سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

اکران خصوصی مینی سریال «اکستریم» برگزار شد

ekran-extreme

مراسم اکران خصوصی و نقد و بررسی مینی سریال «اکستریم» با حضور عوامل و جمعی از هنرمندان در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر هفت شهاب آسمان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه‌ای مینی سریال «اکستریم»، آیین اکران خصوصی مینی سریال «اکستریم» با اکران سه اپیزود «جزیره گنج»، «خواهرانه»، «مرگ مادر» و با حضور محمد ابی‌زاده نویسنده و کارگردان، رکسانا قهقرایی تهیه‌کننده، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه و جمعی از عوامل و بازیگران این اثر شب گذشته (یکشنبه ۱۷ مرداد) هم‌زمان با روز خبرنگار در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر هفت شهاب آسمان برگزار شد.

بعد از اکران سه اپیزود نامبرده نشست نقد و بررسی «اکستریم» با حضور احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و منتقد و کارشناس جلسه، کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه «اکستریم»، محمد ابی‌زاده نویسنده و کارگردان و علی رسول‌زاده مدیر تولید کار برگزار شد.

ابی‌زاده در ابتدا در پاسخ به این سؤال که آیا در این کار باتوجه‌به ساختار مستندگونه آن از بداهه پردازی نیز استفاده شده است، بیان کرد: سه اپیزود کار کاملاً بر اساس دیالوگ و تمرین‌های زیاد انجام شد اما در یکی از اپیزودها که بازیگر آن صابر غرضی فیلم‌بردار کار هم بود و به دلیل اینکه بازیگر نقش مقابل او که عمویم آن را بازی می‌کرد، نمی‌توانست دیالوگ‌ها را حفظ کند، بر پایه بداهه پیش رفتیم.

وی درباره نگاه به ساختار مستند در تولید این مینی سریال عنوان کرد: تلاش کردیم مرزها در بخش‌هایی برای مخاطبان گم شود و اگر اتفاق افتاده باشد یعنی به هدفمان رسیده‌ایم اما در منطق بصری و روایی عمدتاً به دوربین مخفی توجه داشتیم.

ابی‌زاده درباره علت ساخت این پروژه توضیح داد: من تحت تأثیر سریال «داستان یک شهر» و پرداختن آن به آسیب‌های اجتماعی و فیلم‌ها و سریال‌هایی که دیده بودم، همیشه در نظر داشتم که یک کار با این مختصات بسازم. چند سال است که با تیم فعلی‌مان تلاش می‌کنیم که تلاش‌هایی را تجربه کنیم. آقای سجادی حسینی نیز در این زمینه به من کمک کردند و در تدوین و اصلاحات کار نظرات خیلی خوبی دادند.

وی افزود: در ابتدا ۱۲ طرح اولیه نوشتیم و ۷ ایده آن نهایی شد و در نهایت ۴ قسمت در سامانه هاشور ارائه شده است.

ابی‌زاده عنوان کرد: میزان تولید محتوای ویدئویی این روزها ۱۵ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد که عامل اصلی کمبود آن سرمایه است و می‌توان با حذف برخی حواشی و زواید امکان افزایش تولیدات درخور را بالا برد و من سعی کردم مقدمه‌ای برای این هدف در حد و اندازه «اکستریم» فراهم کنم. از آقای سجادی حسینی عزیز تشکر می‌کنم و از رکسانا قهقرایی تهیه‌کننده کار که باعث شدند من عملاً در پس‌تولید دغدغه‌ای نداشته باشم. از علی رسول‌زاده مدیر تولید و همه اعضای گروه «اکستریم» و از اندیشکده مستقل که امکان و شرایط ویژه‌ای برای دیده‌شدن فیلم‌های کوتاه فراهم کرده است.

علی رسول‌زاده مدیر تولید این مینی سریال نیز بیان کرد: سعی کردیم در «اکستریم» مرحله‌به‌مرحله حرکت کنیم و کارها را پیش ببریم. من خودم به دلیل رشته تحصیلی‌ام دغدغه کارهای رسانه‌ای و مرتبط با آن را دارم و اکستریم جنسی از تولید محتوای رسانه‌ای است. «اکستریم» متناسب با داشته‌هایمان تولید شده است وگرنه فیلمنامه‌های زیادی داشتیم که می‌توانستند اجرا شوند اما نیاز به بودجه و هزینه بسیار هست. امیدواریم در ادامه بتوانیم حمایت‌هایی جذب کنیم و به آن ها نیز به طور مفصل بپردازیم.

وی درباره فرایند تولید کار نیز توضیح داد: به دلیل شرایط مالی فرایند کار کمی زمان بر شد اما در طی ۴ یا ۵ به پایان رسید.

کاوه سجادی حسینی مشاور پروژه نیز بیان کرد: من از اواخر پروژه به‌واسطه پیشنهاد خانم رکسانا قهقرایی تهیه‌کننده «اکستریم» با این کار همراه شدم. نظراتی را در تدوین داشتم و سعی کردم به گروه کمک کنم اما من همان زمان در ورکشاپی به نام کارگاه ساخت فیلم کم‌هزینه به هنرجویان آموزش می‌دادم که چطور می‌توان با کمترین هزینه و تجهیزات یک فیلم خوب ساخت. در واقع جرات و جسارت فیلمسازی با بودجه کم و گروه جمع‌وجور که اگرچه ممکن است در خروجی به لحاظ کیفی ضعف‌هایی داشته باشد اما جسارت فیلمسازی مهم‌تر است.

وی افزود: این جنس کارها ریسک‌پذیری دارد و استفاده از ایده‌های خلاق و داشتن تفکر در اثر مهم است. باید تجربه‌ها را در معرض دید قرار داد. به نظرم محمد ابی‌زاده در شروع توانسته است جسارت و خلاقیت خود را ثابت کند.

سجادی حسینی ادامه داد: هیچ‌وقت فکر نکردم فیلم کوتاه پله‌ای برای فیلم بلند است. مهم مدیوم صحبت‌کردن و بیان دیدگاه و جهان‌بینی فیلمساز است. گاهی یک حرف با داستان کوتاه و گاه با رمان مطرح می‌شود و گاه با فیلم کوتاه یا فیلم بلند؛ بنابراین وقتی می‌توان یک پیام یا محتوا را در قالب مختصرتری ارائه کرد اضافه‌گویی و طرح آن در یک فیلم بلند ضرورتی ندارد. هم‌زمان با فیلم‌های بلند این روزها فیلم کوتاه هم می‌سازم و با فیلمسازان جوان همراه می‌شوم. از گستاخ و بی‌محابا بودنشان به معنای مثبتش خوشم می‌آید و به نظرم این ویژگی به فیلم کوتاه کمک می‌کند.

احمد ساعتچیان بازیگر تئاتر، سینما و منتقد و کارشناس جلسه نیز در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب درباره فیلم‌های کوتاه خوبی که تاکنون در این مجموعه نمایش داشته‌اند این است که این کارها عمدتاً از دو ویژگی برخوردارند. نخست این که پیش‌تولید طولانی داشته‌اند و دوم این که بر فیلمنامه‌هایشان دقت و تمرکز زیادی صورت‌گرفته است.

مریم دوستی، سعید نجاتی، هادی محقق، پریسا آزمایش فیلمساز، مهدی استاد احمد نویسنده و شاعر، سارا والیانی بازیگر، مینا عبدی بازیگر، محمد نیک‌بخت، سعید دشتی بازیگر و کارگردان تئاتر، احمدرضا حجارزاده و جمعی از بازیگران و عوامل این اثر در این مراسم حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>