سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب
از مانی حقیقی تا بهروز شعیبی؛

۱۰ بازیگری که در فجر کارگردانی هم کرده‌اند

Shoeibi-Bazigar-Kargardan

بهروز شعیبی امسال با «صورت فلکی» و «بدون قرار قبلی» هم در مقام بازیگر و هم در مقام کارگردان به ضیافت فجر آمده. به همین مناسبت نگاهی انداخته‌ایم به همه بازیگر-کارگردان‌هایی که طی ده سال اخیر در جشنواره حضور داشته‌اند. فهرستی که در آن نام ۱۰ نفر به چشم می‌خورد.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل:  در ادوار مختلف جشنواره های فیلم فجر همواره شاهد این امر بوده ایم که برخی از بازیگران همان سال فیلم های ساخته خودشان را نیز به جشنواره آورده اند. از نمونه این امر می توان به همین دوره از جشنواره که نزدیک به برگزاری آن هستیم اشاره کنیم که بهروز شعیبی هم به عنوان کارگردان و هم به عنوان بازیگر در دو فیلم مجزا حضور دارد. البته ناگفته نماند که این ماجرا در دوره های گوناگون بیشتر در مورد بازیگرانی صدق کرده که خود فیلم ساخته و در فیلم خودشان هم به ایفای نقش پرداخته اند.

نکته قابل‌توجه در این موضوع حضور هومن سیدی است که از سال ۱۳۹۰، در سه دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر هم به‌عنوان کارگردان و هم به‌عنوان بازیگر حضور پررنگی داشته است.

به همین بهانه و در این گزارش قصد داریم با بررسی جشنواره فیلم فجر در دهه ۹۰، هنرمندانی که در هرسال هم به‌عنوان بازیگر حضور داشتند و هم به‌عنوان کارگردان را معرفی کنیم.

* جشنواره سی‌ام

در این دوره از جشنواره که به دبیری محمد خزاعی برگزار شد، سی و یک فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و بیست و یک فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور داشتند. در میان این تعداد بالای آثار راه‌یافته به این دوره از جشنواره ۳ بازیگر هم به‌عنوان بازیگر و هم به‌عنوان کارگردان حضور داشتند.

مانی حقیقی در سال ۱۳۹۰ کارگردانی فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» را به عهده داشت که البته خود نیز به‌عنوان نقش اصلی در این فیلم بازی می‌کرد.

«پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی و نویسندگی مشترک او و امیررضا کوهستانی داستان زن و مردی است که در فضایی سرد و کوهستانی میان مردم پول پخش می‌کنند …

این فیلم سومین ساخته سینمایی حقیقی پس از فیلم‌های «آبادان»، «کارگران مشغول کارند» و «کنعان» محسوب می‌شود.

ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، صابر ابر، اسماعیل خلج، قربان نجفی و سعید چنگیزیان بازیگران فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» هستند.

paziraee-sadeh

در دوره سی‌ام جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «پذیرایی ساده» در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است.

رضا عطاران نیز در همان سال فیلم سینمایی «خوابم می آد» را داشت که خود کارگردانی کرده بود و خودش نیز نقش اول این فیلم سینمایی را ایفا می‌کرد.

این فیلم به کارگردانی رضا عطاران، نویسندگی احمد رفیع‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و جواد فرحانی در سال ۱۳۹۰ تولید شد که در آن اکبر عبدی نقش یک زن سالخورده را بازی می‌کرد.

در خلاصه داستان «خوابم می آد» آمده است: رضا، معلمی ساده و درستکار که به سن میان‌سالی رسیده و در برقراری ارتباط با زن‌ها مشکل دارد، با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبروست و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب میلش نیست و …

اکبر عبدی، مریلا زارعی، ویشکا آسایش، رضا عطاران و سروش صحت بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

«خوابم می آد» در سی‌امین دوره از جشنواره فیلم فجر، در ۶ رشته بهترین کارگردانی بخش نگاه نو، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر مرد در بخش نگاه نو، بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه می‌دانی کاندیدای دریافت سیمرغ شد که در دو بخش بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سیمرغ دریافت کرد.

