سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب
یادداشت تهیه‌کننده «زمزمه‌های گمشده در دوردست»؛

مهاجرت و خونی که از رگ‌های ایران می‌رود

zemzemehaye-gomshode

سیدمهدی دزفولی تهیه‌کننده مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در یادداشتی اختصاصی به سوره سینما از دغدغه‌های خود برای ساخت مستند گفت.

سوره سینما – سیدمهدی دزفولی: طبق آمار رسمی سازمان ملل، ایران متاسفانه یکی از ده کشور اول جهان در زمینه مهاجرت است. به این معنا که سالیانه تعداد بالایی از افراد به دلایل مختلف از ایران می روند و درصد قابل توجهی از این افراد نیز مهاجرین غیرقانونی هستند که به دلایل معیشتی و اقتصادی، سیاسی و … از ایران برای همیشه می روند.

جمعیت ایرانیان خارج از کشور طبق آمار غیررسمی بین ۷ تا ۸ میلیون نفر است که اگر با جمعیت کنونی ایران مقایسه کنیم که جمعیت ۸۵ میلیون‌نفری است، به درصد حیرت‌انگیز بیش از ۱۰ درصدی می‌رسیم. یعنی چیزی معادل حدوداً ۱۰ درصد جمعیت ایران در خارج از ایران هستند و اگر این جمعیت در داخل کشور بودند و توان و پتانسیل آن‌ها به کار گرفته می‌شد و به کمک کشور می‌آمد، هم جمعیت کشور در حال حاضر بیش از ۹۳ میلیون نفر بود و هم رشد اقتصادی و … کشور بیش از این می‌شد.

این یعنی مهاجرت مسئله‌ای به‌شدت خسارت آمیز برای ایران است. هم استعدادهای انسانی از کشور خارج می‌شود و به کشورهای دیگر می‌روند و هم بعضاً توان مالی و اقتصادی و حجم پول قابل‌توجهی از داخل به خارج کشور می‌رود.

همه این مسائل و دغدغه مهم اینکه بسیاری از افراد سالیانه از ایران می‌روند بدون آنکه دیگر به کشور بازگردند، باعث این شد که ما به سراغ تولید مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» برویم و بخواهیم درباره این موضوع، صریح و جدی کاری تولید کنیم بدون آنکه درگیر مسائل سیاه‌نمایی و سیاسی و … شویم.

دغدغه من و دغدغه منصور فروزش به‌عنوان کارگردان این مستند این بوده و هست که به مسئله مهاجرت و ایرانیان خارج از ایران پرداخته شود. همگی ما اعضای یک پیکره به نام ایران هستیم و باید سرنوشت و آینده خودمان و کشورمان برایمان مهم باشد. به همین دلیل این مستند تولید شد تا بتوانیم با مسئولین داخل کشور و حتی افراد دیگر درباره مسئله مهاجرت و دشواری‌ها و خسارت‌های آن صحبت کنیم.

دشواری تولید این مستند در اروپا فراوان بود، اما زمانی که مستند به اتمام رسید، شیرین بود که توانسته‌ایم به دغدغه مهمی اشاره کنیم و درباره‌اش فیلم تولید کنیم و امیدوارم حرفمان در جشنواره سینماحقیقت امسال شنیده شود. اینکه باید به مهاجرت توجه کرد و به اینکه چه بر سر هم‌وطنان ما در خارج از کشور می‌آید.

امیدوارم اکران این مستند در جشنواره سینماحقیقت امسال مجدداً نگاه‌ها را به موضوع مهاجرت جلب کند و امیدوارم بتوانیم این راه و مستندسازی درباره آن را ادامه دهیم.

اگر مسئله اول کشور اقتصاد و معیشت و بعد محیط‌زیست همانند خشکسالی و تأمین آب و … است قطعاً مسئله بعدی که نتایج مسئله اول و دوم است، بحث مهاجرت است.

مهاجرت و مهاجرینی که از ایران می‌روند، همانند خونی می‌ماند که از پیکره کشور خارج می‌شود و باعث تضعیف توان کشور می‌شود. کاش این مسئله را جدی بگیرمی و به آن توجه کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>