سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب
پرکارترین بازیگران مرد فجر۴۰؛

رقابت چهار بازیگر برای سیمرغ چهلم

4Bazigar-Mard-Fajr40

امیر آقایی، پژمان جمشیدی، صابر ابر و مهدی زمین‌پرداز به‌عنوان چهار بازیگر پرکار چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و هرکدام با بازی در دو فیلم در این دوره از جشنواره حضور دارند.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: امیر آقایی، پژمان جمشیدی، صابر ابر و مهدی زمین‌پرداز پرکارترین بازیگران این دوره از جشنواره به شمار می‌آیند.

پیش‌بینی می‌شود که شانس دریافت سیمرغ برای این بازیگران در این دوره از جشنواره بیش از بازیگران دیگر باشد و ازاین‌رو ممکن است این چهار بازیگر به‌نوعی رقیب یکدیگر در فجر ۴۰ باشند.

* امیر آقایی با «بی مادر» و «خائن کشی» به جشنواره می‌آید

امیر آقایی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را برای فیلم سینمایی «شنای پروانه» دریافت کرده بود، امسال با فیلم‌های سینمایی «بی مادر» و «خائن کشی» در جشنواره حضور دارد.

آقایی با فیلم سینمایی «ارتفاع پست» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا وارد سینمای ایران شد، پس از آن در چهارمین تجربه سینمایی خود و با ایفای نقش در فیلم «زن دوم» ساخته سیروس الوند، متفاوت‌ترین حضورش را در سینما تجربه کرد.

حضور در سریال «اولین شب آرامش» و پس از آن فیلم سینمایی «بی‌گناهان» دو همکاری متوالی وی با احمد امینی بود.

آقایی پیش‌ازاین در جشنواره سی و سوم نیز با درخشش خود در دو فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند، و «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی حضور پررنگی داشته است. وی در جشنواره سی و چهارم در یک همکاری مجدد با جلیلوند در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به ایفای نقش پرداخت که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

لازم به ذکر است که امیر آقایی در فیلم‌های «شب، داخلی، دیوار» سومین ساخته وحید جلیلوند، «شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن و «خط نجات» به کارگردانی وحید موسائیان نیز ایفای نقش کرده است که هر سه این فیلم‌ها با اینکه متقاضی حضور در جشنواره چهلم بودند اما به این دوره راه نیافتند.

آقایی تاکنون بازی در ۳۷ فیلم سینمایی و ۱۷ سریال را در کارنامه هنری خود ثبت کرده و اکنون با دو فیلم «بی مادر» و «خائن کشی» منتظر ماراتن چهلم فجر است.

امیر آقایی در فیلم بی مادر

فیلم سینمایی «بی مادر» ساخته سیدمرتضی فاطمی است که در خلاصه داستان آن آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…»

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم سینمایی که روایتگر داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی است، در بخش خصوصی و به سرمایه‌گذاری صالح مؤذن‌زاده، در «کانون فیلم نسیم» تولید می‌شود.

فیلم سینمایی «خائن کشی» جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی است که در آن امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و رضا یزدانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان فیلم «خائن کشی» درباره رفاقت و مردم‌داری است ماجرا در دهه ۳۰ می‌گذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی‌اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب می‌شود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

* پژمان جمشیدی این بار با دو فیلم در فجر۴۰

پژمان جمشیدی، فوتبالیست سینمای ایران که با جدیت از فوتبال وارد سینما شد تاکنون در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

می‌توان گفت او از بسیاری از بازیگران سینما که در این رشته تحصیل‌کرده‌اند، بیشتر مقابل دوربین رفته و با کارگردانان به نامی بازیگری را تجربه کرده و البته کارنامه قابل قبولی نیز در تئاتر دارد.

جمشیدی با سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت و هم‌بازی شدن با سام درخشانی خود را به دنیای بازیگری معرفی کرد و با همان سریال توانست در کنار هواداران ورزشی‌اش، طرفداران هنری زیادی را جذب خود کند.

پس از آن با فیلم‌های سینمایی «شرف خانواده فاضل» و «آتش‌بس ۲» ساخته‌هایی از پوریا جاویدپور و تهمینه میلانی از تلویزیون وارد سینما شد.

جمشیدی از آن دست بازیگرهایی است که در هر ژانری به‌خوبی کاراکتر موردنظر را بازی می‌کند، در این سال‌ها ثابت کرده می‌تواند محبوب باشد و این محبوبیت را به‌خوبی حفظ کند، گواه این موضوع کاندیدا شدن برای دو فیلم در جشنواره است که جمشیدی در یکی از آن‌ها نقشی کمدی و در دیگری کاراکتری کاملاً جدی را بازی کرده است.

وی در سال ۹۷ و در جشنواره سی و هفتم فجر برای فیلم سینمایی «سوءتفاهم» کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد که البته با بی‌مهری اهالی رسانه و منتقدان روبه‌رو شد اما با بزرگواری از آن گذشت و حتی اظهارنظری نکرد. پس از آن سال گذشته در جشنواره سی و نهم نیز برای بازی خوب خود در فیلم کمدی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد شد اما شانس با او همراه نبود و در این دو بار نتوانست برنده این جایزه مهم سینمایی شود. بااین‌حال جمشیدی دست از تلاش خود نکشیده و ناامید نشده است و حضور پررنگ او در دو فیلم سینمایی در این دوره از جشنواره مهر تأییدی بر این ماجرا است.

pejman-jamshidi-bi-madar

حال باید دید او امسال هم مانند سال گذشته می‌تواند کاندیدای دریافت سیمرغ شود یا نه؟ چرا که با شناختی که از او داریم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که برای بازی در فیلم‌های «بی مادر» و «علف‌زار» همه توان خود را به کار گرفته است.

