سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۱ ب.ظ چاپ مطلب

از تعطیلی موقت دارالفنون تا جزئیات سیناندو!

fajr-jahani

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی برگزار می‌شود که این دوره به لحاظ برگزاری تفاوت‌های بسیار زیادی با دوره‌های پیشین خود دارد که در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به برگزاری آن در شرایط کرونا.

سوره سینما محمدعلی حیدری : سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی [پس از یک سال تعطیلی موقت] برگزار می‌شود که این دوره به لحاظ برگزاری تفاوت‌های بسیار زیادی با دوره‌های پیشین خود دارد. از تغییر دبیر تا تعطیلی موقت دارالفنون و همچنین نمایش فیلم‌ها و حضور مهمانان در این دوره از جشنواره.

اولین تغییرات

چهاردهم مهرماه ۱۳۹۸ بود که حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی؛ به ترتیب ابوذر ابراهیمی ترکمان (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، سیدروح‌الله حسینی، محمد حمیدی‌مقدم، علیرضا شجاع‌نوری، نادر طالب‌زاده، محمدمهدی عسگرپور، رائد فریدزاده، مصطفی کاظمی (مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران)، سیدرضا میرکریمی و سیدعباس موسوی (سخنگوی وزارت امور خارجه) را به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی کرد و در پی این حکم محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر شد.

با انتشار این خبر، مشخص بود که جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر تغییرات تازه‌ای قرار دارد اما آن تغییرات چه بود و چگونه بنای اجرای آن را داشتند یک طرف، تغییری که با آمدن کرونا در جهان و مخصوصا در ایران ایجاد شد یک طرف. کرونا با خودش شوک بزرگی را به عرصه‌های مختلف وارد کرد و فرهنگ عرصه‌ای بود که از این شوک بیشترین لطمه‌ها رادید. شوکی که حتی برگزارکنندکان جشنواره جهانی فیلم فجر را هم غافلگیر کرد و حتی دبیری که تازه حکم‌اش را گرفته بود این بار جدا از برنامه‌های پیشین‌‌اش باید با موضوعی غیرمنتظره رو‌به‌رو شود که آن موضوع «کرونا» بود.

پس از یک وقفه در برگزاری این دوره از جشنواره سرانجام اعلام شد که سی‌وهشتیمن دوره آن در تاریخ ۵ تا ۱۲ خرداد به شکل محدود [حضوری و آنلاین] برگزار می‌شود.

ملاک انتخاب آثار

به گفته دبیر جشنواره، تنوع اقلیمی و مضامینی که مرتبط با فرهنگ آن کشور باشد ملاک انتخاب آثار این دوره هستند. و جشنواره جهانی فجر برخلاف سایر جشنواره‌ها بر اساس ژانر و موضوع خاص متمرکز نمی‌شود.

نزدیک به ۱۲۰  فیلم در جشنواره جهانی فجر به نمایش درمی‌آید

بر اساس اطلاعات رسیده از جشنواره تاکنون بیش از هزار فیلم دیده و بررسی شده است که از میان آن‌ها حدود ۱۲۰ فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره نمایش داده می‌شود و این جشنوراه دارای دو بخش رقابتی و چند بخش غیررقابتی است.

حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره جهانی فجر

سهم فیلم‌های کشور میزبان باید یک به چهار باشد و این یک قاعده جهانی است که فدراسیون جهانی فیاپف آن را معین کرده است. که جشنواره جهانی فیلم فجر هم طبق استاندارد بین‌المللی بر این اساس عمل خواهد کرد.

نحوه برگزاری جشنواره در شرایط کرونا و فروش بلیط

مخاطبان از طریق سایت سینماتیکت می‌توانند اقدام به تهیه بلیت کنند. ظریفت سالن‌ها و تعداد سانس‌ها در این دوره به دلیل شرایط کرونا محدودتر از سال‌های قبل خواهد بود و اکران فیلم‌ها ساعت ۹ به پایان می‌رسد.

دارالفنون به سال آینده موکول شد

برگزارکنندگان این دوره نسبت به دارالفنون هم تصمیم‌های جدید اتخاذ کردند و معتقد بودند که در بخشی مانند «دارالفنون» نیاز به ارتباط چهره به چهره و حضور فیزیکی مهمانان خارجی دارد برگزاری این بخش به سال آینده و دوره بعد موکول شد.

«سیناندو» در جشنواره جهانی فجر

در این دوره از جشنواره از پلتفرم «سیناندو» برای بخش بازار استفاده خواهد شد که همان پلتفرمی است که بازار جشنواره کن از آن استفاده کرد. در این پلتفرم شصت پکیج وجود دارد و به همراه چهارصد مخاطب که فقط فیلم‌های ایرانی در آن به نمایش گذاشته می‌شود. نماینده فستیوال‌ها، تهیه‌کنندگان، مخاطبان و خریداران فیلم‌های ایرانی می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند. آن‌ها می‌توانند همه فیلم‌ها را ببینند.

کسانی در این پلتفرم قادر به دیدن فیلم هستند که صاحب فیلم اجازه تماشای آن را به آن شخص داده باشد.

جزئیات اکران فیلم‌های جشنواره در سالن‌های روباز و دیگر سالن‌ها

سینماهای چارسو، آزادی و کانون، میزبان اکران حضوری فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند بود که از میان سالن‌های درنظرگرفته‌شده، دو سالن به‌صورت ویژه برای اکران فیلم‌ها در فضای روباز، تجهیز شده‌اند.

سالن شماره هفت پردیس سینمایی چارسو در طبقه هشتم این مجموعه برای اکران به‌صورت روباز تجهیز شده است تا با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ نفر، میزبان مخاطبان جشنواره باشد. همچنین ۶ سالن دیگر پردیس چارسو هم به ‌سنت دوره‌های قبل جشنواره جهانی، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص پیدا خواهند کرد.

سالن سینمای روباز کانون در خیابان خالد اسلامبولی است که با ظرفیت ۱۵۰ نفر میزبان علاقه‌مندان در دو سئانس خواهد بود. یکی از ویژگی‌های این سالن که برای جشنواره سی‌وهشتم تجهیز شده، امکان استفاده مخاطبان از هدفون، حین تماشای فیلم برای شنیدن صدای فیلم با کیفیت بهتر‌ و بدون مزاحمت صداهای پیرامون است.

دو سالن پردیس آزادی هم امسال به ترکیب سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره اضافه شده‌اند که با ظرفیت ۳۰۰ نفر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>