سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ دی ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

بعد از فاجعه «آقازاده» نوبت به «ترور» حاج قاسم رسید؟

Teror

حامد عنقا بعد از آن که با «آقازاده» انتقادات قابل ملاحظه‌ای را برانگیخت حالا سراغ سوژه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی رفته است.

به گزارش سوره سینما، همزمان با فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی مکتب حاج قاسم از سریالی با موضوع ناکامی آمریکایی‌ها در ترور این شهید بزرگوار در کرمان رونمایی کرده است. سریالی به اسم «ترور» که به نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا در حال ساخت است و کارگردانی ‌آن با حمید زرگرنژاد خواهد بود.

نکته جالب توجه این است که خبر ساخته شدن سریال «ترور» درحالی رسانه‌ای شده که مخاطبان جدی سینما هر روز با گمانه زنی‌های مختلف منتظر تولید اثری درخور نام سیدالشهدای مقاومت بوده‌اند. با وجود این که درست از بعد شهادت حاج قاسم هر روز شایعه ساخته شدن یک اثر سینمایی بزرگ با محوریت حاج قاسم توسط چهره‌هایی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا شنیده می‌شد اکنون با سریالی رو به رو هستیم که مشخص نیست چقدر می‌تواند وظیفه خودش را در ادای دین به حاج قاسم برآورده کند.

چیزی که ما را نگران می‌کند تجربه حامد عنقا در تولید سریال بفروش «آقازاده» برای شبکه نمایش خانگی بوده که به عقیده بسیاری از کارشناسان نه از نظر محتوایی و نه از نظر فرمی استانداردهای یک سریال درخور را نداشته است. طبیعتا رویکرد ما در این مقطع نقد سریال ساخته نشده یا افراد درگیر آن نیست که به قدمت تاریخ سینما مثال‌هایی داریم از هنرمندان نه چندان شاخصی که کارهای فاخر و درجه یک تولید کرده‌اند اما حاج قاسم سلیمانی برای ملت ایران آن قدر عزیز و ارزشمند است که ساخته شدن سریالی با موضوع ایشان حساسیت های خاص خودش را می‌طلبد. سوژه این کار مثل «آقازاده»، فساد سیستماتیک و پرستوهای سرگردان در میان سیاستمداران نیست که با جذابیت های عامه‌پسندانه تضمین‌گر فروش بالا باشد.

البته در این میان سوال مهمی هم پیش می‌آید که امیدواریم قبل از شروع فیلم‌برداری در مورد آن نتیجه گیری درستی شده باشد؛ در شرایطی که سال ۱۳۹۸ آمریکای جنایت‌کار با به شهادت رساندن سپهبد ما به هدف شوم خودش رسیده و داغی ابدی بر دل‌های ما گذاشته آیا ساخته شدن سریالی درباره ناکامی آنها در ترور کرمان، تبدیل به نقض غرض خودش نمی‌شود؟ باید دید سازندگان چه تمهیدی اندیشیده‌اند که در پایان، مخاطبی که شهادت حاج قاسم را به تلخی چشیده و با گوشت و پوست لمس کرده، احساس تحقیر شدن خود و نیروهای امنیتی کشور را نداشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>