سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ مهر ۱۳۹۲ در ۸:۵۶ ق.ظ چاپ مطلب
حضور بین‌المللی مستند «موکان»/

حوزه‌ هنری با حمایت از سینمای مستند آثار قابل توجهی تولید کرده است

Mokan1WEB

یک فیلمساز مستند حمایت حوزه هنری از سینمای مستند در استان‌ها را قابل توجه دانست و ابراز امیدواری کرد با این حمایت فیلمسازان با فراغ بال کار کنند.

یک فیلمساز مستند حمایت حوزه هنری از سینمای مستند در استان‌ها را قابل توجه دانست و ابراز امیدواری کرد با این حمایت فیلمسازان با فراغ بال کار کنند. 

محمدرضا خوش فرمان تهیه کننده فیلم مستند «موکان» به کارگردانی محمدعلی هاشم‌ زهی محصول سازمان توسعه سینمایی سوره درباره حضور بین المللی این فیلم و روی پرده رفتن آن در جشنواره کمبریج انگلستان و جشنواره جهان اسلام در مالزی به سوره سینما گفت: این مستند از  جشنواره تی آرتی کشور ترکیه  جایزه ویژه فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در جشنواره های کارتاژ تونس، ریور ایتالیا، و بازار فروش فیلم فستیوال برلین شرکت کرده و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. به تازگی نیز در فستیوال کمبریج انگلستان حضور داشته است.

وی ادامه داد: این مستند داستان زندگی پیرزن و پیرمردی را روایت میکند که به علت اینکه بچه دار نمیشدند و مورد زخم زبان اطرافیان قرار میگرفتند به روستایی حوالی سراوان از استان سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند و در آنجا درختان نخلی کاشته اند و هر کدام از این نخل ها را به مثابه فرزند خود میدانند. حتی بر روی آنها اسم گذاشته اند و از آنها مانند فرزندشان مراقبت می‌کنند.

خوش‌فرمان افزود: «موکان» روایتی شخصیت محور دارد و در زیر لایه های خود با نگاهی قوم نگار و مردم شناسانه به مسائل اعتقادی و زندگی روزمره مردمان آن خطه می‌پردازد. از آنجا که نزد مردم بلوچ درخت نخل و خرما از اهمیت زیادی برخوردار است این مستند سعی کرده تاثیر این درخت را در زندگی آنها بررسی کند.

وی در پایان گفت: حوزه هنری در سال‌های اخیر به واسطه همکاری که با فیلمسازان این استان داشته، توانسته آثار قابل تأملی را مورد حمایت قرار دهد. امیدواریم حمایت از سینمای مستند بیشتر شود تا فیلمسازان بتوانند با فراغ بال بیشتری آثار خود را تولید کنند.