علی مصفا نیز یکی دیگر از بازیگرانی است که در دوره سی‌ام جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «پله آخر» به‌عنوان کارگردان حضور داشت و خود در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

«پله آخر» دومین ساخته بلند علی مصفا در مقام کارگردانی پس از «سیمای زنی در دوردست» است. فیلم با هزینه شخصی خود وی ساخته شده و از فیلم‌های مستقل در سینمای ایران محسوب می‌شود.

لیلا حاتمی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی و حامد بهداد بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه این فیلم آمده است: لیلی (لیلا حاتمی) ستاره سینماست و به‌تازگی شوهرش را ازدست‌داده، سر صحنه فیلم‌برداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار بازمی‌ماند. هیچ‌کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند.

این فیلم در دوره سی‌ام جشنواره در دو رشته بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین طراحی صحنه و لباس نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد.

* جشنواره سی و یکم

سی و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر با دبیری محمدرضا عباسیان، در ۵ بخش جوایز ویژه داوران، خارج از مسابقه، مسابقه، فیلم‌های اول و سودای سیمرغ برگزار شد که در ۲۶ فیلم در بخش مسابقه، ۸ فیلم خارج از مسابقه و ۱۰ فیلم در بخش فیلم‌های اول حضور داشتند.

از میان تمام این فیلم‌ها فرامرز قریبیان با فیلم سینمایی «گناهکاران» هم به‌عنوان بازیگر و هم به‌عنوان کارگردان در دوره سی و یکم حضور داشت.

«گناهکاران» چهارمین فیلم به کارگردانی قریبیان است که وی سیزده سال پس از کارگردانی آخرین فیلمش به نام «چشم‌هایش»، این فیلم را کارگردانی کرد.

gonahkaran

فیلمنامه «گناهکاران» را سام قریبیان، پسر فرامرز قریبیان نوشته است. او گناهکاران را در سال ۲۰۰۶ میلادی در خارج از ایران برای یک فیلم خارجی نوشته بود، ولی پس از بازگشت به ایران آن را به نسخه فارسی تبدیل و بازنویسی کرد.

بهاره کیان افشار، فرامرز قریبیان، رامبد جوان، کوروش تهامی، هومن برق‌نورد، شقایق فراهانی، نسرین مقانلو، همایون ارشادی، قطب‌الدین صادقی، محمد متوسلانی، رضا رویگری، مهتاج نجومی، امید روحانی، سیاوش چراغی پور و سام قریبیان از جمله بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

این فیلم در دوره سی و یکم جشنواره در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین صداگذاری، بهترین صدابرداری و بهترین جلوه‌های ویژه می‌دانی نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت رامبد جوان توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای این فیلم دریافت کند.

* جشنواره سی و سوم

سی و سومین جشنواره فیلم فجر با دبیری علیرضا رضاداد در ۳ بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۱ فیلم نگاه نو و ۸ فیلم در بخش هنر و تجربه حضور داشتند، برگزار شد.

از میان این فیلم‌ها هومن سیدی، نیکی کریمی و وحید جلیلوند هم به‌عنوان بازیگر و هم به‌عنوان کارگردان در دوره سی و دوم حضور داشتند.

هومن سیدی در دوره سی و دوم جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» را هم کارگردانی کرده و هم خود در آن به ایفای نقش پرداخته بود. این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در ۶ بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین چهره‌پردازی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صدابرداری و بهترین صداگذاری نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کرد.

شخصیت اصلی این فیلم از یک روان‌گردان شیمیایی به نام اسید (ال‌اس‌دی) استفاده می‌کند و دچار توهم و همچنین اغتشاش ذهنی است و اتفاقاتی را که در زندگی و به‌واسطه اطرافیان برایش رخ‌داده به‌خاطر نمی‌آورد و همین منجر به درگیری‌های او با اطرافیانش می‌شود…

این فیلم در یک ۲۴ ساعت روایت می‌شود و درباره مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد.

سیامک صفری، نگار جواهریان، میترا حجار، رؤیا نونهالی، عباس غزالی، بابک حمیدیان و هومن سیدی بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

نیکی کریمی نیز در این دوره از جشنواره با فیلم سینمایی «شیفت شب» به‌عنوان کارگردان حضور داست که البته نقش کوتاهی نیز در آن ایفا می‌کرد و در کنار آن بازیگر نقش اول زن فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند بود.

فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و نویسندگی مشترک نیکی کریمی و علی اصغری است. این فیلم مسائل و مشکلات جامعه ایران را در زمان تحریم‌های علیه این کشور به تصویر می‌کشد.

ایده اولیه این فیلم بر اساس طرحی از محمود آیدن در مهر ۱۳۹۲ شکل گرفته که نیکی کریمی اقدام به نوشتن فیلمنامه این فیلم بر اساس این طرح کرد.

«شیفت شب» داستان زنی به نام ناهید است که در اثر تغییر رفتار همسرش و خبرهایی که از دوستان او می‌شنود به او شک می‌کند و به دنبال او می‌رود و متوجه می‌شود که شوهرش به دلیل برداشت مبلغ زیادی از حساب شرکت (۵۰۰ میلیون)، اخراج شده و در آژانسی که کار می‌کرده نیز مبلغ ۳۰ میلیون تومان نزول گرفته و به دنبال شریکش که از او کلاهبرداری کرده می‌گردد. همسر ناهید مدتی ناپدید می‌شود و در این مدت ناهید و برادر همسرش مبلغ نزول گرفته شده و بدهی شرکت را باز پس می‌دهند و او را می‌یابند تا به خانه بازگردانند.

این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه ویژه هیئت داوران نامزد دریافت سیمرغ شد که در هر دو بخش دیپلم افتخار را دریافت کرد.

محمدرضا فروتن، لیلا زارع، امیرحسین آرمان، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، سحر قریشی و نیکی کریمی بازیگران این فیلم بوده‌اند.

کریمی همچنین در همان سال در فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» بازی کرد. این فیلم ساخته وحید جلیلوند محصول سال ۱۳۹۳ ایران است. نویسندگان این فیلم وحید جلیلوند، علی زرنگار و حسین مهکام هستند و این فیلم توسط علی جلیلوند و محمدحسین لطیفی تهیه شده است. این فیلم در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفت و برنده جایزه فیپرشی شد.

4shanbe-19ordibehesht

داستان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» درباره سه شخصیت است که روایت هرکدام به‌صورت جداگانه بازگو می‌شود. جلال آشتیانی که ۳۰ میلیون از دارایی خود را برای کمک به نیازمندان در روزنامه آگهی داده است – لیلا که به‌خاطر مشکل همسرش که بر اثر یک تصادف ازکارافتاده و نیاز به مبلغ ۱۵ میلیون برای جراحی دارد – ستاره که پدر و مادر خود را در زلزله بم ازدست‌داده و سال‌هاست با خانواده عمه‌اش زندگی می‌کند و حالا برخلاف میل خانواده مخفیانه با پسری به نام مرتضی عقدکرده.

نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، وحید جلیلوند، سعید داخ و برزو ارجمند بازیگران فیلم سینمایی بودند.

این فیلم در این دوره از جشنواره برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول شد.

وحید جلیلوند نیز در همین دوره با کارگردانی فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» حضور داشت که در آن به ایفای نقش نیز پرداخته بود.

* جشنواره سی و چهارم

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با دبیری محمد حیدری در ۴ بخش خارج از مسابقه، سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه که ۲۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۱ فیلم نگاه نو و ۱۱ فیلم در بخش هنر و تجربه حضور داشتند، برگزار شد.

از میان این فیلم‌ها بهروز شعیبی و هومن سیدی هم به‌عنوان بازیگر و هم به‌عنوان کارگردان در دوره سی و دوم حضور داشتند.

هومن سیدی در این دوره جشنواره فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» را کارگردانی کرده و در فیلم سینمایی «پل خواب» به‌عنوان بازیگر حضور داشت.

«خشم و هیاهو» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است.

این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلم‌برداری شد. هومن سیدی هم برای کارگردانی خشم و هیاهو جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

در خلاصه این فیلم آمده است: زندگی به من آموخت که هیچ‌چیز از هیچ‌کس بعید نیست!

