سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ دی ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

فرهادی ساخت سریال #METOO اپل را رد کرد؟

Farhadi-Aniston

اصغر فرهادی در آستانه برگزاری مراسم گلدن گلوب مصاحبه‌ای کوتاه با وبسایت ددلاین داشته که در آن راجع به فعالیت‌هایش، سیاست و منابع الهام آثارش صحبت کرده است.

به گزارش سوره سینما، اصغر فرهادی طی یک گفتگو با وبسایت ددلاین درباره فعالیت هنری، فضای سیاسی کشور و همکاری با کمپانی اپل حرف‌های جالبی زد. او درباره منابع الهامات سوژه فیلم‌هایش اشاره به ضمیر ناخودآگاه داشت و گفت که ممکن است یک تصویر یا موزیک یا اتفاق منجر به جرقه‌ای در ذهنش شود. او الهامات فراوانی را که در دوران کودکی‌اش گرفته را منبع اصلی سوژه‌هایش خواند.

فرهادی به حضور پررنگ کودکان در آثارش اشاره کرد و گفت هر دفعه‌ای که تصمیم می‌گیرد تا نقشی برای کودکان ننویسد، یک سوژه مناسب کودکان ذهنش را درگیر می‌کند. در ادامه کارگردان «درباره الی» منبع فیلم «قهرمان» را نمایشنامه‌ای به نام گالیله خواند. او افزود که فیلم‌هایش را مخاطبین بین‌المللی نیز درک می‌کنند و با قهرمان قصه همذات‌پنداری دارند.

فرهادی در پاسخ به سیاسی نبودن فیلم‌هایش گفت: «من جهت‌گیری مستقیم در فیلم‌هایم ندارم. ولی هر فیلمی که سوژه اجتماعی داشته باشد، جهت‌گیری سیاسی هم دارد؛ اما من بیشتر به جنبه‌های احساساتی می‌پردازم».

وقتی خبرنگار ددلاین از فرهادی پرسید که بازیگر نقش رحیم (امیر جدیدی) را از کجا پیدا کرده، فرهادی از جواب مستقیم سر باز زد ولی گفت که جدیدی را در یکی از فیلم‌های اجتماعی دیده است. هرچند نامی از آن اثر نبرد.

او که دوبار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برده گفت که پیروزی اسکار، سبک فیلمسازی او را تغییر نداده است و روابطش با دوستان و همکارانش را دچار تفاوت خاصی نکرده است؛ تنها تغییری که این تندیس ها برایش به همراه داشته، آشنایی مخاطبین جهانی با او و آثارش بوده است.

در بخشی از این گفت و گو اصغر فرهادی می‌گوید قبل از ساخت «قهرمان» پیشنهاد ساخت یکی از سریال‌های اپل تی وی را رد کرده است. کارگردان «گذشته» اگرچه بیان کرد که این سریال جزو کارهای ابتدایی اپل بوده اما از آوردن نام این اثر خودداری کرد. با توجه به این که پلتفورم اپل با سریال‌های «دیدن» (See)، «برنامه صبحگاهی» (The Morning Show)، «دیکنسون»، «برای همه بشریت» (For All Mankind)، «خدمتکار» و یک کار کودک حضور رسانه‌ای خودش را در میان شبکه های پخش فیلم و سریال آغاز کرد احتمالا سریالی که به فرهادی پیشنهاد شده را باید در میان آنها جست. با توجه به این که به جز «برنامه صبحگاهی» هیچ کدام از آثار دیگر حتی ذره‌ای شباهت به ساخته‌های فرهادی ندارند می‌توان حدس‌هایی در مورد ماهیت این اثر زد. «برنامه صبحگاهی» که روی موج کمپین #MeToo ساخته شد راجع به مجری مردی است که به خاطر فساد اخلاقی از کار کنار می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>