سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

logotext
تاریخ انتشار:۹ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب

سفر خیال‌انگیز با سینما/ اجرای نمادهای فانتزی در طراحی پوستر جشنواره کودک

ehsan-barabadi

احسان برآبادی، طراح پوستر جشنواره کودک گفت: استفاده از نمادها و فانتزی های خیال پردازان در پوستر با هدف جذب مخاطب کودک بوده و از نگاه بزرگسالان صرف نظر کرده‌ام.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، احسان برآبادی طراح پوستر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان؛ درباره طراحی پوستر این دوره از جشنواره گفت: برای طراحی پوستر این دوره از جشنواره، به این فکر کردم که به دلیل شرایط این روزها و بحران بیماری «کرونا»، کودکان و نوجوانان خسته هستند. درنتیجه بر آن شدم که فضای پوستر را شاد و باطراوت طراحی کنم.

وی ادامه داد: وقتی مخاطبان کودک و نوجوان هستند، قاعدتا فضای کار طراحی به سمت فانتزی بیشتر پیش می‌رود و طراح تا هر کجا که دوست داشته باشد می‌تواند بال تخیلش را بگسترد.

برآبادی گفت: ابتدا که این موضوع به من سفارش داده شد، در ذهنم ایده‌پردازی کردم و پوسترهای دوره‌های پیشین جشنواره را نگاه کردم تا مبادا طراحی‌‌ام به دوره‌های گذشته شبیه شود. در این پوستر به بازی ابر در آسمان و اشکال مختلف ابرها که می‌تواند شبیه به اجسام مختلف شود، توجه کردم.

وی افزود: این پوستر برای جشنواره سینمایی طراحی می‌شد برای همین من نماد دوربین را از دل ابرهای آسمان بیرون کشیدم. بادکنک‌ها نیز ارتباط میان آسمان و بچه‌هایی است که از تمامی اقوام ایرانی در طراحی پوستر دیده می‌شوند. این بادکنک‌ها انگار نماد خیالی هستند که تا ابرها می‌روند و سینما تبدیل به بهترین ابزار برای سفری خیال‌انگیز می‌شود.

برآبادی اظهار داشت: در طراحی پوستر، جدا از بحث سلیقه طراح، نظر سفارش‌دهنده و خواسته او نیز مطرح می‌شود و طراح در تعامل با کارفرما شروع به ایده‌پردازی می‌کند. البته در جشنواره‌های کودک، به نظر من نظر بزرگسالان خیلی ملاک نیست و موضوع جذب شدن کودک به آن پوستر و فضای خیالی آن طرح است.

این طراح پوستر درباره فونت به کار رفته در پوستر عنوان کرد: این فونت ترکیبی از دست‌نوشته و فونت است. من برای این کار از دستخط دختر دوازده ساله‌ام کمک گرفتم که بتوانم رسم‌الخط کودکانه‌‌ای را در پوستر داشته باشم.

وی یادآور شد: یکی از مسائل مهم نیز به کار بردن نمادی از شهر «اصفهان» به عنوان میزبان جشنواره بود. من نمی‌خواستم به سراغ کارهای تکراری بروم. برای همین با یک طرح مینیمال از آجرچینی با فرم گنبدی که نمادی از معماری ایرانی- اسلامی است، استفاده کردم.

برآبادی در پایان گفت: به هرحال انتقاد همواره پیرامون پوسترها وجود دارد. اما باید بدانیم که چه‌قدر از انتقاد‌ها سلیقه‌ای هستند و‌چه‌قدر از آن‌ها درباره ایرادات ساختاری هستند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>