سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
پرکارترین بازیگران زن فجر۴۰؛

رقابت سه نسل از زنان سینمای ایران برای دریافت سیمرغ چهلم

4Bazigar-Zan-Fajr40

رویا تیموریان، سارا بهرامی و پردیس پورعابدینی سه بازیگر خانم که هرکدام از نسلی متفاوت هستند به‌عنوان پرکارترین بازیگران در چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و هرکدام با بازی در دو فیلم در این دوره از جشنواره حضور دارند.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: با اعلام روابط عمومی فیلم‌های حاضر در جشنواره و لیستی که از عوامل و بازیگران فیلم های خود منتشر کردند، رویا تیموریان، سارا بهرامی و پردیس پورعابدینی به عنوان سه بازیگر، هر کدام با دو فیلم سینمایی در جشنواره چهلم فیلم فجر حضور دارند.

* حضور رویا تیموریان در فیلم‌های «شادروان» و «ملاقات خصوصی»

فعالیت هنری تیموریان در سال ۱۳۶۰ از رادیو آغاز شد و فعالیت در تلویزیون را از سال ۱۳۶۲ با مجموعه «برده رقصان» ابوالقاسم معارفی آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با فیلم سینمایی «حسرت دیدار» وارد عرصه سینما شد.

تیموریان در سال ۶۹ با بازی در مجموعه تلویزیونی «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری خود را به‌عنوان یک بازیگر توانا به سینما معرفی کرد.

وی در سینما موفق‌تر از تلویزیون بود. با بازی در فیلم‌های «مرد بارانی»، «قارچ سمی» درخشید و پس از آن برای بازی در فیلم سینمایی «زندان زنان» ساخته منیژه حکمت جایزه بهترین بازیگر نقش اول را از ششمین جشن خانه سینما دریافت کرد.

در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر بزرگداشتی برای این بازیگر که تاکنون بازی در بیش از ۶۰ فیلم و سریال را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، برگزار شد.

امسال در دوره چهلم، تیموریان در فیلم «شادروان» و «ملاقات خصوصی» به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم سینمایی «شادروان» نیز با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری و در همکاری با بنیاد فارابی تهیه شده است.

این فیلم به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، در ژانر درام خانوادگی از حضور چهره‌های مطرحی چون سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و رویا تیموریان بهره می‌برد.

«ملاقات خصوصی» دیگر فیلم این بازیگر است که به‌صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است.

تیموریان در این فیلم با هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار هم‌بازی شده است.

* «خائن کشی» و «علف‌زار» دو فیلم سارا بهرامی

بهرامی اولین کار سینمایی خود را در سال ۱۳۸۸ با بازی در فیلم ایرانی – فرانسوی «تهرون» به کارگردانی نادر تکمیل همایون تجربه کرد. پس از آن در «آینه‌های روبه‌رو» نگار آذربایجانی و «یک عاشقانه ساده» سامان مقدم جای خود را در سینما ثابت کرد.

او برای اولین‌بار برای بازی در فیلم «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر و جشن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران شد اما پس از آن توانست در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «دارکوب» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شود.

بهرامی امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «علفزار» و «خائن کشی» حضور دارد و شانس بیشتری برای دریافت سیمرغ نسبت به بازیگران دیگر دارد و احتمالاً قصد دارد دومین سیمرغ خود را نیز دریافت کند.

«خائن کشی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی است که در آن امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و رضا یزدانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان این فیلم درباره رفاقت و مردم‌داری است ماجرا در دهه ۳۰ می‌گذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی‌اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب می‌شود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

فیلم سینمایی «علف‌زار» نیز به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان است.

در خلاصه داستان «علف‌زار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.

«علف‌زار» فیلمی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد. قصه فیلم در خارج از تهران می‌گذرد که البته نامی از آن مکان آورده نمی‌شود ولی بیشتر قسمت‌های فیلم در تهران فیلم‌برداری می‌شود و تنها قسمت‌هایی از آن را خارج از تهران فیلم‌برداری شده است.

پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، عرفان ناصری، رؤیا جاویدنیا، مهدی زمین پرداز، یسنا میرطهماسب، ستایش رجایی نیا، الهه اذکاری، متین حیدری نیا، محمد معتضدی، صدف اسپهبدی، فرید اسحاقی، شهاب عباسیان، عباس ایمانی، علی خلیلی، حسین ولی زاده، ارشیا توکلی، محمدمهدی احدی، سپهر گندمی، فرشاد مجرب، بازیگران خردسال: بنیامین نوروزی، آدرینا توشه و با هنرمندی: فرخ نعمتی، مهران امام بخش و سیروس همتی در این فیلم پر بازیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

* پردیس پورعابدینی از «آقازاده» تا «خائن کشی»

پردیس پورعابدینی به‌عنوان بازیگر نوظهور سینمای ایران با سریال نمایش خانگی «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی به جامعه هنری معرفی شد. وی در این سریال مقابل بازیگران به نامی چون امیر آقایی، امین حیایی و نیکی کریمی به‌خوبی ظاهر شد و پس از آن سریال توانست پیشنهادات بازی زیادی را برای خود به دست آورد تا جایی که امسال در جشنواره چهلم با دو فیلم سینمایی «بی مادر» و «خائن کشی» حضور دارد البته او در فیلم سینمایی «غریزه» نیز ایفای نقش داشته که این فیلم با وجود متقاضی بودن جشنواره اما به این دوره راه پیدا نکرد.

این دختر کم سن‌وسال امسال در کنار رویا تیموریان به‌عنوان پیش‌کسوت سینما و سارا بهرامی که دارای سیمرغ نیز هست، برای بهترین بازیگر زن رقابت خواهد کرد.

PourAbedini-Bi-Madar

فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد …»

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم سینمایی که روایتگر داستان متفاوتی در ژانر اجتماعی است، در بخش خصوصی و به سرمایه‌گذاری صالح مؤذن‌زاده، در «کانون فیلم نسیم» تولید می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>