سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
در واکنش به صحبت‌های اخیر بیژن نوباوه عنوان شد؛

سیدمحمد حسینی: این حرف، حرف کاملی نیست

seyed-mohamad-hoseini

سیدمحمد حسینی گفت: با تغییر مدیریت‌ها، خوانش دولت جدید نیز تغییر می‌کند بنابراین نمی‌توان فرایند قانونی فیلم‌های ساخته شده در دولت قبل را به زیر سؤال برد، این در حالی است که قضاوت درباره فیلم‌ها آن هم بدون ذکر نام، کاملاً نادرست است.

سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با سوره سینما در خصوص صحبت‌های بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه مجلس، درباره عدم اکران ۳۰ فیلم مسئله‌دار، در ابتدا گفت: طی یک فرآیند قانونی، یکسری فیلمساز برای طرح‌های خود پروانه ساخت گرفتند، فیلم خود را ساختند و بعد پروانه نمایش گرفتند. تا به این‌جای کار جریان فیلمسازی تقصیری ندارد چراکه فیلمسازان کارشان را قانونی انجام داده‌اند. از طرفی وزارت ارشاد هم به این قضیه اذعان دارد زیرا مجری طرح این جریان است. تعارضی که در حال حاضر رخ داده است به دلیل تغییر در فضای مدیریتی است که ما هر چهار سال آن را تجربه می‌کنیم. هر دولتی که سرکار می‌آید، خوانش خاص خودش را در حوزه فرهنگ دارد.

او در ادامه با اشاره به ابهاماتی که در حرف‌های بیژن نوباوه بوده است، توضیح داد: اتفاقی که در حال حاضر رخ‌داده در راستای همان خوانش دولت‌هاست. این حرف، حرف کاملی نیست. هیچ‌کس نمی‌داند که منظور کدام فیلم‌ها هستند چون هیچ اسمی از آن‌ها برده نشده است. اعلام این حرف در این مکان کار درستی نبود. در نتیجه اشکال اساسی در حرف زده شده، است. در اینجا حق با فیلمسازان است زیرا طی فرایندهای قانونی پروانه گرفته و فیلمشان را ساخته‌اند.

این کارشناس فرهنگی افزود: دو نکته مهم در ساخت این فیلم‌ها وجود دارد؛ اول این‌که فرایند قانونی این فیلم‌ها طی شده است و دوم، این فیلم‌ها محصول نگرش فرهنگی دولت قبل هستند. آن‌ها در دولت گذشته ساخته شده‌اند و طبیعتاً با دولت مستقر ارتباطی پیدا نمی‌کنند. فیلم‎هایی هم که در جشنواره امسال نمایش داده می‌شوند حاصل تلاش فیلمسازان در دولت قبل است. ممکن است قضاوت‌های متعددی درباره آن‌ها شود که به نظر من نباید قبل از دیدن، راجع به آن‌ها نظر داد. همچنین ما اگر بخواهیم درباره فعالیت دولت مستقر نظر بدهیم باید از جشنواره سال بعد این اتفاق بیفتد.

حسینی در پایان درباره احتمال عدم اکران این فیلم‌ها گفت: این حرفی که زده شده کاملاً مبهم است یعنی جای این‌که نام فیلم‌ها را بگوید، تعداد آن‌ها را گفته است. از طرفی به‌جای استفاده از کلمات فرهنگی از کلمات دوپهلو سیاسی در آن زده شده است. این فیلم‌ها در دولت قبل ساخته شده اما دولت حاضر در قبال آن متعهد است و اگر نخواهد آن‌ها را پخش کنند باید خسارت آن‌ها را پرداخت کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم ما هر چهار سال یکبار شاهد سونامی مدیریتی هستیم و حوزه فرهنگ در این زمینه آسیب زیادی می‌بیند. با بخشنامه نمی‌توان فضای فرهنگی را پیش برد چراکه فرهنگ به‌ویژه بخش سینما حوزه تعامل و خرد است. به نظر من جناح‌های سیاسی خیلی کوچک‌تر از قواره خردمندانه سینما هستند. فارغ از گرایش‌های سیاسی، سینما متعلق به همه مردم این سرزمین است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>