممیزی‌های بی‌منطق و محافظه‌کاری‌های بی مورد اتفاق می‌افتد و شورا پروانه ساخت و نمایش هیچگونه جواب منطقی را برای رد و یا قبول اثر نمی‌تواند به فیلمساز ارائه دهد. وقتی که خط قرمزها متغییر باشند فیلمسازان تکلیفشان را نمی‌دانند. چرا که در هر دوره مدیریتی رویکر و عملکرد شورای ساخت و نمایش تغییر می‌کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مریم مقدس»  در پایان گفت: معتقدم برای برون رفت از این قضیه در مدیریت جدید سینما  باید سعی شود تا یک طرح آیین‌نامه  از طرف وزارت ارشاد  به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود تا در صورت لزوم با اعمال نظر کمسیون فرهنگی مجلس یک آیین‌نامه مدون به تدوین و تصویب برسد. تا شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت‌های  مختلف براساس آن آیین‌نامه مدون آثار را مورد ارزیابی قرار دهند. تا زمانی که سیستم نظارتی قانون‌مند و تحت یک چارچوب قاعده‌مند عمل نکند حتی با تغییر در چیدمان شوراها هم نمی‌توان از عملکرد سلیقه‌ای جلوگیری کرد.