بر اساس این گزارش پژمان جمشیدی در فیلم سینمایی «علف‌زار» به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان با بازیگرانی چون سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی و فرخ نعمتی هم‌بازی شده است.

این فیلم محصول سال ۱۴۰۰ و در ژانر اجتماعی درباره یک پرونده قضایی ساخته شده و در خلاصه داستان «علف‌زار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.

از بازیگران آن می‌توان به اسامی چون عرفان ناصری، رؤیا جاویدنیا، مهدی زمین پرداز، یسنا میرطهماسب، ستایش رجایی نیا، الهه اذکاری، متین حیدری نیا، محمد معتضدی، صدف اسپهبدی، فرید اسحاقی، شهاب عباسیان، عباس ایمانی، علی خلیلی، حسین ولی‌زاده، ارشیا توکلی، محمدمهدی احدی، سپهر گندمی، فرشاد مجرب، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، مهران امام بخش و سیروس همتی اشاره کرد.

* همکاری صابر ابر با شعیبی و وزیر دفتری

صابر ابر نیز یکی از بازیگران سینمای ایران است که با کارگردان به نامی در سینما کارکرده، سبک بازی خود را دارد و در بسیاری از فیلم‌هایی که نقش ایفا کرده، درخشیده است.

با اینکه او کار طراحی داخلی، نقاشی و تحقیقات انجام می‌دهد اما علاقه اصلی‌اش بازیگری است. وی برای جشنواره «کارنامه» که تنها جشنواره خصوصی تئاتر کشور است، یک تئاتر کارکرد که موفق هم بود و جایزه کارگردانی، نمایشنامه، بازیگری زن و طراحی صحنه گرفت.

ابر با اجرای برنامه «رنگین‌کمان» وارد تلویزیون شد و پس از آن هم مسابقه «در ۱۱۱ ثانیه» را مجری‌گری کرد. وی یکی از مجریانی است که وقتی وارد دنیای بازیگری شد موفق عمل کرد. پس از تلویزیون با بازی در فیلم سینمایی «شاعر زباله‌ها» به کارگردانی محمد احمدی وارد سینما شد ولی اولین بار در فیلم «دایره زنگی» در اکران عمومی یک فیلم سینمایی دیده شد و خیلی زود هم به جایزه رسید.

و با بازی در ۳ فیلم «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی، «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی و «انتهای خیابان هشتم» علیرضا امینی در سال ۱۳۹۰ پرکارترین بازیگر جشنواره بود.

گفتنی است؛ صابر ابر برای بازی در فیلم سینمایی «گس» برنده جایزه بهترین بازیگر نوظهور از جشنواره فیلم رم شد و اکنون با بازی در دو فیلم سینمایی «بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی» در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور دارد.

«بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی است.

این فیلم نخستین فیلم بلند وزیردفتری است که پیش‌تر با فیلم کوتاه «هنوز نه…» برنده جوایزی نظیر سیمرغ آسیایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شده بود و با فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن حضور داشت.

در خلاصه داستان «بی‌رویا» آمده است: «مواجهه رویا با دختری بی‌نام‌ونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است…»

طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

saber-abar-bedoone-gharare-ghabli

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

تهیه‌کننده این فیلم محمود بابایی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

«بدون قرار قبلی»؛ پنجمین فیلم بهروز شعیبی است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. بخش‌هایی از فیلم در مشهد فیلم‌برداری شده، قسمت‌هایی از آن در تهران و استان البرز تصویربرداری شده است. در ابتدا فیلم‌برداری این فیلم در تهران آغاز و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی مقابل دوربین رفت. گفته می‌شود کردا با نقشی متفاوت نسبت به آنچه پیش‌تر از او دیده بویدم ظاهر شده است. در ادامه صابر ابر و مصطفی زمانی نیز به این پروژه ملحق شدند.

* مهدی زمین‌پرداز؛ بازیگر ثابت فیلم‌های محمدحسین مهدویان

مهدی زمین‌پرداز چهارمین بازیگری است که در جشنواره چهلم با دو فیلم سینمایی حضور دارد. وی نیز در کنار آقایی، جمشیدی و ابر به رقابت می‌پردازد.

زمین‌پرداز در همین چند سالی که وارد سینمای ایران شده توانسته خود را به‌خوبی تثبیت کند. او با مستند «آخرین روزهای زمستان» ساخته محمدحسین مهدویان وارد سینما شد و پس از آن در همکاری مجددش با مهدویان در فیلم‌های سینمایی «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» به ایفای نقش پرداخت. او بیشتر از باقی کارگردانان با مهدویان کار کرده است چرا که خود مهدویان این بازیگر را به سینمای ایران معرفی کرد.

زمین‌پرداز همچنین در فیلم‌های «دیدن این فیلم جرم است!»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «کیفر» به ایفای نقش پرداخته است و حالا در چهلمین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم سینمایی «مرد بازنده» که باز هم همکاری جدید او با مهدویان محسوب می‌شود و «علف‌زار» حضور دارد.

فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی امیر بنان است که به قلم حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان نگارش شده است.

محمدحسین مهدویان که در ماه‌های گذشته، «زخم کاری» را با جواد عزتی و رعنا آزادی ور تجربه کرده است، دوباره با همین افراد در فیلم سینمایی «مرد بازنده» برای حضور در جشنواره چهلم فیلم فجر آمده است.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی بازیگران آخر ساخته مهدویان هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>