سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۲ در ۸:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب
تعداد فیلم‌های ماندگار دفاع مقدسی بیش از دیگر ژانرهاست/

سعدی: سینمای دفاع مقدس به قصه‌پردازی نزدیک شود

saeed-sadi

سعید سعدی سینمای دفاع مقدس را یکی از غنی‌ترین ژانرها به لحاظ قصه دانست و تاکید کرد با پژوهش می‌توان به این گنجینه دست یافت.

سعید سعدی سینمای دفاع مقدس را یکی از غنی‌ترین ژانرها به لحاظ قصه دانست و تاکید کرد با پژوهش می‌توان به این گنجینه دست یافت.

 سعدی با اشاره به اهمیت ژانر سینمای دفاع مقدس که انعکاس ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است به سوره سینما گفت: ساخت فیلم دفاع مقدسی با هزینه‌های زیادی همراه است و اگر حمایت بخش دولتی در میان نباشد قطعا بخش خصوصی امکان ساخت فیلم دفاع مقدسی را به سختی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر هزینه بالای تولید در زمان اکران نیز این فیلم‌ها گیشه موفقی ندارند که البته دلایل متعددی را می‌توان برای آن برشمرد. سینمای دفاع مقدس یک سینمای ملی است که دارد در چهارچوب اهداف نظام حرکت می‌کند و ارزش‌های انقلاب را منعکس می‌کند. بنابراین حمایت همه‌جانبه از آن می‌تواند بخش خصوصی را به فعالیت در این قسمت ترغیب کند.

سعدی افزود: البته تزریق نگاه تازه و نو در این بخش لازم است. با توجه به شرایط فعلی سینمای ایران حضور ارگان‌ها و نهادهای دولتی در بخش حمایتی بسیار ضروری است. حمایت فقط نقدینگی نیست. با توجه به اینکه امکانات لوجستیکی دارد از رده سروس‌دهی یگان‌های رزم خارج می‌شود فیلمساز در این زمینه دچار مشکل شده است. این امکانات لوجستیکی باید در جایی ذخیره شود تا در مواقع نیاز مورد استفاده فیلم‌ها قرار بگیرد.

تهیه‌کننده «در میان ابرها» گفت: سینمای دفاع مقدس بیش از هر زمانی به حرف تازه احتیاج دارد. زمان زیادی از جنگ گذشته است و ما نیاز داریم با زبان نوتری با مخاطب برقرار کنیم. پیشنهاد من این است در سینمای دفاع مقدس دیگر از پروداکشن سنگین پرهیز کنیم و بیشتر به سمت قصه‌پردازی برویم.

این تهیه‌کننده گفت: ما گنجینه عظیمی از داستانهای دفاع مقدسی داریم که اگر به صورت مدون به تحقیق و پژوهش بپردازیم می‌توانیم به کوهی از قصه‌های دراماتیک و پر کشش برای ساخت فیلم‌های نو دست پیدا کنیم. پیش از هر چیز بسترسازی برای دست‌یابی به سوژه‌های جدید باید در اولویت سیاست‌گذاری سینمای دفاع مقدس باشد. این سوژه‌ها می‌تواند در اختیار نویسنده‌ها قرار بگیرد. من بازمانده نسل جنگ هستم و همه چیزم را مدیون شهدا و خانواده‌هایشان می‌دانم. بارها دیدم خانواده‌هایی را که برای وداع با فرزندانشان در چشم آنها نگاه نمی‌کردند که مبادا فرزندشان از رفتن به جنگ منصرف شود و یک نفر کمتر به جبهه‌ها برود.

سعدی با اشاره به اینکه فیلم‌های خوب در زمینه دفاع مقدس کم نبوده افزود: فیلم‌های خوبی مثل «گیلانه»، «آژانس شیشه‌ای»، «اشک سرما» و «از کرخه تا راین» از جمله فیلم‌های ماندگاری هستند که در این حوزه ساخته شده‌اند. فیلم‌های ماندگار در سینمای دفاع مقدس به مراتب بیش از فیلم‌های ماندگار ژانرهای دیگر است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>