سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

چند خبر کوتاه از سینما و تلویزیون/ «سیارک» و «صحنه‌زنی» در جشنواره جهانی فجر

2film-Jelvegah-Shargh-Fiff

اسامی دو فیلم بلند سینمایی ایرانی راه‌یافته به بخش جلوه‌گاه شرق سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در این دوره از جشنواره در بخش جلوه‌گاه شرق، هشت فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

دو فیلم ایرانی راه‌یافته به بخش آثار بلند سینمای جلوه‌گاه شرق عبارتند از: «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند و «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی.

«سیارک»، فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی حسینی‌وند است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که:‌ «ابراهیم دوازده سال دارد. او با مادر و پنج برادر و خواهرِ قد و نیم قدَش در دو اتاق کوچکِ تو در تو، در منطقه‌ای کویری و دور از روستا زندگی می‌کند. مادرِ ابراهیم دلش روشن است که روزی پسرِ بزرگ و شوهرش که دو سال پیش براى کار رفته‌اند و هرگز برنگشته‌اند، برمی‌گردند و بار سنگینِ زندگی از روی دوشِ ابراهیم برداشته می‌شود…»

sayyarak

هادی کاظمی، غزل شجاعی و ابراهیم زاروزهی از بازیگران این فیلم هستند.

«صحنه‌زنی»، دیگر فیلم پذیرفته‌شده در بخش جلوه‌گاه شرق به نویسندگی و کارگردانی علیرضا صمدی است. این فیلم درباره شخصیتی به نام اسد است که همراه با گروهی صحنه‌های جعلی تصادف می‌سازد تا از بیمه خسارت بگیرد.

Sahne-Zani

مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی و مجید صالحی از بازیگران این فیلم هستند. مجید رضابالا تهیه‌کننده «صحنه‌زنی» است.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

پوستر بین‌المللی «شهربانو» رونمایی شد

همزمان با انتخاب «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی برای رقابت در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از پوستر بین‌المللی این فیلم رونمایی شد.

پوستر بین‌المللی فیلم سینمایی «شهربانو» با نام انگلیسی «Lady of the City»  به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی که به بخش مسابقه بین الملل (سینمای سعادت) سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر راه یافته است، رونمایی شد.

مریم بحرالعلومی پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانی بخش جلوه‌گاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برای اولین فیلم خود «پاسیو» دریافت کرده است و این دومین حضور رقابتی این کارگردان در جشنواره جهانی فیلم فجر به شمار می‌رود.

بحرالعلومی به جای خلاصه داستان «شهربانو» نوشته است: یکی از بدترین مجازات‌ها اینه که وسط یه اشتباهِ ناخواسته یا خواسته‌ای اشتباه، خودت رو حبس کنی تا ابد… جوری که انگار، نه راه پس داری نه راه پیش. نه جایِ موندن و نه جونِ رفتن!

shahbanoo poster en

پوستر بین‌المللی «شهربانو» را روژان ایرجی طراحی کرده و پخش جهانی این فیلم بر عهده ثمین مهاجرانی (کمپانی مارون فیلم) است.

فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان ارثی، ترنم کاظمی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری و صدای افتخاری مه لقا باقری نقش‌آفرینان «شهربانو» هستند.

عوامل سازنده این فیلم سینمایی عبارتند از: کارگردان: مریم بحرالعلومی، نویسنده: پژمان تیمورتاش، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، مدیر صدابرداری: علی کیان ارثی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی‌نژاد، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: فرحناز نادری، طراح گریم: امید گلزاده، تدوین: سینا گنجوی، آهنگساز: امیریل ارجمند، تصحیح رنگ: سامان مجدوفایی، عکاس: پویان بحق، تصویر پشت صحنه: علی یعقوبی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، برنامه‌ریز: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: مجید مافی، منشی صحنه: فرشته حجازی، دستیار دوم کارگردان: افشین اصلانی، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، مدیر تولید: روح‌اله مهاجری، سرمایه‌گذاران: مریم بحرالعلومی و بنیاد سینمایی فارابی، تهیه‌کننده: پگاه احمدی، مجری طرح: مریم بحرالعلومی.

مستند «معتاد به نفت» به تلویزیون می‌آید/ کاهش تحریم‌های نفتی سوژه «به اضافه مستند» شد

مستند «معتاد به نفت» به کارگردانی سیاوش سرمدی در جدیدترین قسمت برنامه به اضافه مستند پخش می‌شود. این فیلم نگاهی به وابستگی ایران به نفت، چالش‌ها و مشکلات آن دارد.

بیست و هفتمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «معتاد به نفت» به کارگردانی سیاوش سرمدی روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «معتاد به نفت»، نگاهی چالشی به اقتصاد نفتی ایران داشته و به بررسی مشکلاتی می‌پردازد که به‌ واسطه وابستگی کشورمان به نفت و تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد شده است.

وابستگی اقتصادی ‌ایران به فروش نفت باعث شده است که آمریکا سیاست‌های خصمانه خود را با تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال کند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش وابستگی ایران به نفت می‌تواند این تحریم‌ها را کاملا بی‌اثر کند.

مستند «معتاد به نفت» به کارگردانی سیاوش سرمدی، ضمن گفت‌وگو با اقتصاددانان، اساتید دانشگاه و مسئولان حوزه نفتی کشور تاثیر تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران بررسی و راه‌های گذر از این مشکلات را معرفی کرده است.

Be Mostanad 27

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مهدی پورصفا روزنامه نگار و مسعود فروزنده پژوهشگر حوزه تاریخ نفت برگزار می‌شود. در این میز کارشناسی موضوع تحریم‌های نفتی و راه‌های گذر از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این قسمت از برنامه روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روز‌های چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ و جمعه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستند‌های دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>