این فیلم داستانی جنایی و پیچیده از زندگی یک خواننده را به تصویر می‌کشد. بسیاری از منتقدان معتقدند که داستان این فیلم بسیار شبیه روایت قتل همسر ناصر محمدخانی و اعدام زن صیغه‌ای اوست. نام و شیوهٔ روایت این فیلم، برگرفته از رمان «خشم و هیاهو» نوشته ویلیام فاکنر است.

طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی‌ور، بهزاد عمرانی و رضا کولغانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم سینمایی «پل خواب» ساخته اکتای براهنی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری که در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره حضور داشت، یک فیلم اجتماعی است که هومن سیدی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

pole-khab

در خلاصه این فیلم آمده است: شهاب در آستانه ازدواج با نامزدش است. شرایط اقتصادی و مالی او باعث می‌شود به اتفاق دوستش وارد یک معامله تجاری شود اما در کمال ناباوری پول‌های او را بالا می‌کشند. شرایط سختی بر زندگی او حاکم می‌شود. پول بهره‌ای می‌گیرد و از پرداخت اقساط آن هم عاجز می‌شود. طلبکاران او را راحت نمی‌گذارند. پدرش که دبیر مدرسه است وارد ماجرای او می‌شود. نامزدش نیز او را تحت‌فشار قرار می‌دهد. شهاب تحت‌تأثیر این فشارها دست به کار عجیبی می‌زند.

ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، شهین تسلیمی و اکبر زنجان‌پور بازیگران این فیلم سینمایی بوده‌اند.

بهروز شعیبی دیگر هنرمندی بود که در این از جشنواره هم به‌عنوان کارگردان و هم به‌عنوان بازیگر در فیلم سینمایی «سیانور» حضور داشت.

این فیلم در بخش سودای سیمرغ بود که در آن مهدی هاشمی، هانیه توسلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، حامد کمیلی، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی و بهروز شعیبی ایفای نقش کرده بودند.

داستان «سیانور» برگرفته از روایات رسمی دولت ایران از وقایع درونی سازمان مجاهدین خلق ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران است. این فیلم بازگوکننده اختلافات میان دو دسته در سازمان مجاهدین خلق و درگیری میان چهره‌های کلیدی آن مانند تقی شهرام، مرتضی صمدیه لباف و مجید شریف واقفی در متن یک داستان عاشقانه نافرجام است.

* جشنواره سی و ششم

سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه زاده در ۲ بخش مسابقه و سودای سیمرغ که ۱۶ فیلم در بخش مسابقه و ۲۳ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور داشتند، برگزار شد.

از میان این فیلم‌ها پیمان معادی، هومن سیدی و مهران احمدی هم به‌عنوان بازیگر و هم به‌عنوان کارگردان در دوره سی و ششم حضور داشتند.

در این دوره از جشنواره پیمان معادی را با کارگردانی فیلم سینمایی «بمب یک عاشقانه» داشتیم که خودش نیز نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کرد. در این فیلم که در بخش مسابقه قرار داشت، لیلا حاتمی، سیامک انصاری، محمود کلاری، حبیب رضایی و سیامک صفری نیز بازی کرده‌اند.

«بمب یک عاشقانه» بر اساس طرحی از مانی حقیقی ساخته شده است که در خلاصه داستان آن چنین آمده: در میانه سال‌های جنگ و در اوج بمباران‌های تهران، روزگار با بیم و ترس می‌گذرد. اما عشق و دلدادگی و زندگی و امید، هراس ملموس مرگ را به فراموشی می‌سپارد؛ رفتگان در کلماتِ زندگان تکرار می‌شوند. مرگ، سؤال مطلق است و عشق، ابهام مکرر. «بمب؛ یک عاشقانه» با کورسوی امیدبخش زندگی کار دارد نه با سیاهی مطلق مرگ.

bomb

این فیلم در جشنواره در ۱۱ رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین جلوه‌های ویژه می‌دانی، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین صدابرداری کاندیدای دریافت سیمرغ شد و در نهایت توانست سیمرغ بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کند.

