سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب

چرا هیث لجر هنوز بهترین جوکر سینماست

هیث لجر در نقش جوکر

تمامی طرفداران بتمن جوکر محبوب خود را دارند ولی منتقدین در نظرشان مبنی بر بازی هیث لجر در فیلم «شوالیه تاریکی» متفق‌القول هستند.

به گزارش سوره سینما، در دنیای سینمایی امروز ضد قهرمان‌های محبوبی وجود دارند؛ گاهی اوقات این بدمن‌ها از ابر قهرمان روبرویشان نیز محبوب‌ترند.

ضد قهرمان‌هایی مانند دارث ویدر (جنگ‌های ستاره‌ای)، ثانوس (انتقام‌جویان)، سائرون (ارباب حلقه‌ها) و هانیبال لکتر در فیلم‌های مختلفی ظاهر شده‌اند.

معروف‌ترین و شاخص‌ترین ضدقهرمان تاریخ شاید قابل‌بحث باشد، اما جوکر اکثر اوقات چهره ضدقهرمان را در ذهن مخاطبین تداعی می‌کند.

ستارگان مختلفی در نقش جوکر ظاهر شده‌اند؛ هر یک طرفداران فیلم‌های بتمن، جوکر محبوب خود را دارند. اما منتقدین تقریباً نظر یکسانی دارند.

سزار رومرو اولین‌بار جوکر را در اواخر دهه شصت میلادی مقابل بتمن ادم وست بازی کرد. اما کاراکتر او در آن دوران جنون کاراکترهای امروزی را نداشته است. جک نیکلسون ستاره هالیوودی در فیلم «بتمن» (Batman) در سال ۱۹۸۹ دومین کسی بود که این ضدقهرمان را به تصویر کشید. او نمایشی بی‌رحمانه‌تر و سادیستی تر از جوکر به نمایش گذاشت.

بازیگران نقش جوکر

هیث لجر در فیلم «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) تصور تماشاگران از جوکر را وارد مرحله بالاتری کرد. فیلم کریستوفر نولان واقع‌گرایانه‌تر فیلم‌های بتمنی قبل از خود بود و به همین دلیل جوکر فیلم بیشتر به چشم می‌آمد. جوکر هیث لجر با استفاده از تولید بی‌نظمی، با ترس مردم از تروریست بازی می‌کرد. جارد لتو در فیلم «جوخه انتحاری» (Suicide Squad) تصویری ضعیف از جوکر ارائه کرد و از یادها رفت. در نهایت خواکین فینیکس آخرین نمونه از «جوکر» (Joker) را عرضه کرد و محبوب عده‌ای از بینندگان شد.

مقایسه کردن جوکرهای تاریخ سینما امری دشوار است. زیرا هر بازیگری و کارگردانی امضای خودشان را زیر کاراکتر انداخته‌اند. به همین علت طرفداران این کاراکتر نظرات مختلفی دارند.

منتقدان متفق‌القول «شوالیه تاریکی» را بهترین فیلم بتمنی تاریخ می‌دانند و جوکر هیث لجر سهم بزرگی در این موفقیت دارد. «شوالیه تاریکی» بالاترین امتیاز را در سایت آی ام دی بی، متاکریتیک و راتن تومیتوز دارد. این فیلم جز پنج فیلم برتر تاریخ نشریه امپایر نیز بود. (اینجا بخوانید)

هیث لجر جوایز متعددی را برای این نقش‌آفرینی محشرش برد. اسکار، گلدن گلوب، بفتا و اتحادیه بازیگران سینمایی. شایان‌ذکر است که این جوایز در آن زمان قابل‌احترام تر از فضاحت امروزشان بودند.


One thought on “چرا هیث لجر هنوز بهترین جوکر سینماست”

  1. مسعود می‌گه:

    بدون حتی ذره ای تردید و شک هیث لجر بهترینه نه فینیکس نه لتو ونه جک نیکلسون،بهتر از هیث لجر نیستن و نخواهند بود هیث لجر بهترین جوکر تمام ادوار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>