سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

بازگشایی ضدغرورآفرین سینما

salon-cinema

گزارش فروش سینماها در یک هفته گذشته نشان می‌دهد چشم‌انداز گیشه در ایام کرونا به یک تراژدی شبیه است.

سوره سینما – روز گذشته سامانه سمفا گزارشی از وضعیت فروش فیلم‌های روی پرده سینما، اکران ۱۸ام تا ۲۴ام اردیبهشت را منتشر کرده است. با انتقال سینما از گروه سوم طبقه‌بندی ستاد ملی کرونا به گروه دوم، این امکان برای فعالیت سینماداران از هفته گذشته مهیا شد. حالا در مناطق نارنجی‌رنگ و حتی با اغماض، در مناطق قرمز رنگ سینماها می‌توانند فعالیت کنند؛ اما اعداد و ارقام این فهرست نشان می‌دهد با شرایط فروش نمی‌توان امیدی به تثبیت بازار سینما داشت.

طی هفت روز اکران، تنها ۹هزار ۳۲۷ نفر طی ۲۰۹۸ اکران به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند. ترکیب این دو رقم نشان می‌دهد در هر سانس سینمای به‌طور متوسط تنها ۴.۵ نفر مشتری سینما بوده‌اند. روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان « تشدید توزیع ناعادلانه سالن سینما در ایران» در مهر ۹۹ اعلام کرده بود در کل کشور تعداد کل پرده‌های سینما برابر با ۳۵۸ مورد است تا در مجموع صندلی‌های این تعداد پرده، ۱۶۳هزار و ۵۳عدد شود. در آن زمان نسبت جمعیت به تعداد صندلی برابر با ۴۹۱نفر بود.

حالا با فرض اینکه طبق قانون یک‌سوم در سینماها بابت کرونا اعمال شود، هم‌اکنون ۵۴هزار و ۳۵۱ صندلی در هر سانس برای مخاطب ایرانی دردسترس است. اما رقم فروش کل نشان می‌دهد کل مخاطبان سینما یک‌ششم ظرفیت هر سانس است. با ضرب این اختلاف در تعداد سانس‌ها می‌توان دریافت سینما در چه ضرر عظیم گرفتار شده است.

ماجرا زمانی دردناک می‌شود که به رقم فروش می‌رسیم: ۲۰۱میلیون و ۶۰۱هزار و ۶۵۰ تومان. یعنی در هر سانس تنها ۹۶هزار تومان و این برآمده از بازاری با ۲۹ فیلم است. به عبارتی سینما برای مخاطبان مختلف فیلم‌های متفاوتی در نظر گرفته است؛ اما نکته جالب ماجرا آنجاست که فیلم Tenet کریستوفر نولان در یک اکران، تنها دو مخاطب داشته است. گویی دیدن فیلم هالیوودی روی پرده عریض چندان برای مخاطب جذابیت نداشته است. کما اینکه شهرت کارگردانان نیز در فروش فیلم‌ها بی‌تأثیر بوده است.

در حضور فیلم‌هایی از مجید مجیدی و مسعود کیمیایی،‌ پرفروش‌ترین فیلم یک هفته گذشته،‌ فیلم نه‌چندان تبلیغ شده شهرام شاه حسینی، «هفته‌ای یکبار آدم باش» است. بدون‌شک حضور پژمان جمشیدی در فروش تأثیر مستقیمی داشته است؛ اما فروش ۵۶میلیون تومانی در ۵۵۱ سانس بیشتر به یک تراژدی می‌ماند. هر سانس ۱۰۲ هزار تومان.

فیلم «خورشید» با فروش ۴۹میلیونی در رده دوم قرار دارد تا در کل به فروش ۴۲۰میلیونی دست یابد. «شنای پروانه» که امید گیشه سال گذشته بود، در طول یک هفته تنها ۱۲میلیون تومان فروش داشته است تا شاید فروش ۳ونیم میلیاردی کارگردان شیرازی،‌ پایانی تلخ برای اولین حضورش در بازار سینمای داستانی باشد.

«خون‌ شد» کیمیایی در رده پنجم تنها ۱۰ میلیون فروش داشته است و «لاله» با همه حواشیش کمتر از ۸میلیون تومان فروخته است.

جدول فروش منتشر شده تنها می‌تواند گواه بر یک موضوع باشد، تداوم این وضعیت به معنی تغییر کاربری سینماها در سال جاری است. جایی‌که سینمادار غیردولتی ورشکسته می‌شود و فیلمساز مستقل منقرض. همه چیز در انقیاد سینمای دولتی درخواهد آمد.

فروش فیلم‌های در حال اکران از ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>