هومن سیدی که در این عرصه پیشتاز بوده است در این دوره از جشنواره با فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به‌عنوان کارگردان و فیلم سینمایی «مصادره» به‌عنوان بازیگر حضور داشت.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به سبک درام گانگستری در فضایی اجتماعی، تلخ، جنایی و فیلم اکشن ساخته شده، نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیت‌های اصلی این فیلم را برعهده دارند.

در داستان این فیلم آمده است: در منطقه‌ای نزدیک البرز و زندان قزل‌حصار، یک آبادی وجود دارد که مختص فقیران و آشغال جمع کن‌ها و افراد به‌شدت گیر افتاده در تمکن مالی است. شکور، شاهین، شهره و شهروز به همراه پدر و مادرشان، در این آبادی زندگی می‌کنند. خشونت‌های جامعه و مسائل جمعی مواد مخدر به‌طوری این خانواده را تحت‌الشعاع قرار داده است که این خانواده از هم می‌پاشد. همچنین جنایت‌ها و جرم‌هایی در دنیای این افراد رخ می‌دهد …

نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، فرید سجادی حسینی، نوید پورفرج، مرجان اتفاقیان و هامون سیدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» در این دوره از جشنواره در ۱۳ رشته از جمله بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، بهترین فیلمنامه، بهترین صداگذاری، تدوین، نقش مکمل مرد، کارگردانی و … نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت در چهار رشته بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلمنامه و بهترین صداگذاری سیمرغ دریافت کرد.

سیدی همچنین در این دوره در فیلم سینمایی «مصادره» ساخته مهران احمدی به ایفای نقش پرداخته بود. این فیلم به نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است.

داستان فیلم از دهه ۱۳۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک کارمند ساواک به نام اسماعیل یارجانلو (رضا عطاران) است که درگیر ماجراهایی می‌شود. او که کارمند اداره ساواک است با خرید بلیت بخت‌آزمایی برنده اعانه ملی می‌شود. او با پولی که برنده شده، ۵۰۰۰ متر زمین در عباس‌آباد خریداری و بر اثر سقوط شاه و انقلابِ ۱۳۵۷ مجبور به خروج از کشور می‌شود و وکالت زمین را به دوستش جلال خاوندی (بابک حمیدیان) می‌دهد و…

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، مهران احمدی، مزدک میرعابدینی و میرطاهر مظلومی بازیگران فیلم سینمایی «مصادره» هستند.

رضا عطاران برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

مهران احمدی نیز در همین دوره با کارگردانی فیلم «مصادره» حضور داشت که در آن به ایفای نقش نیز پرداخته بود.

* و اما جشنواره چهلم …

کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر باقی‌مانده است، جشنواره امسال اولین دوره دبیری مسعود نقاش زاده است که در بخش سودای سیمرغ برگزار می‌شود، در این بخش قرار است ۲۲ فیلم سینمایی که در آن‌ها کارگردانان فیلم اولی نیز فیلم دارند، نمایش داده شود.

در میان این ۲۲ فیلم بهروز شعیبی هم به‌عنوان کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» و بازیگر فیلم سینمایی «صورت فلکی» حضور دارد.

فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلمی در ژانر درام اجتماعی است که با نگاهی زنانه به مقطعی ملتهب از دهه نود جامعه ایران می‌پردازد.

ترکیبی که سال گذشته نیز فیلم سینمایی «مصلحت» را به تولید رساند. نویسندگی این فیلم توسط احسان ثقفی و مهدیه عین الهی صورت‌گرفته است و به‌نوعی روایتگر زندگی زنی است که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند.

soorate-falaki

بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند.

تهیه‌کننده این فیلم محمود بابایی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

«بدون قرار قبلی»؛ پنجمین فیلم بهروز شعیبی است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. بخش‌هایی از فیلم در مشهد فیلم‌برداری شده، قسمت‌هایی از آن در تهران و استان البرز تصویربرداری شده است. در ابتدا فیلم‌برداری این فیلم در تهران آغاز و الهام کردا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی مقابل دوربین رفت. گفته می‌شود کردا با نقشی متفاوت نسبت به آنچه پیش‌تر از او دیده بویدم ظاهر شده است. در ادامه صابر ابر و مصطفی زمانی نیز به این پروژه ملحق شدند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>