سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

شکایت کمپانی مارول از خالقان کاراکترهای ابرقهرمان

Marvel-SuperHero

کمپانی مارول جهت حفظ و کنترل انتشار کاراکترهای ابرقهرمان، از خالقان آثار شکایت کرد.

به گزارش سوره سینما، بخش مارول کمپانی دیزنی، به‌منظور ادامه استفاده هنری – تجاری از شخصیت‌هایی از قبیل، مرد آهنی، مرد عنکبوتی، مرد مورچه‌ای، ثور و غیره، شکایتی علیه خالقان این کاراکترها تنظیم کرد.

در این شکایت، دیزنی مدعی است که کاراکترهای مذکور مستثنی از قانون پایان کپی‌رایت هستند چرا که خالقان اثر استخدام شده بوده و همه حق‌وحقوق استفاده از آنها در اختیار دیزنی قرار دارد.

این در حالی است که در صورت شکست دیزنی در قبال دادگاه، ملزم به شراکت در کاراکترهایی با ارزش چند میلیارد دلار با خالقان اثر است. ناگفته نماند طی ماه گذشته وکیل خالق مرد عنکبوتی، درخواست پایان حق نشر کاراکتر را تنظیم کرده و بر قانون کپی‌رایت تاکید دارد. در این اساسنامه خالق و یا وارث اثر می‌تواند پس از مدتی توافقی، حقوق استفاده از کاراکتر را از ناشر باز پس گیرد بنابراین مارول نیز مجبور خواهد شد استفاده از مرد عنکبوتی را تا سال ٢٠٢٣ پایان دهد.

دراین‌بین وکیل عده‌ای از خالقان کاراکترها از جمله مارول، مارک تُبِروف که سابقه دفاع از خالق سوپرمن را دارند، در مقابل وکیل کمپانی دی سی، دَن پِتروچلی، شکست خوردند.

گفتنی است که در حال حاضر دَن پِتروچلی وکیل دیزنی بوده و شکایاتی در دادگاه‌های نیویورک و کالیفرنیا جهت مقابله‌به‌مثل با وکیل خالقان کاراکترها نیز تنظیم کرده است.

موضع دفاعی مارول آن است که ایده و طرح اولیه در اتاق فکر اشتراکی با خالقان اثر مطرح شده و آنها صرفاً جزئیات و شاخ و برگ‌هایی به ایده‌ها و داستان‌ها داده‌اند.

در تقابل این دو وکیل در پرونده‌های شبیه به هم، سوابق حاکی از آن است که عموم این قبیل شکایات خالقان اثر، راه به جایی نبرده و یا با پرداخت مبلغی ناچیز (برای کمپانی‌های فیلمسازی) رضایت آنان جلب شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>