سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۴۰۰ در ۱:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

شب درخشش ابراهیم وحیدزاده/ کارگردانی وفادار به سینمای کمدی

bozorgdasht-vahidzade

مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده به همت کانون کارگردانان سینمای ایران دوشنبه دهم آبان‌ماه در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، در ابتدای این مراسم داریوش فرهنگ که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: عبارتی همچون پیشکسوت و پسکسوت در هنر همیشه استفاده شده است. گروهی کاری را پایه گذاری می‌کنند و افرادی دیگر آنرا ادامه می‌دهند و هنر همیشه اینگونه بوده است. متاسفانه امروز سینما به یک مساله بغرنج تبدیل شده است و بحران‌های اقتصادی بر روی سینما تاثیر گذاشته و امروز سینماگران به سختی فیلم می‌سازند تا اندکی شور و نشاط به جامعه بدهند و ابراهیم وحیدزاده یکی از این فیلمسازان است.

وی ادامه داد: امروز ما از کسوت ابراهیم وحیدزاده تقدیر می‌کنیم زیرا آنچه در هنر مهم است داشتن کسوت است.

سپس داریوش فرهنگ متنی را که «محمد تهامی‌نژاد» برای ابراهیم وحیدزاده فرستاده بود را خواند و در ادامه ویدئویی از سیروس ابراهیم‌زاده پخش شد که سخنانی را درباره ابراهیم وحیدزاده گفته بود و او را از باسوادترین سینماگران دانست که در سینمای کمدی بسیار موفق عمل کرده است.

در ادامه این مراسم محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و صحبت با مدیرعامل موزه سینما ضمن عذرخواهی از آقای وحیدزاده و کارگردانان محترم این مراسم را با تعداد مهمانان محدود برگزار کردیم.

وی برگزاری جلسات شب کارگردانان را لازم دانست و افزود: آخرین جلسه‌ای که برگزار کرده بودیم ۲۷بهمن ۹۸ بود و فکر نمی‌کردیم دو سال درگیر این ویروس باشیم و حتی دورهمی‌های معمول را هم در کانون از دست بدهیم. حال خوشحالیم در خدمت شما در شب بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده هستیم.

امیریوسفی با اشاره به درگذشتگان اخیر سینما اظهار کرد: چه عزیزانی را در این دو سال به دلیل کرونا از دست دادیم و شرم باد بر کسانی که واکسیناسیون اهالی سینما را به تعویق انداختند. اگر این ممانعت نبود عزیزانی مثل کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی، رحیم رحیمی‌پور و دیگر سینماگران را از دست نمی‌دادیم  همچنین همکارانمان در حوزه‌های دیگر مثل فرشته طائرپور عزیز، حمیدرضا صدر و اکبر عالمی را از دست دادین که تکرارنشدنی هستند.

رئیس کانون کارگردانان در ادامه گفت: امیدوارم شرایط اختصاص غرفه‌ای بنام کانون کارگردانان سینمای ایران در موزه سینما فراهم شود. کانون درخواست دیگری هم دارد و آن اختصاص غرفه‌ای برای زنده یاد حمیدرضا صدر در موزه  سینما به عنوان منتقدی ماندگار که این روزها بیش از پیش جایش در حوزه نقد فیلم و حتی تحلیل ورزشی خالی است.

کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» با بیان این که ابراهیم وحیدزاده را با دو فیلم غافلگیرکننده «مجسمه» و «تحفه‌ها» در ذهن دارد، تصریح کرد: احتمالا قسمتی از صحبت‌های ایشان را در این مورد که چرا آن سینما ادامه نیافت در ادامه خواهیم شنید و توضیحات بیشتر را در تاریخ شفاهی موزه سینما خواهند گفت.

وی در پایان با یادی از مطلب محمد تهامی‌نژاد درباره وحیدزاده گفت: ای کاش طنز کافکایی او ادامه پیدا می کرد. البته امیدوار و مطمئنیم که ادامه می‌یابد و ما در تلاش هستیم شب کارگردانان تبدیل به مراسمی برای ادامه فعالیت و درخشیدن کارگردانان این شب‌ها شود.

در ادامه این مراسم خسرو دهقان نیز گفت: از زمان دوستی من با ابراهیم وحیدزاده حدود ۵۰ سال می‌گذرد. دوستی ما از جنبه کار بوده و او آدم آراسته و مرتبی است همانطور که در کارش هم همینطور بوده است.

وی ادامه داد: ریشه‌های آثار او در سینمای آزاد و مستقل است و از تئاتر تا فیلم آموزشی، کوتاه، مستند و طنز و تدریس را در کارنامه کاری خود دارد. وحیدزاده از موسسان و پایه‌گذاران سینمای آزاد و از رهروان آن است.

