سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ مهر ۱۳۹۲ در ۸:۴۷ ق.ظ چاپ مطلب
صدور پروانه ساخت در دولت یازدهم/

مهدی رحمانی: ممیزی در دولت جدید شفاف و مشخص شود

mehdi-rahmani

مهدی رحمانی مهم‌ترین مشکل موجود در شورای پروانه ساخت را نبود مقررات شفاف و مشخص عنوان کرد.

مهدی رحمانی مهم‌ترین مشکل موجود در شورای پروانه ساخت را نبود مقررات شفاف و مشخص عنوان کرد.

رحمانی به سوره سینما گفت: در مورد پروانه ساخت یک مساله مهم وجود دارد که در دوره هایی پررنگ بوده و در دوره هایی کمرنگ، اما به هر حال همیشه وجود داشته و آن بحث قوانین و مقررات مربوط به ممیزی است. ما نمی‌دانیم به لحاظ اداری چه مقدار زمان لازم است که پروانه ساخت دریافت کنیم . شاید یک فیلمساز حتی ۶ ماه هم برای دریافت پروانه خود معلق باقی بماند و در بوروکراسی اداری وقتش تلف شود. هنوز نمی‌دانیم چه مسائلی خط قرمز است، چه مسائلی قرار نیست مطرح شود؟ همیشه سلیقه ای با مسائل برخورد می‌شود و شاید این اصلی‌ترین مسئله موجود باشد.

وی افزود: این اواخر شورای صدور پروانه ساخت حتی درباره ژانر فیلم‌ها هم نظر می داد، در حالی که من فکر می کنم در این مورد صاحب نظر نیست. سوال من این است که آیا شورای پروانه ساخت قرار است صرفا مسوولیت ممیزی ها را به عهده داشته باشد یا برنامه‌ریزی برای تولید هم بر دوش آن است؟ تعداد پروانه ساخت های صادر شده زمانی می تواند برای شورا اهمیت داشته باشد که قرار باشد از نمایش و اکران آن هم حمایت شود.

این کارگردان ادامه داد: به طور کلی به نظرم وقتی پروانه ساخت وجود دارد، دیگر نیازی به پروانه نمایش نیست. از طرفی پروانه نمایش می تواند در حالی صادر شود که فیلم بدون نیاز به پروانه ساخت تولید شده باشد. اگر بناست ممیزی اعمال شود، این کار می‌تواند در یک مرحله انجام بگیرد.

مهدی رحمانی درباره جدیدترین پروژه سینمایی خود، «برف» توضیح داد: این فیلم توسط امیرحسین قاسمی در استودیو روشنا در حال صداگذاری است و امیدواریم در جشنواره فیلم فجر پیش رو شرکت داده شود.

مهدی رحمانی کارگردانی فیلم‌های سینمایی «دیگری» و «پنهان» را در کارنامه خود دارد.