دهقان یادآور شد: امروز سینمای آزاد از بین نرفته است بلکه شکل آن عوض شده و تبدیل به سینمای کوتاه تحت عنوان انجمن سینمای جوانان شده است. امروز شاهدیم که سینمای آزاد و ابراهیم وحیدزاده همچنان هستند و کار اصلی‌شان پرداختن به جوانان است.

دهقان تاکید کرد: مستقل بودن همچنان در آثار وحیدزاده وجود دارد و حتی امروز هم جوانان از او مستقل بودن را می‌آموزند؛ همان چیزی که برای جوانان اهمیت دارد.

سپس با دعوت داریوش فرهنگ، ابراهیم وحیدزاده به روی سن آمد و گفت: من فکر می‌کردم قرار است نفر آخر باشم که برای سخنرانی می‌آیم اما وقتی شما خسته شده‌اید، می‌آیم و داستانی را برای شما می‌خوانم زیرا من از سال ۹۱ تاکنون گاهی داستان کوتاه می‌نویسم.

وی سپس داستان کوتاه طنزی را به نام «مردن، خفتن و یا شاید خواب دیدن» که به گفته خودش تراژیک است اما محتوا طنز دارد را خواند.

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد سینما به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت:  ابراهیم وحیدزاده مثل بسیاری از هم نسلان خود در دهه ۴۰ با ساخت فیلم‌  کوتاه به فضای فیلمسازی گام نهاد. او برخلاف همه کسانی که با ساخت تنها چند فیلم کوتاه ؛شور و شوق رسیدن به فضای سینمای حرفه ای را دارند؛ بیش از دو دهه شکیبایی می‌کند و بعدها در سال ۶۶ نخستین فیلم سینمایی‌اش  تحفه ها را با استفاده از بازیگران حرفه‌ای و نام آشنا؛ می‌سازد و در سال ۷۱ با ساخت فیلم «مجسمه»  به عنوان یک فیلم شادی آور (کمدی) متفاوت ؛ کاری ارائه می‌دهد که در مقایسه با کارهای کمدی معمول در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برتری‌های انکار ناپذیری دارد.

وی با اشاره به تعداد آثاری که این هنرمند و کارگردان تولید کرده است، بیان کرد:  وحیدزاده با حدود ۵۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فیلمسازی که البته تنها ۳۵ آن در فضای فیلمسازی حرفه‌ای بوده است ؛ به دلیل شرایط نابهنجار حاکم بر فضای تولید فیلم  تنها توانست هفت فیلم بسازد و جالب این که ۵فیلم از مجموعه فیلم‌هایش تنها در دهه ۸۰ ساخته می شود. پرسش من این است که چرا باید یک فیلمساز مستقل  به دلیل شرایط  فیلمسازی  کشور حاصل کار ۳۵ ساله‌اش تنها ۷ فیلم باشد؟ آیا به راستی؛ اگر سینماگری بخواهد به طور متوسط هر ۵سال تنها یک فیلم بسازد؛ امکان گذران زندگی همراه با آسایش و رفاه نسبی ؛ از طریق فیلمسازی را خواهد داشت؟

حاجی مشهدی بیان داشت: وحیدزاده در همه کارهایش رگه های آشکاری از طنز تلخ دیده می‌شود و در انتخاب درونمایه های دلخواه خود با لحن شادی آور سعی بر نوآوری دارد و در انتخاب مضامین نیز سختگیر است.

حسن حسندوست تدوینگر سینما نیز در سخنان کوتاهی گفت: من از اولین فیلم بلند ابراهیم وحیدزاده «مجسمه» با او همکاری‌ام را شروع کردم. قطعا او از شاخصه‌های سینمای طنز ایران است و هر یک از کارهایش بسیار جلوتر از سینما و روزگار زمان خود بوده است. او برای فیلمش از پرده سبز و جلوه‌های بصری و کامپیوتر استفاده کرد درحالیکه آن زمان استفاده از این ویژگی‌ها مرسوم نبود. امیدوارم این مراسم باعث شود او دوباره یک فیلم خوب برای سینما بسازد.

در پایان این مراسم محسن امیریوسفی به نمایندگی از کانون کارگردانان سینما و همچنین مهران عباسی به نمایندگی از موزه سینما و سازمان سینمایی به صورت جداگانه لوح یادبود خود را به ابراهیم وحیدزاده اهداء کردند.

در این مراسم پشت‌صحنه‌هایی از فیلم‌هایی که ابراهیم وحیدزاده کارگردانی کرده است پخش شد.

در این مراسم افرادی همچون محمد علی نجفی، وحید موسائیان، علی ژکان، احمد امینی، محمدرضا عرب، قدرت الله صلح میرزایی، نادر مقدس، احمد امینی، لادن طاهری، محمد موفق و … حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>